Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijs in de wereld 5-626901/1612/1819/1/41
Studiegids

Onderwijs in de wereld 5-6

26901/1612/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • 3de bachelor : Onderwijs in de wereld
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 35,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van de eerste en tweede trajectschijf

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
brengt de diversiteit in de (stage)klas in kaart, én onderzoekt de effecten van concrete activiteiten
kan de aangereikte informatie ivm Spiral Dynamics gebruiken als hulp bij het omgaan met de diversiteit in haar/zijn klas
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
beschrijft wat wereldburgerschap betekent voor het leraar zijn a.d.h.v. voorbeelden
bespreekt socio-culturele problemen vanuit het begrip globalisering
bespreekt waar, welke informatie ivm mondiale vorming en interculturele communicatie gevonden kan worden
kan de eigen interculturele communicatie analyseren aan de hand van bestaande modellen ivm interculturele communicatie
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan de aangereikte informatie ivm culture shock gebruiken als hulp bij het omgaan met anderstalige nieuwkomers
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
debateert over recente ontwikkelingen in onderwijs en hanteert hierbij referentiekaders om die ontwikkelingen in onderwijs te duiden
heeft een interpretatiekader om kritisch om te gaan met relevante info m.b.t. socio-economische en politieke thema's
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
plant de eigen taken op korte en langere termijn

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel behandelen we de volgende thema's: - Interculturele communicatie - Multicultureel werken - Mondiale Vorming. We helpen je bij het verwerven van een eigen eerlijk en evenwichtig standpunt in verband met mondiale aspecten. In dit opleidingsonderdeel krijg je de kans los te komen van eenzijdige en misleidende stereotiepen. We reiken je een theoretisch kader aan en bieden je een stevige achtergrond om aan intercultureel en mondiaal leren te doen in de kleuterklas. Tot slot kun je tijdens je stage opgezochte ideeën in de praktijk uitproberen.

Studiematerialen (lijst)

Onderwijs in de Wereld 5-6Verplicht
  • Auteur: Lieven Vercauteren - Vera Calders
StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen43,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets40,00Mondeling inhoudelijk examen over de aangeboden leerstof - 15'
AcademiejaarProjectopdracht60,00Je maakt een opdracht die je in een mondeling examen verdedigt
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00Mondeling inhoudelijk examen over de aangeboden leerstof. - 15'
Tweede examenperiodeProjectopdracht60,00Je maakt een opdracht die je in een mondeling examen verdedigt.