Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Het kind in de lagere school 17177/1614/1819/1/69
Studiegids

Het kind in de lagere school 1

7177/1614/1819/1/69
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Hancké Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 70,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
herkent de eigenheid van het individuele kind, gebaseerd op de kennis van de ontwikkelingspsychologie..
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
benoemt, gebaseerd op kennis van de ontwikkelingspsychologie, kenmerken om een positief leefklimaat te ontwikkelen.
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
definieert kenmerken in de cognitieve, sociale, emotionele ontwikkeling van kinderen van geboorte tot en met de adolescentie.
verklaart de ontwikkeling van een leerling in zijn totaliteit en in een logische ontwikkelingspsychologische volgorde.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
herkent voorwaarden voor motiverende en authentieke leeromgevingen, gebaseerd op ontwikkelingspsychologie ontwikkelingskenmerken van leerlingen.
legt uit welke leermiddelen geschikt zijn voor een bepaalde doelgroep, gebaseerd op de kennis van de ontwikkelingspsychologie en de ontwikkelingskenmerken van leerlingen.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan psychopedagogische competenties.

We vertrekken vanuit waarnemingspsychologie om te leren inzien hoe onze waarneming beïnvloed wordt en leggen de link naar het observeren van leerlingen in de klas. We bestuderen het belang van een goede, zo objectief mogelijke observatie, in functie van de observatiestage in BBP 1-2.

De ontwikkeling van het kind tussen 0 en 18 jaar wordt uitvoerig besproken, met bijzondere aandacht voor het kind in de lagere school. Er wordt gewerkt vanuit een contextueel ontwikkelingsperspectief. De cognitieve ontwikkeling, de sociale ontwikkeling, de emotionele ontwikkeling en de morele ontwikkeling komen systematisch aan bod.

De student

kan het niveau van kinderen van 5 tot 14 jaar op sociaal, cognitief, moreel en emotioneel vlak inschatten en deze inzichten gebruiken om zijn onderwijskundig, didactisch en pedagogisch handelen hierop af te stemmen;
heeft weet van instrumenten die kunnen helpen bij het inschatten van het niveau van kinderen;
maakt kennis met technieken en aandachtspunten tijdens observaties en bij het voeren van gesprekken met kinderen;beseft hoe onze eigen waarneming beïnvloed wordt.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus van en powerpoints bij OLOD De leraar als coach 2Aanbevolen
  • Auteur: Vakgroep Pedagogiek
www.youtube.be - kanaal Tom Hancké - Het kind in de lagere schoolVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets100,00schriftelijk examen - 90'
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,00schriftelijk examen - 90'