Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
De weg naar wiskunde 313298/1612/1819/1/35
Studiegids

De weg naar wiskunde 3

13298/1612/1819/1/35
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Havermans Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van de opleidingsonderdelen 'Verkennen van de wereld 1' en 'De weg naar wiskunde 2'  

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
werkt doelgericht samen aan de opdracht van meetkunde
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
heeft inzicht in de ontwikkeling van het ruimtelijke en motorische vermogen van het kind en ziet het verband met de leerlijnen van de meetkunde en van de ruimtelijke oriëntatie.
kiest gepaste ontwikkelingsdoelen bij de opdrachten voor meetkunde en voor ruimtelijke oriëntatie
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
heeft kennis en inzicht in de wereldoriëntatie bestaande uit ruimtelijke oriëntatie.
heeft kennis en inzicht in de wiskundige initiatie bestaande uit meetkunde.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
bedenkt bij de praktijkopdrachten variaties als aanzet tot differentiatie in de kleuterklas.
geeft in groep vorm aan een doelgerichte ruimteactiviteit gelinkt aan een actieve werkvorm, en presenteert dit aan de medestudenten.
maakt een dobbelsteen met afbeeldingen die kleuters aanspoort tot ruimtelijke oriëntatie.

Leerinhoud

Meetkunde

Wiskundige achtergrond en ontwikkeling van het ruimtebewustzijn van het kind
Kenmerken van de meetkunde
Toepassingen in de kleuterklas
Het uitwerken van een meetkundige activiteit in groep

Ruimtelijke oriëntatie

Basis voor de leerlijn van ruimtelijke oriëntatie
Praktijkvoorbeelden voor activiteiten
Het maken van een dobbelsteen om de ruimte te verkennen


Uitbreiding

Wiskunde in het eerste leerjaar
Nieuwe visies in het wiskunde-onderwijs in de basisschool

Studiematerialen (lijst)

De weg naar wiskunde 3 meetkundeVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
De weg naar wiskunde 3 ruimtelijke oriëntatieVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
De weg naar wiskunde 3 uitbreidingVerplicht
  • Auteur: Timmermans Annie
StudiewijzerVerplicht
Handboek Wiskundige initiatie voor kleuters. MetenAanbevolen€ 40,00
  • Auteur: Janssens I.
Handboek Wiskundige initiatie voor kleuters. RuimteAanbevolen€ 35,00
  • Auteur: Janssens I.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges16,00 uren
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets50,00Digitaal examen van 90'
Semester 1Portfolio50,00presentatie tijdens de lesuren (15 min/student)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets50,00Digitaal examen van 90'
Tweede examenperiodePortfolio50,00presentatie via mondeling examen (15 min/student)