Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk 5 - 68765/1612/1819/1/46
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk 5 - 6

8765/1612/1819/1/46
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs als Begeleide beroepspraktijk 5 - 6
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 18 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Geeraerts Annelies
Andere co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Havermans Inge, Jacobs Ludwig, Koelman Astrid, Landuyt Ingeborg, Robert Nathan, Taets An, Timmermans Annie, Verlinden Maya, Willems Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 540,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 3 - 4 EN (simultaan te volgen met Leerkracht in ontwikkeling 5-6 OF geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 5-6).

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van de eerste en tweede trajectschijf

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
gaat actief op zoek naar manieren om te kunnen communiceren met anderstalige ouders
betrekt na overleg met het team, de ouders of verzorgers bij het klas- en schoolgebeuren, rekening houdend met de diversiteit van de ouders
bewaakt de horizontale en verticale samenhang in samenspraak met de mentor
biedt onder begeleiding en in team op planmatige wijze hulp bij problemen, indien nodig samen met experten
medeverantwoordelijkheid opnemen voor het bepalen van collectieve resultaten: voelt zich verantwoordelijk voor de school als geheel en gaat het engagement aan om een positieve ontwikkeling van de kinderen te bevorderen
realiseert zijn opdracht in samenwerking met de leden van het schoolteam en rekening houdend met de schoolcultuur
Teamgericht werken: slaagt erin een goed evenwicht te vinden tussen zelfstandig functioneren en samenwerken met de mentor
voert op correcte wijze een aantal administratieve taken uit die behoren tot het takenpakket van een leerkracht kleuteronderwijs
Interactie: de klas managen
respecteert een timing en indien nodig wordt deze flexibel aangepast
Interactie: diversiteit hanteren
benut leer-en ontwikkelingskansen vanuit de interactie met de kleuter
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
creëert een aanbod dat aansluit bij de leefwereld en de motivatie van de kleuters, waarbij hij gebruik maakt van de diversiteit, waaronder de sociale, culturele en talige diversiteit binnen de groep
houdt rekening met de individuele sociaal-culturele achtergrond van de kleuters bij het uitwerken van de activiteiten
maakt door zijn voorbeeldgedrag en het bespreekbaar maken van positieve waardeoriëntaties jonge kinderen waardegevoelig , hierbij rekening houdend met het pedagogisch project
maakt, rekening houdend met het aanbod thuis, met de beginsituatie en met critera van maatschappelijke relevantie, keuzes uit een breed ontwikkelingsaanbod, waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt
Interactie: taal ontwikkelen
besteedt tijdens het hoekenwerk ook aandacht aan ontluikende geletterdheid en taalactivering
draagt bij aan het gevoelig maken en openstaan voor talen door aan taalsensibilisering te doen
formuleert met behulp van beeldtaal vragen, opdrachten en feedback helder
geeft een korte heldere uiteenzetting, met intgratie van visuele of andere ondersteuning, en past alles, indien nodig, flexibel aan
kan communiceren met kleuters met diverse taalachtergronden in diverse talige situaties
selecteert geschikte teksten en maakt ze mondeling toegankelijk door ze te bewerken op het vlak van taal en door een aangepaste didactiek;
selecteert prentenboeken en verhalen rekening houdend met woordenschatdidactiek.
stelt operationele vragen om nauwkeurige waarneming te stimuleren
stelt tijdens de eindstage een aangepaste streefwoordenlijst op voor NT2-kleuters of taalzwakke kleuters
stimuleert taalproductie en geeft er feedback op
voert en schrijft doelgericht verschillende soorten gesprekken voeren afhankelijk van de klas- en schoolcontext
voert met kleuters doelgericht gesprekken en voorziet daarbij een functioneel taalaanbod.
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
geeft kansen tot mondigheid, zelfstandigheid, eigen initiatief en verantwoordelijkheid en participatie
implementeert de inbreng van kleuters
stimuleert spontaan en bewust participatie
treedt énerzijds stimulerend op en verleent anderzijds het kind autonomie om initiatief te nemen en om op een eigen wijze de dingen aan te pakken
zorgt ervoor dat de inbreng en keuze van kleuters wordt gerespecteerd en gewaardeerd
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
beheerst de vakinhoudelijke kennis en kan deze zelfstandig en geïntergreerd aanwenden in zelf gekozen activiteiten rekening houdende met de klasgroep en individuele ontwikkeling van de kleuters
bevordert het actief ontdekken en verwerken van leerervaringen laat kleuters nadenken over hun leerproces
hanteert tijdens de eindstage de principes van NT2-didactiek bij NT2-kleuters of taalzwakke kleuters
koppelt het ontwikkelingsaanbod aan maatschappelijke gebeurtenissen en tendensen
maakt flexibel gebruik van domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de pedagogisch-didactische aanpak
richt de leef- en leerruimte ontwikkelingsondersteunend, aangenaam, functioneel en veilig in
wendt vernieuwende inzichten uit de opleiding in zijn onderwijspraktijk aan
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
houdt rekening met de de sociaal-culturele en talige achtergrond van kleuters waaronder de grootstedelijke context bij het uitvoeren van activiteiten
maakt op basis van beginsituatie en maatschappelijke relevantie, keuzes uit een breed ontwikkelingsaanbod, waarbij nagestreefd wordt dat elke kleuter maximale kansen op ontwikkeling krijgt
situeert de school in de buurt en onderkent de implicaties daaarvan
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
creëert voor kleuters specifieke stimulerende omgevingen die rekening houdend met de belangstelling en de capaciteiten van de kleuters, en die de mogelijkheid bieden tot dialoog en interactie
zet een situatie die zich voordoet spontaan om in een leerervaring
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
formuleert gedifferentieerde doelen bij het hoekenwerk
vindt informatie over ontwikkelingsmaterialen, en beoordeelt dit kritisch rekening houdend met de specifieke behoeften van de doelgroep
voorziet tijdens de les beweging een foutenanalyse en voorziet aangepaste remediëringsoefenvormen.
werkt op basis van de zorgstage activiteiten uit voor specifieke kleuters die persoonlijke groei stimuleren
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
handelen in complexe en gespecialiseerde contexten:neemt een standpunt in of gaat zelfstandig over tot een handeling, en draagt er de verantwoordelijkheid voor
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
leert kleuters kritisch en zinvol omgaan met de info van en de beïnvloeding door de media
stuurt, na feedback van medestudenten en lectoren, het eigen functioneren bij
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
Projectmatig werken: plant, coodineert en delegeert zodat het beoogde doel op een efficiënte manier bereikt wordt

Leerinhoud

In semester 5 wordt er één week participatief geobserveerd in de derde kleuterklas. Je verzamelt de gegevens over de algemene en specifieke beginsituatie en ondersteunt de mentor.
Vervolgens neem je twee weken zelfstandig de klas over. Vanuit Zorg voor ontwikkeling 5 loop je een zorgstage die de basis vormt voor je eindstage. Tijdens de eindstage bewijs je dat je vier weken zelfstandig het dagelijks verloop van de klas zelfstandig kan overnemen. Je neemt alle taken van de mentor over, vult het kindvolgsysteem in en differentieert tijdens de klassikale momenten en het hoekenwerk.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Stagehandleiding BBP 5-6Verplicht€ 5,00
StudiewijzerVerplicht
Handboek Ervaringsgericht werken met kleuters in het basisonderwijsVerplicht€ 29,00
  • Auteur: Laevers, Depondt
Handboek Groei-en leerlijnen in de kleuterschool, een praktijkboek voor variatie en gradatieVerplicht€ 59,50
  • Auteur: Boone M.
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Verplicht
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be
Leerplannen OVSGVerplicht
  • Auteur: www.ovsg.be

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werkplekleren en/of stage540,00 uren
  • Omschrijving: Participatieve observatiestage + uitvoerende stage

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00