Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leerkracht in ontwikkeling 5-624568/1612/1819/1/65
Studiegids

Leerkracht in ontwikkeling 5-6

24568/1612/1819/1/65
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Titularis: Koelman Astrid
Andere co-titularis(sen): Correwyn Annemieke, Faes Eva, Geeraerts Annelies, Havermans Inge, Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg, Robert Nathan, Taets An, Timmermans Annie, Verlinden Maya, Willems Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Leerkracht in ontwikkeling 3-4 EN (simultaan te volgen met Begeleide beroepspraktijk 5 - 6 OF geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 5 - 6).

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van de eerste en tweede trajectschijf 

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Profileert zichzelf als leerkracht in dialoog met een publiek van professionals uit het brede veld van kleuteronderwijs
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
geeft een visie op een maatschappelijk thema en de rol van de leraar in de samenleving
Interactie: taal ontwikkelen
rapporteert schriftelijk over het project conform de opgegeven richtlijnen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Geeft een visie over de rol en het beroep van de leraar
genereert nieuwe inzichten en verwerkt deze in een conclusie waarin de onderzoeksvraag wordt beantwoord
optimaliseert zijn onderzoeksopzet op basis van gekregen tussentijdse feedback en eigen kritische doorlichting
selecteert en beoordeelt doelgericht en systematisch diverse informatie uit verschillende bronnen
Stelt het resultaat van eindwerk en portfolio voor aan een publiek van professionals uit het brede veld van kleuteronderwijs
Verbindt kritisch theorie en praktijk tijdens het uitvoeren van een onderzoeksproject
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Evalueert een beschreven groeipad over een langere termijn
reflecteert aan de hand van richtvragen over de 13 taaldoelen
Velt een ethisch oordeel over casussen uit de praktijk
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
plant eigen werkzaamheden en voert ze uit in functie van het eindproduct

Leerinhoud

Deel reflectie beginnende leerkracht
Reflecteren over verworven competenties (algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties, basiscompetenties en beroepshoudingen) en over het afgelegde traject tijdens de opleiding.
Dialogeren over eigen sterktes, zwaktes, mogelijkheden en valkuilen.

Deel eindproject
Werken aan de basiscompetenties i.v.m. onderzoeken en innoveren.
Formuleren van een onderzoeksvraag en deze vanuit een degelijk theoretisch kader pedagogisch-didactisch onderbouwen.
Alleen of in groep uitwerken van een project dat gelinkt is aan / uitgaat van de praktijk en dat inspeelt op concrete noden aan vernieuwing of ondersteuning van het werkveld.

Studiematerialen (lijst)

Cursus leerkracht in ontwikkeling 5-6Verplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Werktijd buiten de contacturen150,00 uren
  • Omschrijving: Als student werk je zelfstandig aan je afstudeerportfolio en eindproject. Om je hierbij te ondersteunen worden een aantal sessies georganiseerd met je portfoliobegeleider en je promotor. De sessies met je portfoliobegeleider hebben de vorm van intervisie. De sessies met je promotor focussen op de voortgang van je eindproject.
  • Opmerking: Verplichte aanwezigheid op ondersteuningssessies met de promotor.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht50,00Schriftelijke neerslag + presentatie op onderwijsmarkt
AcademiejaarPortfolio50,00Schriftelijke neerslag + presentatie op onderwijsmarkt
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht50,00Schriftelijke neerslag + presentatie op onderwijsmarkt
Tweede examenperiodePortfolio50,00Schriftelijke neerslag + presentatie op onderwijsmarkt