Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Eerste leerjaar 58760/1612/1819/1/70
Studiegids

Eerste leerjaar 5

8760/1612/1819/1/70
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Eerste leerjaar 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Robert Nathan
Andere co-titularis(sen): Landuyt Ingeborg
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 126,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen uit de eerste trajectschijf + 'Verkennen van de wereld 3', 'Verkennen van de wereld 4', 'De weg naar wiskunde 3'  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Neemt deel aan een functionele discussie over het gebruik van diverse media en werkvormen in de klas.
Interactie: taal ontwikkelen
Kan NT2-principes toepassen bij taal in het Eerste Leerjaar
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Maakt (spontaan) gebruik van tussendoortjes.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Bespreekt kritisch de AVI-niveaus en Salto-toets
Gaat actief op zoek naar bronnen om de eigen deskundigheid te bevorderen.
Hanteert de juiste domeinspecifieke kennis en vaardigheid bij het voorbereiden en uitvoeren van de activiteiten.
Kent de basisprincipes van aanvankelijk lezen en schrijven
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Achterhaalt de individuele kindkenmerken van de klasgroep met een bijzondere aandacht voor aanvankelijk lezen en rekenen.
Leerbevordering: doelgericht werken
Selecteert gepaste leerplandoelen rekening houdende met de specifieke beginsituatie van de lln..
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Begeleidt en stimuleert tijdens de stage voorbereidend en aanvankelijk schrijven volgens aangeleerde criteria
Kan methodes kritisch beschouwen en analyseren aan de hand van opgegeven criteria.
Kiest (in overleg met de mentor) geschikte werk- en groeperingvormen.
Organiseert een klassikale wiskunde- en/of taaloefening op het (digi)-bord
Voert gepaste didactische werkvormen correct uit.
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Stelt samen met de mentor op basis van een video-opname een zinvolle reflectie op en stuurt zichzelf en zijn didactisch proces bij.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
De gevraagde administratie voldoet aan alle vooropgestelde criteria en is aanwezig in de stagemap.

Leerinhoud

Aan de hand van een zelfstudie- en observatiebundel worden gerichte opdrachten en reflecties uitgevoerd.

Er worden inhouden verkend voor:

  • aanvankelijk lezen,
  • aanvankelijk schrijven,
  • aanvankelijk rekenen,
  • tijd en ruimte (wo) 

Daarnaast wordt tijdens de contactmomenten stilgestaan bij de verschillende methoden en handleidingen, het gebruik van digitale media en leeftijdsspecifieke kenmerken.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Acker, L. Van. (2004). Hupla 1-2-3. Sint-Niklaas: Abimo.

Averbode. (z.d.). Van a tot z: schrijfmethode voor het basisonderwijs. Geraadpleegd op 10 oktober 2014 via http://www.averbode.be/Pub/vanatotz_vl/3e-kleuterklas-schrijfpatronen-oefenen.html

Bambust, J., Craen, B., Vansteelandt, I., Willems, N., Wouters, G. (2012). Over het muurtje kijken. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Bambust, J., Craen, B., Debruyne, K., Denkens, R., Martens, N., Sychold, Willems, N., Wouters, G. (2012). Eerste leerjaar. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Begeleidingsdienst voor vrije scholen. (z.d.). De motorische ontwikkeling van de hand. Geraadpleegd op 10 oktober 2014 via http://www.taalinlijn-vrijeschool.nl/tcdrcd/Leerstofkaarten/handschrift/Motorische%20ontwikkeling.html

Boone, M. (2008). Groei- en leerlijnen in de kleuterschool. Mechelen: Uitgeverij Plantyn.

Boone, M. (2011). Steek je kleuterklas in een nieuwe jas. Mechelen: Uitgeverij Plantyn.

Carbonez, M., De Baets, F., Govaert, F., Tas, K., Uten, P., & Iseghem, H. Van (2008). Wiskundewijzer voor het lager onderwijs. Wommelgem: Van In.

Carle. E. (1995). Wil je mijn vriendje zijn? Haarlem: Gottmer.

Crabbe, C., & Santvliet, A. Van (2011). Module eerste leerjaar 3/V: Aanvankelijk schrijven. Onuitgegeven cursus, Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen, lerarenopleiding.

Deckers, M., & Aerts, R. (2005). Kinderen rekenen: rekendidactiek voor de lagere school. Mechelen: Wolters Plantyn.

De Corte, E., Janssens, A., Verhaeghe, J.P. (1992) Groeien in Onderwijzen. Leuven: Wolters.

Demmers, J. (z.d.). Veilig Leren Lezen Beeldbank filmpjes. Geraadpleegd op 10 augustus 2014, via http://members.home.nl/jdemmers/VLL%20filmpjes/

Engels, N.; (1999) Leren en Onderwijzen, onuitgegeven cursus, VUB, Brussel.

Expertisecentrum Nederlands. (z.d.). Tussendoelen beginnende geletterdheid. Geraadpleegd op 10 juli 2014 via http://www.slo.nl/primair/leergebieden/ned/taalsite/lexicon/00572/

Feyter, P. De. (2012). Didactiek van het Frans als vreemde taal in het basisonderwijs. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Fournier, M. (2009). Meer zorg voor kleuters via contractwerk. Leuven: LannooCampus.

GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap. (z.d.). Leerplannen GO!, geraadpleegd op 3 maart 2014, via http://www.go.be/sites/portaal_nieuw/Prikbordvoorleerkrachten/Basisonderwijs/leerplannen/Pages/default.aspx

Havermans, I. e.a. (2012) Communiceren 2. Onuitgegeven cursus: Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, lerarenopleiding.

Hell, J.G. van, Klerk, A. de, Strauss, D.E.M., & Torremans, T. (2002). Taalontwikkeling en Taalstoornissen: Theorie, diagnostiek en behandeling. Leuven: Garant.

Huizenga, H. (2007). Aanvankelijk en technisch lezen. Groningen/Houten: Wolters-Noordhoff.

Janssens, S. (2011). Eerste leerjaar 3/V: aanvankelijk rekenen. Onuitgegeven cursus, Karel de Grote-Hogeschool Antwerpen, lerarenopleiding.
Katholieke Hogeschool Vives. (z.d.). Kookfriezen Kleuteronderwijs. Geraadpleegd op 10 mei 2014, via http://www.katho.be/apps.aspx?smid=1496

Koelman, A., Adriaensen, H. (2013). Onderwijzen 4. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Koelman, A., Adriaensen, H. (2013). Onderwijzen 4. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Klasse. (2011). Bergaf na de basisschool. Klasse voor leraren, 212, 10-15.

Klasse. (2014). Meer dan 22.000 zesdejaars nemen volgende week deel aan OVSG-toets. Geraadpleegd op 23 oktober 2014 via http://www.klasse.be/leraren/46911/meer-dan-22-000-zesdejaars-nemen-volgende-week-deel-aan-ovsg-toets/#

Laet, S. De, & Sagaert, B. (2012). Overgang kleuterschool naar lagere school (1). Geraadpleegd op 16 april 2014 via http://www.leerrijk.be/artikels

Laevers, F., Depondt, L. (2004). Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijs. Leuven: CEGO Publishers.

Landuyt, I., Pensaert, E., & Havermans, I. (2012). Communiceren 1. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Landuyt, I., Pensaert, E., Havermans, I., & Jacobs, L. (2012). Communiceren 2. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Litière, M. (2004). Juf, mag ik overvaren. Tielt: Lannoo.

Nationaal Expertiscecentrum leerplanontwikkeling (z.d.). Tussendoelen beginnende geletterdheid. Geraadpleegd op 11 juli 2014, via http://www.slo.nl/primair/leergebieden/ned/taalsite/lexicon/00572/

OVSG. (2010). Doelenboek voor de kleuterschool. Brussel: Politeia.

Robbe, R. & Pitstra, R. (2001). Taal & Didactiek. Taal en kleuters. Groningen: Wolters-Noordhoff.

Robert, N., Van Leuven, W. (2013). Onderwijzen 1. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Robert, N., Van Leuven, W. (2013). Onderwijzen 2. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Struyven, K., Baeten, M., Kyndt, E., Sierens, E. (2009). Groot worden. Leuven: Lannoo Campus.

Vaan, E. de, & Marell, J. (2006). Praktische didactiek voor natuuronderwijs. Bussum: Coutinho.

Varé, E. De, Gobien, S., Jacobs, G., Sannen, R., & Somers, H. (2009). Zo gezegd, zo gerekend! 6. Mechelen: Plantyn.

Verhoeven, L., Mommers, C., Linden, S. Van der. (2003). Veilig leren lezen: structuurmethode van het aanvankelijk leesonderwijs. Tilburg: Zwijsen.

Verschaeren, I. (2012). Stagehandleiding BBP 1&2. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Vlaams ministerie voor onderwijs en vorming. (z.d). Naar het voltijds gewoon secundair onderwijs. Geraadpleegd op 5 augustus 2014 via http://onderwijs.vlaanderen.be/naar-het-voltijds-gewoon-secundair-onderwijs

Vlaams ministerie voor onderwijs en vorming. (z.d). Secundair onderwijs: eindtermen en ontwikkelingsdoelen. Geraadpleegd op 5 augustus 2014 via http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/secundair-onderwijs/index.htm

Vlaams ministerie voor onderwijs en vorming. (z.d). Kleuter- en lager onderwijs: eindtermen, ontwikkelingsdoelen en uitgangspunten. Geraadpleegd op 5 augustus 2014
http://www.ond.vlaanderen.be/curriculum/basisonderwijs/index.htm

Walleghem, H., Roothooft, D., & Verhelst, C. (2005). Mol en beer. Brugge: Die Keure.

Willems, N. (2014). Lesvoorbereidende week. Onuitgegeven cursus, Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen, Lerarenopleiding.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werkplekleren en/of stage32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen65,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 150 uren werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Reflectieopdracht20,00Zie opdrachtenbundel
Semester 1Vaardigheidstoets hands off50,00Zie opdrachtenbundel
Semester 1Vaardigheidstoets hands on30,00Zie opdrachtenbundel
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht20,00Zie opdrachtenbundel
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off50,00Zie opdrachtenbundel
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on30,00Zie opdrachtenbundel

Toetsing (tekst)

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% portfolio, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode