Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Toolkit 213407/1614/1819/1/41
Studiegids

Toolkit 2

13407/1614/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rosseel Tom
Andere co-titularis(sen): De Feyter Patrice, Martens Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
geeft een heldere uiteenzetting van een taaldoel ondersteund met schrift/beeld
stuurt de eigen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid bij
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
past de eigen schriftelijke en mondelinge taalvaardigheid aan a.d.h.v. feedback
reflecteert op de eigen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid
reflecteert op een vlotte, gevarieerde en heldere manier
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
demonstreert de eigen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid
hanteert de verwachte uitspraak zoals op de cd van het boek 'Klink Klaar'
produceert schriftelijke taal met oog voor een correcte spelling en met respect voor de Nederlandse grammatica en in een aangepaste stijl
schrijft doelgericht verschillende soorten teksten aangepast aan de context
vertelt expressief en stuurt flexibel bij
verwoordt schriftelijk inzicht in de eigen professionele identiteit
voert doelgericht verschillende soorten gesprekken aangepast aan de context

Leerinhoud

Reflectie
De studenten bekwamen zich in het doelgericht reflecteren over de eigen professionele identiteit. Ze verwerven inzicht in het functioneren als student met bijzondere aandacht voor: hun talenten, groeipunten en valkuilen met het oog op efficiënte bijsturing.

Taal en stem
De studenten bekwamen zich in het eigen maken van de standaardtaal op mondeling en schriftelijk vlak. Ze ontwikkelen hun technische spreekvaardigheid en stemgebruik. Ze leren schriftelijke teksten te schrijven (op beschrijvend en argumenterend vlak).

Studiematerialen (lijst)

Nedercom module Grammatica NederlandsVerplicht
Software - Nedercom - module spelling 3Verplicht
Cursus Toolkit 2 reflecterenVerplicht€ 0,90
  • Auteur: P. De Feyter
Cursus Toolkit 2 taalvaardigheidVerplicht€ 3,65
  • Auteur: T. Rosseel
Handboek Klink klaar. Uitspraak- en intonatiegids voor het NederlandsVerplicht€ 24,95
  • Auteur: Timmermans B

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen54,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands off60,00Examen: schriftelijke en mondelinge vaardigheden - 90' schriftelijk examen
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)40,00Permanente evaluatie : reflectieopdracht + mondelinge en schriftelijke procesevaluatie
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Examen: schriftelijke en mondelinge vaardigheden + portfolio - 90' schriftelijk examen

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.