Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
De weg naar wiskunde 213296/1612/1819/1/64
Studiegids

De weg naar wiskunde 2

13296/1612/1819/1/64
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Timmermans Annie
Andere co-titularis(sen): Smits Femke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen met permanente evaluatie.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
geeft in groep vorm aan een doelgerichte meetactiviteit gelinkt aan een werkblad, en presenteert dit aan de medestudenten.
werkt doelgericht samen aan de opdracht van meten
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
heeft inzicht in de ontwikkeling van het cognitief denken en ziet het verband met de leerlijnen van de wiskundige initiatie.
kan voorbeelden geven van materialen die gebruikt kunnen worden voor de wiskundige initiatie van kleuters.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
heeft kennis en inzicht in de wiskundige initiatie bestaande uit het logische denken, classificeren en seriëren, getallen en meten.
past begrippen toe in verband met het logisch denken dat leidt tot classificeren en seriëren, en met betrekking tot getallen en het meten.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
ontwerpt en maakt individueel een voor kleuters aantrekkelijke en functionele logiset met bijpassende vragen en boomstructuur.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
hanteert de groeilijnen van de verschillende onderdelen van de wiskundige initiatie, zijnde classificeren, seriëren, getallen en meten, in een voorbeeldsituatie.
implementeert de groeilijnen in de theoretische achtergrond van de wiskundige initiatie.

Leerinhoud

Logica

Ontwikkeling van het denken, logica, classificeren en seriëren met kleuters.
Het maken en het gebruiken van een logiset.


Meten

Betekenis en ontstaan van meten
Leerlijnen voor het meten met kleuters
Uitwerking en bespreking van een meetlijn in de kleuterschool



Getallen

Het ontwikkelen van het getalbegrip
Leerlijn voor getallen
Voorbeelden

Studiematerialen (lijst)

De weg naar wiskunde 2 getallenVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
De weg naar wiskunde 2 logicaVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
De weg naar wiskunde 2 metenVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
StudiewijzerVerplicht
Handboek Wiskundige initiatie voor kleuters, GetallenAanbevolen€ 30,00
  • Auteur: Janssens
Handboek Wiskundige initiatie voor kleuters. Classificeren en seriërenAanbevolen€ 37,00
  • Auteur: Janssens
Handboek Wiskundige initiatie voor kleuters. MetenAanbevolen€ 40,00
  • Auteur: Janssens I.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges17,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets70,00Digitaal examen van 90'
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)30,002 opdrachten: team opdracht voor meten en individuele opdracht voor logica
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00Digitaal examen van 90'
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00Reflectie op opdrachten met limesurvey