Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Aan huis 5-624929/1612/1819/1/20
Studiegids

Aan huis 5-6

24929/1612/1819/1/20
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Correwyn Annemieke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van de eerste en tweede trajectschijf

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
legt contact met de school van het voor te lezen kind en bezorgt de school feedback over de taalvorderingen
Past communicatieve vaardigheden toe in relatie met de ouders en de klasjuf (liefst Geweldloze Communicatie zoals aangeleerd tijdens Cova3 en LIO3-4)
Interactie: diversiteit hanteren
hanteert een interactiestijl die gelijkwaardigheid garandeert wat de thuistaal en de culturele achtergrond ook mogen zijn
houdt rekening met de socio-culturele achtergrond van de begeleide kleuter bij het uitvoeren van het project
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
betrekt de ouders bij het ontwikkelingsproces van hun kind door aan te moedigen om voor te lezen, met o a een bib-bezoek samen met de ouders en het kind
handelt vanuit een open, empathische en respectvolle basishouding tijdens de contacten met het gezin
leeft zich in in de thuissituatie van het kind
Stemt zich af op interculturele situaties en contexten
zoekt naar non-verbale manieren van communiceren (pictogrammen, foto's, gebaren) indien verbale communicatie niet mogelijk is
Interactie: taal ontwikkelen
bespreekt doelstellingen, methodieken en goede praktijkvoorbeelden van talensensibilisering en taalinitiatie en past toe
communiceert met kleuters met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties
leest voor in een heldere, correcte mondelinge taal
Schrijft verslagen in heldere, correct geschreven taal
stimuleert de taalontwikkeling van het voorleeskind
Leerbevordering: constructief samenwerken
zet strategieën in om te communiceren met anderstalige ouders
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
selecteert kwaliteitsvolle prentenboeken over anders zijn
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
gebruikt kwaliteitsvolle prentenboeken en didactisch materiaal tijdens de voorleessessies bij het kind thuis
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
schrijft een doelgericht zakelijk rapport gebruik makend van het opgelegde sjabloon

Leerinhoud

De student gaat thuis bij anderstalige en/of kansarme gezinnen voorlezen waarbij hij gebruik maakt van prentenboeken en taalstimulerende materialen die aangepast zijn aan het taalniveau van het voorleeskind. De student maakt hierbij gebruik van de didactische kennis die hij tijdens voorgaande opleidingsonderdelen verworven heeft.

De student stelt zich open op en heeft respect voor de talige en culturele verschillen.

De student zoekt naar gepaste communicatievormen (verbaal en non-verbaal) om met het voorleeskind en zijn ouders in interactie te treden.

De student kan op een kritische manier prentenboeken bekijken en selecteren in functie van diversiteit.

In de les wordt het verschil tussen taalinitiatie en talensensibilisering aan bod en worden enkele didactische methodes bekeken.

Er wordt ook aandacht besteed aan recente publicaties over anderstaligheid en diversiteit.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Aan huis 6Verplicht€ 1,70
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen37,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 75 uren werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht30,00projectmap
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off70,00mondeling examen : casusbespreking

Toetsing (tekst)