Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Onderwijzen 510517/1612/1819/1/56
Studiegids

Onderwijzen 5

10517/1612/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Koelman Astrid
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 87,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen uit de eerste trajectschijf en  'Onderwijzen 3' en 'Onderwijzen 4'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Bepaalt vanuit een casusanalyse, hoe ouders betrokken kunnen worden bij het begeleidingstraject van hun kind
Legt de functie van een MDO uit en geeft vanuit een casus aan wanneer en hoe dit precies wordt ingezet
Legt de werking van het CLB uit en geeft vanuit een casus aan wanneer en op welke manier hij het CLB kan contacteren
Legt uit wie er betrokken is bij het bepalen of het kind al dan niet klaar is voor de overgang naar het eerste leerjaar en welke rol een klasleerkracht hierin speelt
Legt, vertrekkend vanuit een casus, uit wat SES, GON, zorg kan inhouden en geeft in eigen woorden weer welke rol de klasleerkracht in de contactname met deze betrokkenen speelt
Overlegt met medestudenten zoals overleg binnen een schoolteam zou kunnen plaatsvinden
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
legt de stappen screening, remediëring en doorverwijzing uit vanuit een casus
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Benoemt, in overleg met medestudenten, op basis van gevalsstudies de specifieke onderwijsbehoeften van kleuters
Bepaalt vanuit een casusanalyse, in overleg met medestudenten, de moeilijkheden en positieve kenmerken van een kind
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Analyseert casussen en bepaalt in overleg met medestudenten wat de mogelijkheden voor de kleuters in de casus zijn, zowel binnen het gewoon onderwijs als in het buitengewoon onderwijs
Legt uit wat het concept 'schoolrijpheid' betekent
legt uit welke invloed het M-decreet kan hebben op de plaats van kinderen in het gewoon- en buitengewoon onderwijs
Legt uit, vertrekkend vanuit casusmateriaal, hoe hij de overgang derde kleuterklas - eerste leerjaar voor een kind kan versoepelen en illustreert dit met voorbeelden

Leerinhoud

Studenten maken kennis met de verschillende zorgvormen binnen gewoon en buitengewoon onderwijs. Op een probleemgestuurde manier leren ze meer over SES, zorg, het clb, de zorgcoördinator, gon, inclusie, buitengewoon onderwijs, het M-decreet en handelingsgericht werken. Daarnaast wordt uitgebreid stilgestaan bij de overgang kleuter- lager onderwijs. De focus ligt vooral op het verkleinen van de overgang voor kleuters en de belangrijke rol die zij daarbij spelen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Onderwijzen 5Verplicht€ 1,90
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges3,00 uren
Practicum en/of oefeningen9,00 uren
Werktijd buiten de contacturen75,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 75 uren werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets30,00mondeling examen, open boek, 15' per student
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie70,00mondeling examen, open boek, 15' per student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00mondeling examen, open boek, 15' per student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie70,00mondeling examen, open boek, 15' per student

Toetsing (tekst)

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% portfolio, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode