Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Didactisch werken 18709/1614/1819/1/68
Studiegids

Didactisch werken 1

8709/1614/1819/1/68
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Binon Sam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
benoemt het belang van responsief reageren voor een pedagogisch klimaat
Interactie: inspirerend coachen
geeft op correcte wijze feedback aan de medestudenten na het geven van een microles
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
benoemt het belang van responsief reageren met het oog op het motiveren, competentiegevoel en een autonomieondersteunde context voor ieder individuele kind
gaat interactie aan met medestudenten in een gegeven demoles
herkent en benoemt in een situatieschets het handvat individualisatie
licht in eigen woorden het belang toe van de zone van de naaste ontwikkeling voor een uitdagende leeromgeving, betrokkenheid en succesbeleving
situeert het belang van didactisch handvat 'sfeer en klimaat' en legt het verband met zijn rol als leerkracht (veiligheid, afspraken, ...)
Leerbevordering beginsituatie bepalen
benoemt in een geschetste beginisituatie cognitieve, psychomotorische - en dynamisch- affectieve kenmerken van een beginsituatie om te evalaueren of er oog is voor een harmonische beginsituatie
haalt uit een opgegeven situatieschets de beginsituatie en kan aangeven of het een actuele, een verwachte en/ of een gedifferentieerde beginsituatie is.
Leerbevordering doelgericht werken
herkent concrete en operationele lesdoelen in opgegeven lesdoelen
legt in eigen woorden uit wat eindtermen en ontwikkelingsdoelen, leerplandoelen, schoolwerkplan en EEN PEDAGOGISCH project zijn en hoe ze zich verhouden tov elkaar
situeert de kwaliteit van doelen naar gedragsniveau, inhoudsniveau en/of product of procesniveau
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
evalueert het aanbod in een handleiding naar relevantie, inspelend op leefwereld kind en didactische handvaten
herkent en benoemt in een situatieschets de handvaten activiteit en kennisconstructie en interactie
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
benoemt in eigen woorden de betekenis en plaats van evaluatie aan de hand van didactisch model voor een uitdagende leeromgeving
situeert de betrouwbaarheid en validiteit van een mondelinge toets of toetsitem
situeert de betrouwbaarheid en validiteit van een schriftelijketoets of toetsitem
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
benoemt de verschillende werkvormen, met hun belangrijkste kenmerken en voor- of nadelen aandachtspunten
benoemt de voor- en nadelen van groeperingsvormen
benoemt het belang van 'interactie' in een uitdagende leeromgeving
benoemt verschillende leermiddelen en hun functie
demonstreert een opgegeven werkvorm in een demoles
evalueert het aanbod in een handleiding naar relevantie, inspelend op leefwereld van het kind en de didactische handvaten
situeert het belang van multimedia adhv het didactisch model voor een uitdagende leeromgeving
situeert het belang van 'werkelijkheidsnabij onderwijs' in een uitdagende leeromgeving
verrijkt een lesidee met elementen van een uitdagende leeromgeving (didactische handvaten)
verrijkt een lesidee met elementen van een uitdagende leeromgeving (didactische handvaten) en benoemt deze
werkt de fasen van de 5 basisleerprocessen uit voor een opgegeven voorbeeld
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
staat open voor constructieve feedback van medestudenten

Leerinhoud

Met het boek worden volgende onderwerpen behandeld: competenties uitdagende leeromgeving creëren met daarin aandacht voor: * beginsistuatie, doelen, didactische handvatten * rol van de leraar, de leerinhoud, de werkvormen, de media, de evaluatie * eindtermen en ontwikkelingsdoelen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Didactisch werken 1Verplicht€ 1,45
  • Auteur: Vakgroep pedagogie
StudiewijzerVerplicht
Handboek Ontwikkelingsdoelen en eindtermen, informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijsVerplicht€ 9,30
  • Auteur: Departement onderwijs
Handboek Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving. Basisdidactiek voor de leraar lager onderwijsVerplicht€ 49,90
  • Auteur: A. Deleu en D. Wante
Literatuur Leerplannen GO!Verplicht
Literatuur Leerplannen OVSGVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Practicum en/of oefeningen15,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00schriftelijk examen - 120'
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00schriftelijk examen - 120' + indienen taak
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00