Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Verkennen van de wereld 47273/1612/1819/1/49
Studiegids

Verkennen van de wereld 4

7273/1612/1819/1/49
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Verlinden Maya
Andere co-titularis(sen): Robert Nathan, Timmermans Annie
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht.
Ongewettigde afwezigheid bij de thema’s techniek en milieueducatie leidt tot aftrek van punten (maximaal -25% van deel ‘vaardigheidstoets permanent’).

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de de opleidingsonderdelen 'Verkennen van de wereld 1' en 'Verkennen van de wereld 2'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
onderkent de impact van globalisering op socio-culturele veranderingen en diversiteit
Interactie: taal ontwikkelen
presenteert aan de medestudenten met een korte heldere uitleg een gedeelte van de ontworpen ontdekhoek
Leerbevordering: doelgericht werken
kiest, concretiseert en operationaliseert doelen voor technieklessen of andere lessen i.v.m. ontdekkend en onderzoekend leren (Ontdek Kasteel, bereiden van een gerecht, ontdekhoek), en dit voor verschillende leeftijdsgroepen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
identificeert de inhoud en vaardigheden om kleuters effectief en efficiënt te begeleiden tot een verkeersveilig gedrag.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwerpt en maakt een duurzaam visueel stappenplan (leesfries) voor een kleuterrecept volgens de aangeboden methodieken
verzamelt en ontwikkelt didactisch materiaal dat kleuters stimuleert tot onderzoekend leren en richt hiermee een ontdekhoek in
werkt een techniekactiviteit uit het vernieuwde en vervlaamste Ontdek Kasteel uit voor op de stage
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
documenteert zich over de opdrachten rond wereldthema's.
zoekt achtergrondinformatie over het gekozen thema (techniek/wetenschap) van de ontdekhoek op eigen niveau en selecteert haalbare onderzoeksmogelijkheden voor kleuters
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
onderzoekt en reflecteert rond hoekenwerk, rollenspel en debat, telkens handelend over werelddelen en actuele thema's

Leerinhoud

Thema Techniek: basisinzichten, huishoudelijke activiteiten, ontdekhoeken
Thema Milieueducatie: afval, lucht, water
Thema Verkeerseducatie: theorie en praktijk, inleiding gemachtigd toezichter
Thema Een blik op de wereld(delen) en globalisering als inleiding op mondiale vorming en diversiteit

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgeving cursus Verkennen van de wereld 4Verplicht
  • Auteur: J. Ardies, M. Verlinden
Handboek Groei-en leerlijnen in de kleuterschool, een praktijkboek voor variatie en gradatieVerplicht€ 59,50
  • Auteur: Boone M.
Literatuur Leerplannen GO!Verplicht
Literatuur Leerplannen OVSGVerplicht
Literatuur Ontwikkelingsdoelen WereldoriëntatieVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges9,00 uren
Practicum en/of oefeningen13,00 uren
Werktijd buiten de contacturen53,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets25,00mondeling examen 10' (verkeerseducatie en globalisering)
Semester 2Vaardigheidstoets hands off25,00blik op de wereld(delen)
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie50,00techniek (ontdekhoek, kleuterrecept en leesfires, Ontdek Kasteel)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00mondeling examen (+indienen taak) 15' thema globalisering en verkeersopvoeding en 15' thema techniek en milieueducatie
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00blik op de wereld(delen)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie50,00techniek (ontdekhoek, kleuterrecept en leesfries, Ontdek Kasteel)

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.