Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijzen 410514/1612/1819/1/51
Studiegids

Onderwijzen 4

10514/1612/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Koelman Astrid
Andere co-titularis(sen): Ardies Jan
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 93,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de opleidingsonderdelen 'Onderwijzen1' en 'Onderwijzen 2'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Verwoordt welke informatie een lesgever best aan ouders geeft voor en/of tijdens de eerste schooldag van een peuterklas
Interactie: de klas managen
Legt uit wat nodig is om een eerste schooldag voor peuters en hun ouders optimaal voor te bereiden
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Beschrijft hoe een klaslokaal optimaal ingericht wordt, uitgaand van specifieke noden bij peuters
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Geeft in eigen woorden een visie op het methodeonderwijs en/of onderwijs aan peuters
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Omschrijft een aanbod dat de ontwikkeling van peuters stimuleert
Stelt hoekenwerk, hoekaankleding en hoekverrijking op voor peuters
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Formuleert op een heldere manier een eigen onderzoeksvraag met subvragen
Gebruikt verschillende onderzoeksmethoden om het antwoord op de onderzoeksvraag te onderbouwen
Vergelijkt alternatieve onderwijsmethodes, vertrekkend vanuit opgegeven criteria
Voert een beperkt actie-onderzoek uit, vertrekkend vanuit een eigen onderzoeksvraag, bij peuters of in een methodeschool

Leerinhoud

De studenten maken kennis met de omgang met peuters op school, waarbij aandacht wordt besteed aan onder andere structuur, omgang met de peuter, spel op de peuterleeftijd, werkhouding en exploratie.
Studenten maken kennis met de ontstaansgeschiedenis van het methode-onderwijs.
Er wordt gewerkt rond de uitgangspunten, werkvormen, rol van de leerkracht, materialen en groeperingsvormen van de verschillende methodescholen.



Studiematerialen (lijst)

Cursus Onderwijzen 4Verplicht€ 7,30
Cursus Zorg voor ontwikkelingVerplicht€ 5,25
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets60,00schriftelijk examen, 90'
Semester 2Projectopdracht40,00actie-onderzoek, permanent
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets60,00schriftelijk examen, 90'
Tweede examenperiodeProjectopdracht40,00actie-onderzoek, permanent

Toetsing (tekst)