Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Muzisch werken 5-613305/1612/1819/1/79
Studiegids

Muzisch werken 5-6

13305/1612/1819/1/79
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Jacobs Ludwig
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Havermans Inge, Hegge Miet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 10,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

De student werkt een muzisch project uit voor kleuters en voeren dit uit in combinatie en/of aansluitend met de eindstage in een 2de of 3de kleuterklas.

Er wordt vertrokken van drie verschillende uitgangspunten waarrond muzische activiteiten worden uitgewerkt en uitgevoerd. De student presenteert dit op het examen.

Onderwijsorganisatie (tekst)




Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van de eerste en tweede trajectschijf

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Stelt doelgericht en relevante beschouwende en reflectieve vragen aan kleuters.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Verruimt eigen kennis en vaardigheden m.b.t. muzische vorming
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Kiest prikkels bij de uitgangspunten in functie van de muzische activiteiten.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Bouwt muzische activiteiten op volgens het muzisch schema zodat kleuters zich muzisch en creatief kunnen ontplooien
Werkt met lesconcepten, bouwstenen en werkvormen volgens de criteria. 
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Onderzoekt de uitgangspunten in functie van muzische activiteiten.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Legt een doordachte link met de gekozen uitgangspunten, de prikkels en de muzische activiteiten. 
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
Past de creatieve denkvaardigheden toe. 

Leerinhoud

De student werkt individueel een muzisch project uit voor kleuters en voeren dit ook in de praktijk uit. Er worden Drie uitgangspunten gekozen waaruit vertrokken wordt. De keuze van de uitgangspunten zijn boeiend en geschikt voor kleuters. Deze uitgangspunten worden door de student grondig onderzocht door middel van het raadplegen van bronnen en het toepassen van de creatieve denkvaardigheden. De student verbreedt op deze manier zijn kennis.

In het muzisch handelen worden de bouwstenen en de muzische werkvormen toegepast. De student is hier vaardig in en kent het inhoudelijk en didactisch muzisch kader. Verder verdiept de student zich verder in het muzisch werken door middel van het raadplegen van bronnen en het zelfstandig op zoek gaan om zijn expertise rond muzische vorming te verdiepen. Het levenslang leren staat hier centraal.

De student is in staat zelfstandig te werken dit om een muzische leeromgeving te creëren die gericht is op het muzisch handelen en de daarbij horende doelen.

De rol van de muzisch begeleider wordt verder uitgediept en ontplooid. De student kan doelgerichte beschouwingsvragen stellen aan kleuters, kan daarbij het muzisch proces begeleiden en zorgt voor kansen waarbij de kleuters kunnen werken aan hun expressie in elk muzisch domein.

Tijdens het voorbereiden van het muzisch project wordt verwacht dat de student vaardig is in het eigen muzisch handelen en het creatief denken. De muzische inhouden zijn gekend en worden doelgericht ingezet.

In de mondelinge presentatie zorgt de student ervoor dat hij kan aantonen dat de hij de muzische competenties heeft bereikt zoals geformuleerd in de leerdoelen en de leerinhoud.

Dit olod werkt op niveau 3, dit wil zeggen dat de eigen deskundigheid wordt verbreed en dat verdere uitbreiding van expertise zowel inhoudelijk als didactisch wordt uitgebouwd o.a. voortbouwend op de muzische inhouden die in de opleiding aan bod kwamen.

De student is kritisch, leergierig en zelfsturend.

De studenten nemen ook deel aan de Canon Cultuurdag in semester 1, die hen kan inspireren voor hun eigen muzische activiteiten.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Muzisch werken 6Verplicht€ 3,00
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges4,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
  • Omschrijving: Het muzisch project wordt in de vorm van stage uitgewerkt en uitgevoerd. De stage wordt niet bezocht en begeleid door een lector. De beoordeling gebeurt op basis van de presentatie en het bewijsmateriaal dat de student verzamelt en toont. Het feedbackverslag van de mentor telt in dit geval niet mee.

    De student kiest en organiseert zelf de stageperiode (in de eindstage), rekening houdend met de te bereiken doelen en competenties voor het examen. De student dient hierbij rekening te houden met de academische kalender.
  • Opmerking: *Wie kiest om vervroegd af te studeren, houdt rekening met de tijdspanne waarin hij dit project dient uit te voeren voor het examen in januari (1 semester i.p.v. 2 semesters). De student dient hierbij rekening te houden met de academische kalender en de werktijd die dit olod vereist.

    *Wie op internationalisering gaat plant dit muzisch project zelf in, in de tijdspanne en de omstandigheden die hij daarvoor heeft. De student dient hierbij rekening te houden met de academische kalender.

    *In de tweede examenkans houdt de student rekening met de opdracht die in de praktijk moet uitgevoerd worden. Hij organiseert zelf de stage in functie van het af te leggen examen rekening houdend met de vakantieperiode.
Werktijd buiten de contacturen130,00 uren
  • Omschrijving: Het olod omvat 6 studiepunten (150u). De uren die voorzien worden voor zelfstandig werk worden door de student zelf zinvol ingevuld in functie van de te bereiken competenties en het opbouwen van verdere expertise zowel inhoudelijk als wat betreft het muzisch didactisch handelen en het verder ontwikkelen van de creatieve vaardigheden.
    De studenten nemen ook deel aan de Canon Cultuurdag, die hen kan inspireren voor hun eigen muzische activiteiten (de dag is gratis, het vervoer is op eigen kosten van de student).
  • Opmerking: De kostprijs hangt af van eigen keuzes bij het uitwerken van de opdracht en de presentatie.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00mondeling examen - 15'/student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00mondeling examen - 15'/student