Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Muzisch werken 1-213294/1612/1819/1/93
Studiegids

Muzisch werken 1-2

13294/1612/1819/1/93
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Dieltiens Merel
Andere co-titularis(sen): Havermans Inge, Hegge Miet, Jacobs Ludwig, Landuyt Ingeborg, Taets An
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 35,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
maakt, vertrekkende vanuit een thema, een toonmoment dat aangepast is aan de leefwereld van de kleuters.
werkt op eigen niveau een toonmoment voor kleuters uit waarin de 5 muzische domeinen geïntegreerd worden.
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
raadpleegt bronnen in functie van divergeren en convergeren om tot een muzisch concept te komen.
werkt in groep een toonmoment uit dat getuigt van originaliteit en dat zowel in de vormgeving als in de muzikale aspecten en de opbouw van het verhaal patroondoorbrekend is.
Leerbevordering: doelgericht werken
kiest voor het muzisch concept een lesdoel dat gericht is op de doelgroep en het muzisch handelen.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kiest voor het muzisch concept een geschikte en duidelijke bouwsteen of werkvorm/techniek.
past de uitgangspunten van het creatief denken toe.
past de verschillende fasen van muzisch werken toe bij het uitwerken van het muzisch concept (vooropdrachten en eindopdracht).
werkt en voert samen in groep een muzisch concept uit, vertrekkende vanuit een opgelegd thema.

Leerinhoud

MW 1-2 : creatief denken semester 1
In de verschillende muzische sessies worden de studenten ondergedompeld in de creatieve vaardigheden. Aan de hand van opdrachten gaan zij deze vaardigheden verder ontplooien. Het creatief denken en doen vormt hier het uitgangspunt. Door middel van opdrachten en reflectie krijgen zij inzicht in het theoretisch kader van de creatieve vaardigheden.

MW 1-2: project semester 2
Hier wordt er gestart met een impressie, een thema van waaruit de student de creatieve vaardigheden gaat toepassen en verwerken in allerlei opdrachten met een muzische insteek.
Deze verwerking vormt de basis voor het uitwerken van een muzisch toonmoment voor kleuters.
Voor het bedenken en uitvoeren van dit muzisch toonmoment implementeert de student de inhouden en vaardigheden uit verschillende opleidingsonderdelen van het eerste en tweede semester op eigen niveau.

In een tweede fase wordt er dieper ingegaan op het muzisch schema. Het leren werken met en inzetten van (inspiratie)bronnen wordt verder ontwikkeld. Vanuit de impressie/het thema werken de studenten een muzisch lesconcept uit voor kleuters. Het muzisch schema, de creatieve denkvaardigheden en bronnen vormen hier het uitgangspunt. Deze drie pijlers vormen de rode draad doorheen MW 1-2.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Muzisch werken 2Verplicht€ 2,00
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen35,00 uren
  • Duur: Academiejaar
  • Opmerking: Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen. In geval van ongewettigde afwezigheid kan er niet gescoord worden op dit opleidingsonderdeel. In geval van gewettigde









    afwezigheid in sem 2 kan je een inhaalopdracht met mondelinge verdediging afleggen. De competenties tijdens sem 1 worden tijdens de lessen getoetst en zijn dus niet inhaalbaar.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie100,00