Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Spelen met beweging 413300/1612/1819/1/06
Studiegids

Spelen met beweging 4

13300/1612/1819/1/06
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Taets An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 40,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de opleidingsonderdelen 'Spelen 1' en 'Ontwikkelingsroute 1-2'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Kan de essentie van een zelf opgesteld theoretisch werkstuk bondig en eventueel ondersteund met multimedia toelichten
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
selecteert op een kritische wijze zinvolle inhouden uit verschillende bronnen en verwerkt ze tot 1 geheel.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Formuleert mogelijke aanpassingen ifv differentiatie aangepast aan bijbehorende foutenanalyse
gaat inventief om met elementen uit het muzische bouwstenen uit het bewegingskader
integreert extra stimulansen buiten de turnles in de praktijk
kan omgaan met thema's in de zaal en exploreert de mogelijkheden van klein materiaal
Legt de opbouw en problematiek van bewegingsomlopen uit
zet domeinspecifieke casussen om in praktijkgerichte opdrachten.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
werkt zelfstandig toe naar het demonstreren van de verschillende ABV's in parcoursvorm
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
voert de juiste helpersgreep correct uit en kan het belang ervan toelichten

Leerinhoud

Tijdens dit opleidingsonderdeel zal het accent liggen op lessen met grote materialen (open en gesloten omloop) maar wordt er ook  de basis tot het creëren van een veilige leeromgeving (veiligheid op en rond toestellen) en op niveau van het kind werken (foutenanalyse met bijbehorende differentiatie) toegelicht. De basis die je in spelen 1 kreeg wordt nu gelinkt aan vakdoorbrekende inhouden zoals wiskundige en talige begrippen

Daarnaast zal er een breed gamma van topics aangereikt worden zodat je, indien je hieruit iets wil verder uitwerken een mooie start hebt meegekregen. Dit gaat van gymvaardigheden, yoga, peuters, dansexpressie over bewegingshoeken tot estafette spelen.






Studiematerialen (lijst)

Cursus Spelen met beweging 4Verplicht€ 5,25
StudiewijzerVerplicht
Handboek Kleutergym met alternatief materiaalVerplicht€ 36,00
  • Auteur: Göring-Lamers, Ans Ten Nampe-Schuring, Fineke

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges7,00 uren
Practicum en/of oefeningen14,00 uren
Werktijd buiten de contacturen19,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets75,00schriftelijk examen 90'
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)25,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen 90'