Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Muzisch werken 3-413302/1612/1819/1/74
Studiegids

Muzisch werken 3-4

13302/1612/1819/1/74
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Landuyt Ingeborg
Andere co-titularis(sen): Havermans Inge
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 5,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

De leerdoelen van de opleidingsonderdelen 'Ontwikkelingsroute 1-2', 'Muzisch Werken 1', ' Muzisch Werken 2'  en 'Spelen 1'

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Voorziet interactieve elementen in een poppenspel om in te spelen op de reacties van het publiek.
Interactie: taal ontwikkelen
Stemt een poppenspel af op het juiste taalniveau van het doelpubliek (bv. taalarme kleuters).
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
Leeft zich tijdens het poppenspel en de daarbij horende activiteit(en) volledig in zijn of haar rol in en brengt alles met een overtuigende expressie.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Gebruikt zijn eigen kennis en vaardigheden van de 5 muzische domeinen in functie van het ontwerpen, maken en brengen van een poppenspel waarin al deze domeinen geïntegreerd zijn.
Maakt geschikte poppen en een decor voor een muzische voorstelling, rekening houdend met criteria betreffende beeldaspecten, technieken en hulpmiddelen.
Leerbevordering: de beginsituatie bepalen
Stemt een poppenspel en de daarbij horende muzische activiteit(en) af op de gekozen muzische doelstelling(en).
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
Analyseert een prentenboek naar mogelijke muzische bouwstenen, technieken en hulpmiddelen die in een voorstelling gebruikt kunnen worden.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Ontwerpt een muzische activiteit die afgeleid werd uit de muzische analyse van het prentenboek en voert deze ook uit.
Speelt een poppenspel waarbij beeldtaal optimaal gebruikt wordt om in te spelen op de talige achtergrond van het doelpubliek.
Zet multimedia functioneel in bij het opvoeren van een poppenspel en de bijhorende muzische verwerking.
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Reflecteert op de verschillende fasen van het project en stuurt op grond daarvan bij.

Leerinhoud

De studenten worden in dit opleidingsonderdeel intensief voorbereid op het brengen van eigen voorstellingen tijdens hun lespraktijk en in de schoolcontext.
Ter voorbereiding brengen we een bezoek aan een poppentheater achter de schermen.
Vervolgens verkennen we ‘hands on’ de verschillende aspecten van poppenspel:
- allerlei mogelijke vormgevingen van poppen en decor en de invloed die de keuze voor een bepaalde vormgeving kan hebben op de dynamiek en het expressieve karakter van de voorstelling;
- specifieke technieken die gebruikt worden bij het maken, het manipuleren en het aanpassen of/en wisselen van verschillende soorten poppen en decors met gelegenheid tot oefenen;
- de rol van belichtingstechnieken, geluidseffecten en muzikale omkadering bij het scheppen van een bepaalde sfeer, het opdrijven en afbouwen van spanning en het ruimte creëren voor humor en ontspanning;
- kennis, vaardigheden en attitudes die er bij het uitdenken en maken van poppen en decor toe bijdragen dat het eigen creatief en probleemoplossend vermogen wordt aangewend en vergroot;
- de kenmerken van een ‘speelbaar’ scenario (de kwaliteit van de dialogen, de manier waarop eventuele narratieve passages kunnen worden opgevangen, het incalculeren en vermelden van interactiemogelijkheden met het publiek, regieaanwijzingen i.v.m. opkomen en afgaan van personages, wisseling van decor, stemgebruik, geluidseffecten en belichting;
- manieren om kleuters te stimuleren tot het muzisch werken n.a.v. poppenspel (ter voorbereiding en ter verwerking van een voorstelling).

De studenten worden ingedeeld in groepjes. Elk groepje verzorgt een aparte voorstelling voor een groep kleuters.

Omdat Muzisch werken "Poppenspel" 3-4 kadert in de jeugdboekenmaand en omdat we er ook voor samenwerken met lokale bibliotheken hebben we het project een leesbevorderende dimensie gegeven:

  • Elk groepje studenten heeft zijn scenario gebaseerd op een prentenboek dat met het thema van de jeugdboekenweek te maken heeft.
  • Elk groepje neemt het analyseren van een prentenboek en de aansluitende muzische bouwstenen, technieken en hulpmiddelen, als uitgangspunt voor het ontwerpen van een poppenspel en een muzische vervolgactiviteit.
  • Elk groepje speelt zijn poppenspel in een bibliotheek in het Antwerpse en zorgt er dus voor dat zijn live-publiek uit een lokale kleuterschool, tijdens de jeugdboekenmaand ook een bezoek brengt aan ‘the place to be’ als het om boekpromotie gaat.
  • Elk groepje studenten benut voor, tijdens of na de voorstelling kansen om boeken onder de aandacht van kleuters te brengen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Muzisch werken 3-4Verplicht€ 1,85
StudiewijzerVerplicht
Materiaal voor het vervaardigen van poppen, decor,...Verplicht€ 20,00

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen21,00 uren
  • Omschrijving: Excursie: Poppentheater jojo (Borgerhout) (kostprijs 5 euro)
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00