Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Communicatieve vaardigheden 31702/1612/1819/1/76
Studiegids

Communicatieve vaardigheden 3

1702/1612/1819/1/76
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Communicatieve vaardigheden 3
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs als Communiceren 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Robert Nathan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 79,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)


OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
communiceert formeel met collega's op basis van een casus en volgt daarbij de criteria van geweldloze communicatie
evalueert de taken van voorzitter en genodigden vóór, tijdens en na de vergadering bij een zelfgekozen casus
past de communicatiestrategieën voor taalgebruik in functionele situaties toe
past de vijf elementen van Geweldloze Communicatie in relatie tot elkaar toe
past gesprekstechnieken toe met aandacht voor Geweldloze Communicatie en groepsdynamiek
verantwoordt naar aanleiding van een uitgewerkte casus eigen geweldloze aanpak met behulp van geweldloos vakjargon.
verwoordt de invloed van groepskenmerken (samenstelling, doelen en acties, rollen, waarden, normen, structuur en cohesie) op de groepsdynamiek bij fictieve groepen of groepen waarvan hij/zij zelf deel uitmaakt
voert doelgericht verschillende soorten gesprekken afhankelijk van een aangereikte casus
Interactie: de klas managen
geeft binnen een aangereikte casus, een gepaste reactie volgens de principes van Geweldloze Communicatie
licht de vijf elementen van Geweldloze Communicatie in relatie tot elkaar toe met een voorbeeld.
Interactie: taal ontwikkelen
kent de communicatiestrategieën voor taalgebruik in functionele situaties

Leerinhoud

Het doel van deze cursus is emotionele, sociale, talige en communicatieve (zowel mondelinge als schriftelijke) vaardigheden en attitudes bij te brengen (en te laten inoefenen) die je in staat stellen om verschillende gesprekstechnieken correct toe te passen. Het is ook van belang dat je zelf leert inspelen op casussen waarbij steeds de focus ligt op geweldloze communicatie.

Je zal wat we tijdens de lessen leren en oefenen ook buiten 'het klaslokaal' moeten uitproberen in reële situaties. Deze situaties worden nadien geanalyseerd en gebruikt als casus om in duo, individueel, in groep aan te pakken. Ook de vaardigheid om hierover te reflecteren is belangrijk.

Deze vaardigheden en attitudes zijn nodig om effectief en efficiënt te communiceren en om met de nodige sociale en emotionele competenties in teamverband te kunnen functioneren als leerkracht.

Studiematerialen (lijst)

CommunicatietechniekenVerplicht
  • Auteur: N. Robert
StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Papieren dragers

Boves, Tom & van Dijk, Marijke (2008) Contact maken. Communicatieve vaardigheden voor leerkrachten. Rotterdam: Van Gorcum

Huypens, Jos (2007) Vergadertechnieken. Brussel: Politea VVSG

Oomkens, Frank (2003) Communicatieleer. Amsterdam: Boom

Prins, Bert (1994) Professionele gesprekstechnieken. Rotterdam: Van Gorcum

Redactiebijdrage (1996) Zo’n leraar ben ik dus in Klasse nr. 67. Brussel: Departement Onderwijs

Rosenberg, Marshall (2000). Geweldloze communicatie. Gelijk hebben of gelukkig zijn. Rotterdam: Lemniscaat

Rosenberg, Marshall (2008). Geweldloze Communicatie. Ontwapenend en doeltreffend. Rotterdam: Lemniscaat

Schermer, Klaas (2008) Interculturele samenwerking en communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff

Soudein, Karel (1994) het professionele gesprek. Lisse: Swets & Zeitlinger

Steehouder, Michaël; Jansen, Carel; Maat, Kees; van der Staak, Jan; de Vet, Dominique; Witteveen, Madelon; Woudstra, Egbert (2006). Leren communiceren. Opdrachtenboek. Groningen: Wolters-Noordhoff

Steehouder, Michaël; Jansen, Carel; Maat, Kees; van der Staak, Jan; de Vet, Dominique; Witteveen, Madelon; Woudstra, Egbert (2006). Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie. Groningen: Wolters-Noordhoff

Tielemans, Erwin (2004). Energize II. Stichting Lions Quest Nederland, Amstelveen.

Werkgroep Diversiteit (2003) Sociaal competente leerkrachten. Een werkmap voor lerarenopleiders. Brussel: Departement Onderwijs


Digitale dragers

http://www.sevensheaven.nl
http://www.eekkaa.com
http://www.wetenschapsparklimburg.be
http://www.vpinterieur.nl
http://www.romaxi.nl
http://www.personeelslog.nl
http://www.2vlaanderen.be
http://www.freewebs.com/media-onderwijs/index.htm
http://www.authenta.nl/site/ (webstek Nederlandse Stichting Geweldloze Communicatie -Rosenberg)
http://cnvc.org/ (webstek Amerikaanse Stichting Nonviolent Communication – Rosenberg)
http://www.lerencommuniceren.nl/
http://www.lerencommuniceren.wolters.nl/

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets20,00mondeling examen 20'Student krijgt in de loop van de lessen een examenvraag over hoofdstuk 5. Dit hoofdstuk wordt nadien niet meer bevraagd in januari. Het mini-examen staat op maximaal 1/20.Student krijgt twee vragen over de theorie en toont inzicht aan de hand van zelfgekozen voorbeelden die de theorievragen duiden. Het resultaat van de 2 vragen staat maximaal op 5/20. In totaal staat het kennisgegeven op 6/20.
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)20,00Student moet 1 opdracht uitvoeren. Deze opdracht verbindt (1) een geweldloze dialoog met de leerinhouden uit de cursus. Daarbij wordt er gefocust op de hoofdstukken 'communiceren in groep' en 'vergadertechnieken'.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie60,00Student houdt op basis van een casus een geweldloze dialoog met de lector. Student analyseert nadien de eigen bijdrage en geeft mondelinge feedback om (toekomstige) acties te duiden.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00mondeling examen 20'
Student krijgt 4 vragen over de theorie en toont inzicht aan de hand van zelfgekozen voorbeelden die de theorievragen duiden. Het resultaat van de 4 vragen en argumentatie staat maximaal op 8/20.
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie60,00Student houdt op basis van een casus een geweldloze dialoog met de lector. Student analyseert nadien de eigen bijdrage en geeft mondelinge feedback om (toekomstige) acties te duiden.

Toetsing (tekst)