Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toolkit 17174/1614/1819/1/64
Studiegids

Toolkit 1

7174/1614/1819/1/64
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Martens Nele
Andere co-titularis(sen): Binon Sam, Dieltiens Merel, Pycke Lies, Rosseel Tom, Smits Femke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
dialogeert met leerlingen, leraren en een schooldirectie over hun visie en ervaringen om zich een beeld van de eigentijdse leraar lager onderwijs te vormen
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
erkent (super)diversiteit als basisgegeven in de samenleving, het onderwijs en de opleiding
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
beheerst een door de opleiding gekozen normschrift
kan de eindkwalificaties (basiscompetenties) en de structuur van onze opleiding Leraar Lager onderwijs uitleggen
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
onderzoekt en beschrijft de eigen beginsituatie en maakt hierbij gebruik van de resultaten van de aangeboden screenings, de informatie over de opleiding en over het beroep
onderzoekt zijn zelfbeeld, verwoordt enkele sterke troeven en vergelijkt dit met het eigen ideaalbeeld van een onderwijzer
past verschillende eenvoudige reflectiemethoden toe en formuleert 1 of enkele groeipunten met concreet stappenplan
reflecteert op een vlotte, gevarieerde en heldere manier
verwoordt mondeling en schriftelijk inzicht in de eigen professionele identiteit
verwoordt wat een zelfsturende houding is en illustreert zijn positie tegenover de opleiding op verschillende wijzen (bv a.h.v. symbolen)
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
verzamelt de resultaten van de opdrachten in een duidelijk gestructureerde, nette map en levert ze op tijd in.

Leerinhoud

Tijdens de projectweek maak je kennis met je profiel als student/leerkracht. Met behulp van screenings en workshops kan je zelf inschatten in welke mate je over de nodige basisvaardigheden beschikt om te slagen in deze opleiding. Je staat stil bij jezelf als student, als toekomstig leraar en bij het beroep. Je krijgt een aantal reflectieopdrachten, die tot een opdrachtenmap leiden. Met deze informatie leg je de basis van je lerarenportfolio.

Studiematerialen (lijst)

Cursus ToolkitVerplicht€ 3,15
  • Auteur: werkgroep actieve werkvormen
StudiewijzerVerplicht
Handboek Ik pen! Schrijfboekjes 1a, 1b, 1c, 2a, 2bVerplicht€ 16,50
  • Auteur: M. van Gils
Handboek Schrijven van verslag tot eindwerk - do's & don'tsAanbevolen€ 30,00
  • Auteur: Pollefliet L.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen18,00 uren
Vormen van groepsleren2,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00
Evaluatie(s) voor beide examenkansen, niet herhaalbaar in tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)0,00De student dient aanwezig te zijn tijdens de toolkitweek. Bij gewettigde afwezigheid kan een inhaaltaak gemaakt worden, en wordt de Vaardigheidstoets hands on permanent dus vervangen door een Vaardigheidstoets hands off. In de tweede examenperiode kan de toolkitweek niet hernomen worden. Niet deelnemen aan de toolkitweek leidt tot het niet behalen van het credit voor Toolkit 1.

Toetsing (tekst)