Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Ontwikkelingsroute 1 - 28932/1612/1819/1/01
Studiegids

Ontwikkelingsroute 1 - 2

8932/1612/1819/1/01
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Titularis: Havermans Inge
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Hegge Miet, Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg, Taets An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 200,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 10,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Kan softwarekennis en -vaardigheden mbt powerpoint, audacity en windows movie maker op eigen niveau hanteren (media).
Voert, vertrekkende vanuit zelfgekozen bouwstenen en materiaal, in groep een dans uit voor kleuters op de stageschool (beweging).
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Gebruikt zijn gelaats- en lichaamsexpressie passende bij het ritme van de muziek (beweging).
Speelt met durf, toont zich expressief en is rolvast (drama).
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Herkent de muzische bouwstenen en werkvormen van drama en illustreert deze correct aan de hand van voorbeelden uit de lessen. (drama)
kan een aantal beeldende basistechnieken (m.b.t. boetseren, schilderen, tekenen, drukken ...) toepassen (beeld).
kan een beeldend werk expressief/authentiek/creatief uitwerken (beeld).
Kan expressief (verbaal, non-verbaal en paraverbaal) diverse kwaliteitsvolle gedichten voordragen en verhalen vertellen, eventueel ondersteund door goed gekozen hulpmiddelen (taalexpressie).
Kan kleuterliederen muzikaal verantwoord zingen (muziek).
Kan muziektheorie op speelstukjes en kleuterliederen toepassen (muziek).
Kan speelstukjes en kleuterliederen muzikaal verantwoord op de sopraanblokfluit spelen (muziek).
Kan op basis van eigen beeldende werken (verzameld in een map) voor een bouwsteen of techniek, één of meerdere voorbeelden kiezen en uitleggen hoe hij binnen dit/deze beeldende werken bewust aan deze bouwsteen of techniek gewerkt heeft (beeld). 
Past correct de muzische bouwstenen en werkvormen toe tijdens het spelen. (drama)
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Experimenteert met bouwstenen, technieken en hulpmiddelen van media (media).
Gebruikt queing bij het aanleren van zelf ontcijferde kinderdans (beweging).
Kan de muzische bouwstenen en werkvormen van muziek herkennen in spelvormen bij kleuterliederen.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel dat over 2 semesters loopt worden inhouden en vaardigheden op vlak van beweging, beeld, muziek, drama/taalexpressie en media geoefend op niveau van de student. Vaardigheidstoetsen of taken helpen de student om zijn/ haar competenties en persoonlijk ontwikkelingsplan te bepalen.

Beweging
In het domein beweging ligt de focus op het dansant en muzisch concept
1. Inzicht in de methodologie van de dansante vaardigheden en hierbij aangepaste oefenstof voor de
kleuterdoelgroep kunnen selecteren en in de praktijk kunnen aanbieden
1a- Op eigen niveau verschillende dansante vormen beheersen en optimaliseren 

1b-Een eenvoudig muziekstuk kunnen ontcijferen en van passende bewegingen voorzien ( kleuterniveau)  
1c- De muzische context binnen dansexpressie kunnen plaatsen en dit in een eenvoudige creatieve invulling kunnen aanbieden aan toeschouwers (doelgroep kleuters maar eigen niveau qua dansvaardigheden)

Beeld
Muzische opdrachten op eigen niveau rond beeldaspecten en technieken:
-Beeldaspecten: kleur, lijn, compositie, ritme, ruimte, textuur, vorm en licht
-Technieken: schildertechnieken, tekentechnieken, boetseertechnieken, hechtingstechnieken en druktechnieken



Muziek:
-Kleuterliedjes toonvast kunnen zingen
-Van de lage do t.e.m. de hoge re en met fa kruis en si mol op de blokfluit eenvoudige liedjes en speelstukjes spelen
-Op de blokfluit of klokkenspel (of in samenspraak met de lector) eenvoudige improvisaties kunnen en durven uitvoeren.
-Eenvoudige partituren lezen
-Basale kennis van theorie, en vormleer
-Eenvoudige ritmische structuren correct kunnen uitvoeren
-Zelf instrumenten aan hun klankkleur herkennen, en er kort iets over kunnen vertellen.

Drama:
Werken aan dramavaardigheden op eigen niveau:
-Kennismaking met verschillende spelvormen
-Spelen met verschillende dramatische werkvormen
-Verkennen van verschillende drama bouwstenen tijdens het spelen.
-Ontwikkelen van speeldurf en expressie.
-Ontwikkelen van mimische vaardigheden.
-Tijdens het spelen durven improviseren en inspelen

Taalexpressie:
- Verschillende soorten gedichten (verhalend, beschouwend, gevoelsgeladen, ritmisch) expressief voordragen
- Verhalen en prentenboeken expressief vertellen en de geschikte vertelvorm kiezen: voorlezen, interactief/vertellend voorlezen, vertellen met prenten of materiaal of verteltafel, dramatiserend vertellen.

Media:
-Opzoeken van en kennismaken met bronnen die van betekenis zijn voor media in de kleuterklas.
-Bewust en kritisch omgaan met beelden, klanken en beweging.
-Werken aan mediavaardigheden op eigen niveau.
-Werken met de muzische taal (bouwstenen) en technieken van media.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Ontwikkelingsroute 1 - 2Verplicht€ 7,85
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen60,00 uren
  • Omschrijving: uitstap Dansvoorstelling - voor rekening van de student (raming: 8 EUR)
Werktijd buiten de contacturen140,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio18,75Beeld - Mondeling examen (10 min/student)
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off6,25Drama - Taak
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00Muziek
Mondeling examen 15 min/student
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie18,75Media Portfolio-presentatie (examenperiode - 10' per student (3u/groep))
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie6,25Drama - Toonmoment tijdens les
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie12,50Taal - Mondeling examen 10 min/student (zowel in sem.1 als sem.2)
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie12,50Beweging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio18,75BeeldMondeling examen 10 min/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off6,25Drama - Mondeling examen 15 min/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,00Muziek mondeling examen 15 min/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie18,75MediaExamen 15 min/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie6,25DramaTaak indienen tijdens mondeling examen
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie12,50Beweging
Praktische proef 15min/student + opdracht 2de zit
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie12,50Taal Mondeling examen 10 min/student (zowel in sem.1 als sem.2)

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.