Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Zorg voor ontwikkeling 58934/1612/1819/1/69
Studiegids

Zorg voor ontwikkeling 5

8934/1612/1819/1/69
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Leuven Wendy
Andere co-titularis(sen): Faes Eva
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 2 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 5,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van alle opleidingsonderdelen van trajectschijf 1 en 'Ontluikende Geletterdheid'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
Bespreekt uitspraken over meertalige taalverwerving genuanceerd.
Geeft, in kleine groep, een heldere uiteenzetting en maakt daarbij flexibel gebruik van ondersteuning in schrift en beeld.
Legt de betekenis uit van een aantal veel voorkomende psychosociale, spraak- en taalstoornissen bij peuters en kleuters en bespreekt deze kritisch.
Legt in eigen woorden uit hoe hij anderstalige nieuwkomers in de klas kan opvangen.
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Achterhaalt in overleg met collega's en experten de signaalwaarde van gedragingen en formuleert mogelijke interpretaties.
Bepaalt met ondersteuning van collega's en experten waar bij de observatie van de kleuters op gelet zal worden en welke beoordelingscriteria gehanteerd worden om uit te maken of kleuters een 'gezond' ontwikkelingsverloop vertonen of in tegendeel in hun ontwikkeling stagneren of problemen ondervinden
Gebruikt met het oog op een systematische gegevensverzameling met hulp van collega's een kindvolgsysteem.
Hanteert tijdens de zorgstage observatie-instrumenten in praktijk met ondersteuning van de zorgleerkracht.
Leerbevordering: doelgericht werken
Formuleert voor 1 kleuter met specifieke behoeften op basis van de geobserveerde beginsituatie, doelen die tijdens de eindstage nagestreefd zullen worden.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
formuleert hoe oefenstof gedifferentieerd wordt aangebracht
Legt de kenmerken van handelingsgericht werken in eigen woorden uit en illustreert deze aan de hand van voorbeelden.
Past de kenmerken van handelingsgericht werken toe op casusmateriaal
Past de principes van NT2 toe op casusmateriaal
Past het handelingsgericht werken toe op casusmateriaal, gebruikmakend van richtvragen.
Selecteert activiteiten en materialen voor kleuters met specifieke behoeften die aansluiten bij de vastgestelde beginsituatie en de tijdens de zorgstage geformuleerde doelen en bespreekt deze tijdens het examen.
Verwoordt gevolgen van specifieke stoornissen voor het kind in zijn context
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Gebruikt toegankelijke resultaten van onderwijsonderzoek die relevant zijn voor de eigen praktijk bij het schrijven van een paper.
Licht kennis en inzicht in maatschappelijke en culturele invloeden op een stoornis aan de hand van zelfgekozen voorbeelden toe
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Bespreekt motivationele en ethische aspecten van classificatie van stoornissen genuanceerd.
Reflecteert over zijn eigen leerproces door middel van het GROW model

Leerinhoud

Taal:
- Nederlands aan anderstaligen: anderstalige nieuwkomers, tweetalige kindertaalverwerving, taalverwervingstheorieën, didactiek NT2, verkenning van methodes en materialen

- Taal- en spraakstoornissen

Psychologie:

- Het zorgcontinuüm: zorg binnen fase 0, fase1, fase 2, fase 3; toepassingen op casuïstiek

- Handelingsgericht werken als kader voor zorg: uitgangspunten, belang, het individueel handelingsplan/werkplan, toepassingen op casuïstiek

- Stoornisdenken versus diversiteitsdenken; vorming 'Gastarbeiders tot superdiversiteit'

- Verkennen van bronnen/materialen rond ontwikkelings- en leerstoornissen, maatregelen, stimuleren van specifieke domeinen in de ontwikkeling van het kind...

- Omgaan met leerlinggegevens







Studiematerialen (lijst)

Cursus Zorg voor ontwikkeling 5 - psychologieVerplicht€ 2,15
Cursus Zorg voor ontwikkeling 5 - taalVerplicht€ 2,20
StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00

Studiematerialen (tekst): Aanbevolen

Boeken en artikels

Cicchetti, D. & S. L. Toth (1997). Transactional ecological systems in developmental psychopathology. In: Developmental Psychopathology. Perspectives on adjustment, risk and disorder. Cambridge: Cambridge University Press.

Delfos Martine F.(2002). Kinderen in ontwikkeling. Stoornissen en belemmeringen. Lisse: Swets & Zeitlinger.

Ernsperger, L. (2010). Moeilijke eters. Effectieve oplossingen voor eetproblemen bij kinderen. Huizen: Pica.

Hendy, H. (2000). Effectiveness of teacher modeling to encourage food acceptance in preschool children. In: Appetite, vol.34

Hopstaken, N.S.M. (1993). Hardnekkig bedplassen bij Turkse en Marokkaanse kinderen. De klinische droge bed training in het ziekenhuis. In: Kind en adolescent 14. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

Kohnstamm R. (2002). Ontwikkelingspsychologie: het jonge kind. Houten/Dieghem: Bohn Stafleu Van Loghum.

Hammen, C. & K.D. Rudolph (1996). Childhood Depression. In: Child Psychopathology. New-York: The Guilford Press.

Harbeck-Weber, Peterson C. & L. (1996). Healthrelated disorders. In: Child Psychopathologie. New-York/London: The Guilford Press.

Lilienfeld, Scott O. (2010). De vijftig grootste misvattingen in de psychologie. Amsterdam: Bert Bakker.

Ponjaert-Kristofferson I. (1999), Kinderpsychopathologie. Brussel: VUBPRESS.

Rigter, Jakop (2002). Ontwikkelingspsychopathologie bij kinderen en jeugdigen. Bussum: Coutinho.

Robert, N. (1999). Workshop ‘Classificatiesystemen en klinische syndromen’ voor opvoeders en psychologen bij kinderen met ernstige emotionele en gedragsstoornissen. Brussel: VUBPRESS.

Rutter, M. e.a. (1999). ‘De integratie van ‘nature’ en ‘nurture’: implicaties van correlaties en interacties tussen individu en omgeving voor de ontwikkelingspsychopathologie. In: Gezinstherapie wereldwijd. Een selectie uit de internationale vakliteratuur 10. Houten: Bohn Staf van Loghum.

Spruyt, K. (2007). Slaapproblemen bij kinderen. Basisgids voor ouders en hulpverleners. Tielt: Lannoo.

Thomas-Holtus, M. & A.P. Messer (1994). ‘De behandeling van chronische voedselweigering via eettherapie’. Baarn: Wolters.

Vaessen, G. (2004). Als hechten moeilijk is. De rode draad uit het verleden. Antwerpen: Garant.

Van Lieshout, Trix (2002). Pedagogische adviezen voor speciale kinderen. Een praktisch handboek voor professionele opvoeders, begeleiders en leerkrachten. Houten/Dieghem: Bohn Stafleu Van Loghum.

Wit, C.A.M. de (2000). Depressie bij kinderen en adolescenten. Theorie en onderzoek, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum.

Websites
http://transworld.wikispaces.com/Chocolate+and+Women (endorfines; geraadpleegd op 19 september ‘11 )

http://www.parnassia.nl/psychiatrie/zorgprogramma/faq-psychoses-schizofrenie?view=/FAQ/Parnassia/Psychoses-en-Schizofrenie/Oorzaken%20van%20een%20psychose/wat-is-draaglast (draaglast-draagkracht balansmodel; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://cwx.prenhall.com/bookbind/pubbooks/morris2/chapter1/medialib/demo/3.html (Lijst met artikelen over misvattingen in de psychologie; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://blog.seniorennet.be/aanpak_slapeloosheid/archief.php?ID=6 (slaapcyclus bij jonge volwassenen; geraadpleegd op 29 september ‘12)

http://teachpsych.org/resources/e-books/eit2004/eit04-03.pdf Misvattingen van studenten bij colleges psychologie (Stephen Chew); geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.thepsychologist.org.uk/archive/archive_home.cfm?volumeID=21&editionID=164&ArticleID=1394
(Misvattingen over beroemde psychologische onderzoeken; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003462.html (evolutie remslaap en non-remslaap; geraadpleegd op 29 september ‘12)

www.snopes.com (hilarische site met mythes; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://psychclub.monmouth.edu/assets/career_psychology%20you%20think%20you%20know.doc (Misvattingen van studenten over psychologie; geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.spring.org.uk/2008/04/10-mind-myths-do-any-of-these-catch-you.php (10 ‘Mind-Myths’ ; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://psychologytoday.com/articles/pto-20010301-000044.html (Zelfhulpmisvattingen; geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.time-etc.com/2007/06/ten-myths-about-brain.html (Misvattingen over de hersenen; geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.supermemo.com/articles/myths.htm (Geheugen en leren: misvattingen en feiten; geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.brainskills.co.uk/mythsfactsearlybraindevelopment.html (Misvattingen over de vroege ontwikkeling van de hersenen; geraadpleegd op 29 september ‘12)
www.sleepfoundation.org/site/c.huixkjmoixf/b.2466811/K.4cdc/sleep-myths-fact-or-fiction-quiz.html (Misvattingen over de slaap; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://psychcentral.com/blog/archives/2008/06/13/10-myths-of-mental-illness/ (Misvattingen over geestesziekten (John Grohol) ; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://www.healthyplace.com/eating-disorders/main/myths-and-misconceptions-about-eating-disorders/menu-id-58/ (Misvattingen over eetstoornissen; geraadpleegd op 29 september ‘12)
http://ezinearticles.com/?common-misconceptions-about-psychotherapy&id=674132 (Misvattingen over psychotherapie; geraadpleegd op 29 september ‘12)

Aanbevolen websites
www.adhd-ggzdelfland.nl (ADHD)
www.ovak.nl
www.adhd.nl

www.fobieclub.nl (angsstoornissen)

www.autisme-nva.nl (autisme)
www.autsider.net (gericht op begaafde personen met autisme vb.Asperger)
www.autisme-vl.be

www.zwaarweer.nl/ (depressie)

www.voedingscentrum.nl (eet- en voedingsstoornissen)
www.robert-fleury.nl (stichting met gespecialiseerde afdeling voor eetstoornissen)
www.nvdietist.nl (website van Nederlandse Diëtisten)

www.talkaboutsleep.com (slaapproblemen bij kinderen)
www.sleepnet.com www.slaapstoornissen.nl
www.neurologie.nl

www.urifoon.nl (Zindelijkheidsstoornissen)

http://www.youtube.com/watch?v=GmXSJooA6T4&feature=related (slaapstoornissen – narcolepsie)
http://www.youtube.com/watch?v=rFXYRQ9xPUA (remslaap gedragsstoornis)
http://www.youtube.com/watch?v=ApPasYpbZWc&feature=related (Gilles de la Tourette)
http://www.youtube.com/watch?v=V0Jv8hfwLww&feature=related (Gilles de la Tourette)
http://www.youtube.com/watch?v=x_5Gs7DadhU&feature=related (Gilles de la Tourette)
http://www.youtube.com/watch?v=H5oHz_melCY&feature=related (Gilles de la Tourette)
http://www.youtube.com/watch?v=Nf6WkZAH84w&feature=related (ticstoornis)
http://www.youtube.com/watch?v=c-rHfnroI6Q (voedingsstoornissen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
  • Omschrijving: Excursie: provinciaal documentatiecentrum Atlas. De prijs kan variëren in functie van de groepssamenstelling.
Werkplekleren en/of stage40,00 uren
Werktijd buiten de contacturen80,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 150 uren werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht100,00KAAP-project (7 punten)
Zorgtaak (13 punten)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00KAAP-project (7 punten)
Zorgtaak (13 punten)