Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Wiskunde: Getallen en gecijferdheid 17180/1614/1819/1/74
Studiegids

Wiskunde: Getallen en gecijferdheid 1

7180/1614/1819/1/74
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Smits Femke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
kan fouten opsporen in gemaakte oefeningen betreffende de onderwerpen van het domein getallen van de lagere school en op basis van de gemaakte fouten remediëringsvoorstellen doen.
lost gegeven oefeningen en opdrachten betreffende de onderwerpen van het domein getallen van de lagere school en de eerste graad (A-stroom) secundair onderwijs op door gebruik te maken van gepaste oplossingsstrategieën, algoritmen, schema's, berekeningen en tekeningen.
vertelt met eigen woorden de huidige visie op wiskunde in het lager onderwijs, somt de verschillende wiskundedomeinen op en plaatst deze in een ruimere context.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
onderscheidt leerlijnen binnen het domein getallen in wiskundeleerplannen en kan gegeven leerinhouden 'getallen' situeren binnen deze leerlijnen.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
past zijn theoretisch didactische kennis getallen toe in oefeningen gebaseerd op authentieke leersituaties wiskunde.

Leerinhoud

Getallenkennis

Ontstaan van wiskunde

Talstelsels

Getalbegrip

Delers en veelvouden

Breuken

Procenten

Kommagetallen

Diagrammen


Bewerkingen

Elementaire rekenfeiten

Hoofdrekenen

Eigenschappen van bewerkingen

Flexibel rekenen - rekenvoordelen

Cijferen - algoritmen

Controlestrategieën

Afronden - schatten


Toepassingen

Stappenplan

Heuristieken


Didactiek

Visies op wiskunde

Didactische principes


Studiematerialen (lijst)

Cursus Wiskunde: getallen en gecijferdheid 1Verplicht€ 5,30
StudiewijzerVerplicht
Wiskundewijzer voor het lager onderwijsVerplicht€ 32,45
  • Auteur: Martine Carbonez, Filip De Baets, Eline Govaert, Kristine Tas, Pieter Uten, Hilde Van Iseghem
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
Leerplan OVSG te raadplegen op http://schoolweb.ovsg.be/ovsgVerplicht
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Verplicht
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be
Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs - http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/ontwikkelingsdoelen-en-eindtermen-voor-het-gewoon-basisonderwijs-informatie-voor-de-onderwijspraktijkVerplicht
  • Auteur: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing3,00 uren
  • Duur: Semester
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges14,00 uren
Vormen van groepsleren7,00 uren
Werktijd buiten de contacturen66,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets40,00Deel 1: Digitaal - zonder rekentoestel - 80%-regel wordt toegepast - 90 minuten (zelfde dag als deel 2)
Semester 1Kennistoets60,00Deel 2: Digitaal - met rekentoestel - 90 minuten (zelfde dag als deel 1)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets40,00Deel 1: Digitaal - zonder rekentoestel - 80%-regel wordt toegepast - 90 minuten (zelfde dag als deel 2)
Tweede examenperiodeKennistoets60,00Deel 2: Digitaal - met rekentoestel - 90 minuten (zelfde dag als deel 1)