Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Sociaal en cultureel traject 1-229464/1614/1819/1/63
Studiegids

Sociaal en cultureel traject 1-2

29464/1614/1819/1/63
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Craen Britt
Andere co-titularis(sen): Heyrman Rita
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
geeft een heldere uiteenzetting over een gelezen boek ondersteund met schrift/beeld
geeft een heldere uiteenzetting van een museumbezoek ondersteund met schrift/beeld
leert de gepaste omgangsconventies toe te passen
mengt zich goed gedocumenteerd in een discussie over een actueel thema
interactie: taal ontwikkelen
voert een presentatie met een aantal medestudenten uit volgens afgesproken criteria
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
koppelt maatschappelijke gebeurtenissen aan leerinhouden
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
bouwt door actualiteitsverwerving, toetsing & klassikale bespreking in combinatie met de cursusinhouden, een steeds meer gefundeerde mening over internationaal maatschappelijke, economische & politieke vraagstukken gerelateerd aan de behandelde thema's.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
kan actuele thema's en ontwikkelingen onderscheiden en kritisch benaderen op het sociaal-politieke domein, het sociaal - economische domein, het levensbeschouwelijke domein, het cultureel - esthetische domein en het cultureel - wetenschappelijke domein.

Leerinhoud

Je wordt als leekracht verondersteld op de hoogte te zijn van de culturele agenda en de actuele gebeurtenissen in nationale en internationale context. Dit houdt kennis, attitude en positionering of waardenvorming in, een competentie dus. Dit ontwikkel je maar door gedurende vele jaren actualiteit en cultuur doelbewust te volgen.

Dit opleidingsonderdeel is opgezet om je in het opbouwen van deze competentie te begeleiden en je kan dit zien als een leerlijn in actief wereldburgerschap, waarin we van strakke begeleiding overgaan naar eigen invulling, van opbouwen van relevante kennis naar het aftoetsen van je persoonlijke argumenten en tenslotte de transfer van het opbouwen van eigen cultureel-maatschappelijk kader naar deze van kinderen en hun leefwereld.

Het opleidingsonderdeel splitsen we op in twee luiken, elk met hun eigen traject: Socutra-cultuur en Socutra-actualiteit.

1. Socutra-cultuur

Doelstelling
is hier dat je participeert in een voor jou minder voor de hand liggend cultuuraanbod.

Hier zal je deelnemen (deels onder begeleiding, deels zelfstandig) aan culturele activiteiten zoals een concert, een theatervoorstelling en een museumbezoek (keuze uit een voorgesteld aanbod). je zal hierover een kritisch, doorleefd en authentiek verslag uitbrengen.

Je leest ook één boek, bekijkt DVD's die je kritisch, vakkundig en authentiek bespreekt. Je beluistert één muziekstuk uit de opgegeven lijst.

In het eerste jaar hanteer je verplichte kijkwijzers en maak je verslagen in een sjabloon.
Vanaf semester twee ben je niet meer gebonden aan een opgegeven lijst, maar maak je zelf keuzes. We verwachten dat je tot en met semester 6 werkt aan 'de leraar als cultuurparticipant' en verder participeert in een cultuuraanbod waarbij je uit je comfortzone treedt. In je portfolio toon je hoe je aan deze competentie werkt, welke weg je daarbij aflegde, ...
We verwachten dat je tijdens je driejarige studie voor Socutra één kindervoorstelling bijwoont.

2. Socutra-actualiteit

Doelstelling is hier dat je een geopolitiek referentiekader opbouwt dat jou in staat stelt om op een systematische wijze problematieken, conflicten en gebeurtenissen in de wereld te kaderen, analyseren en coherent te verklaren.

Tijdens het eerste jaar worden twee contacturen besteed aan het opbouwen van een politiek referentiekader.

Tijdens het eerste jaar worden 6 toetsen opgezet over actualiteitsverwerving, telkens gekoppeld aan klassikale verbetering en verdieping van onderwerpen. De toetsen grijpen plaats eind september, begin november, eind december, eind februari, begin april en eind mei.
Elk semester kies jeuit een keuzelijst een actuele case welke je als groepswerk uitwerkt tot een uitgewerkte beargumenteerde paper en/of presentatie. Deze cases worden in tussentijdse afspraakmomenten met de lector als 'politiek beleg' uitgediept. Je brengt dit materiaal onder in je Socutra-portfolio.

Tijdens het tweede jaar blijven 4 toetsen over actualiteitsverwerving, gekoppeld aan klassikale verbetering en verdieping van de onderwerpen. Een actuele case, het discussiemoment met een Europees politicus staat centraal in het tweede semester: je bereidt dit hoorcollege voor en maakt er een geargumenteerd verslag over.
'Politiek beleg' wordt voor jou een persoonlijk initiatief en je verdiept en actualiseerd verder jouw oorspronkelijke politieke case uit het eerste jaar. Tenslotte zoek je ook naar manieren om actualiteitsverwerving te integreren in je stageperiodes en neem je deze op als verlsag in je Socutra-portfolio.

Tijdens het derde jaar blijven er 2 toetsen over actualiteitsverwerving, gekoppeld aan klassieke verbetering en verdieping van de onderwerpen. Je portfolio wordt een heuse werkmap waarin je allerlei actuele cases inbrengt en welke je becommentarieert tijdens het mondeling overleg.

De cursusdocumenten en cursusopbouw is beschikbaar op https://digitap.ap.be. Daar kan je ook duidelijk informatie terugvinden over hoe cases dienen opgebouwd worden en op welke manier we graag de uitwerking van je portfolio zien.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
diverse bronnen zoals boeken, kranten, interviews, internet, documentaires, recensies, ...Verplicht
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
https://digitap.ap.be: syllabyus socutra-actualiteitVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Practicum en/of oefeningen16,00 uren
  • Opmerking: Bij ongewettigde afwezigheid op het practicum krijgt de student een 0 voor dit deel.Bij gewettigde afwezigheid wordt een inhaalmoment voorzien.
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio5,00deelexamen Socutra-Actua
Semester 2Vaardigheidstoets hands on50,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands on45,00deelexamen Socutra-actua
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio5,00deelexamen Socutra-Actua
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on50,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on45,00deelexamen Socutra-Actua

Toetsing (tekst)