Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Verkennen van de wereld 25805/1612/1819/1/92
Studiegids

Verkennen van de wereld 2

5805/1612/1819/1/92
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Correwyn Annemieke
Andere co-titularis(sen): Ardies Jan, Verlinden Maya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht bij activiteiten voor permanente evaluatie.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studiewijzer brengt het opleidingsonderdeel verder in kaart en biedt houvast om het studiemateriaal te verwerken en de beoogde leerdoelen te verwerven. De studiewijzer is te raadplegen op de elektronische leeromgeving Blackboard.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
maakt een praatplaat en werkt een waarnemingsles uit en formuleert hierbij streefwoorden en geschikte vragen volgens het SAR-principe (samenhang wereldoriëntatie en taal)
stelt een streefwoordenlijst op bij een zelfgemaakte praatplaat en zorgt voor vragen die leiden tot een functionele taalproductie
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
getuigt van parate kennis betreffende natuur door inheemse bomen en struiken te herkennen a.d.h.v. echt materiaal en door inheemse tuin-, straat- en parkvogels te herkennen a.d.h.v. foto's
heeft inzicht in de samenhang tussen organismen en hun omgeving
legt in eigen woorden basiskennis uit over het menselijk lichaam (de huid, spijsvertering, ademhaling, bloedsomloop en zintuigen), herkent de onderdelen op figuren en legt de relatie met gezondheidsaspecten
Leerbevordering: doelgericht werken
kiest, concretiseert en operationaliseert doelen voor een waarnemingsles
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
zoekt informatie over dieren en hun omgeving om deze op een correcte en realistische wijze weer te geven op een praatplaat
herkent en benoemt inheemse bomen, struiken, kruiden en dieren a.d.h.v. echt materiaal en foto's
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
legt in eigen woorden de didactische aanpak van lesactiviteiten voor w.o. natuur uit: fasering van een waarnemingsles - geschikt didactisch materiaal - organisatie - vraagstelling - scheppen van kansen tot ontdekken en exploreren
past de aangeleerde gezondheidsaspecten toe bij het uitwerken van een kleutermenu
legt in eigen woorden de basisinzichten en -principes van techniek uit
werkt een zintuigenwandeling uit om kleuters bewust te laten waarnemen met één zintuig
werkt een waarnemingsles uit, formuleert hierbij streefwoorden en en geschikte vragen volgens het SAR-principe
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
speelt tijdens het uitvoeren van zijn waarnemingsles (micro-teaching) in op het gedrag van het dier en werkt met de inbreng van het publiek

Leerinhoud

WO-natuur: ecosystemen en menselijke invloeden hierop, mens en gezondheid

WO-techniek: ontdekkastelen, technieken en gereedschappen voor technische vaardigheden, basisinzichten en -principes van techniek

Didactiek: didactiek van de waarneming met aandacht voor taal- en denkontwikkeling en woordenschatuitbreiding, zintuigenwandeling

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgeving: cursus Verkennen van de wereld 2Verplicht
  • Auteur: J. Ardies, M. Verlinden
Handboek Natuuronderwijs inzichtelijkVerplicht€ 36,00
  • Auteur: Kersbergen C. en Haarhuis A.
Literatuur Leerplannen GO!Verplicht
Literatuur Leerplannen OVSGVerplicht
Literatuur Ontwikkelingsdoelen WereldoriëntatieVerplicht
Handboek Praktische didactiek voor natuuronderwijsAanbevolen€ 27,00
  • Auteur: De Vaan E. en Marell J.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen7,00 uren
Werkplekleren en/of stage3,00 uren
  • Opmerking: Ontdekwandeling Hobokense Polder - vervoer eigen kracht
Werktijd buiten de contacturen55,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets70,00Digitaal examen 90'
Semester 2Vaardigheidstoets hands off30,00permanente evaluatie en presentatie tijdens examenperiode (2u voor ganse klasgroep)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Digitaal examen 90
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00permanente evaluatie en presentatie tijdens examenperiode (2u voor ganse klasgroep)