Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Voorbereid in de klas 27185/1614/1819/1/50
Studiegids

Voorbereid in de klas 2

7185/1614/1819/1/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Binon Sam
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

interactie: taal ontwikkelen
hanteert correct Nederlands in de lesvoorbereiding
schrijft in de lesvoorbereiding correct Nederlands dat aansluit bij de beginsituatie van de leerlingen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
houdt zich bij het schrijven van een lesvoorbereiding steeds een veilige omgeving voor ogen
noteert in lesvoorbereidingen waar lln invloed kunnen hebben op het lesgebeuren
schrijft een lesvoorbereiding die aansluit bij de leefwereld van de kinderen
schrijft lesvoorbereidingen met aandacht voor sfeer en klasklimaat
Leerbevordering beginsituatie bepalen
geeft in het noteren van de beginsituatie aandacht aan hoe leerlingen zich voelen in de klas
noteert een algemene en specifieke beginsituatie op een lesvoorbereiding
Leerbevordering doelgericht werken
formuleert correcte doelstellingen
kiest gepaste doelstellingen
verklaart waarom een doelstelling correct geformuleerd is
verklaart welke doelstellingen gepast zijn
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
kan beschrijven welke elementen zorgen voor een efficiënte lesvoorbereiding
kan een efficiënte lesvoorbereiding schrijven
leest/kijkt naar recent populariserende media om op de hoogte te zijn (bv. klasseTV, klasse,...)
schrijft een lesvoorbereiding waarbij de actualiteit verwerkt is
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kiest gepaste leerinhouden bij doelstellingen die formuleerd worden
verklaart welke leerinhouden passen bij doelstellingen die formuleerd worden
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
argumenteert hoe hij het proces en product evalueert om bij te sturen, te remediëren en te differentieren voor eenvoudige lessen
evalueert elke les of de klasgroep mee is
maakt een evaluatieinstrument waar hij rekening houdt met basisvragen van validiteit en betrouwbaarheid
voorziet in de lesvoorbereiding verschillende evaluatiemomenten
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
schrijft een LVB waar de didatische handvatten als aanknopingspunt gebruikt worden om een uitdagende leeromgeving te maken
verklaart de keuze voor gepaste (eenvoudige) werkvormen/groeperingsvormen
verklaart welke didatische handvatten als aanknopingspunt gebruikt worden om een uitdagende leeromgeving te maken
voorziet didactisch materiaal voor zijn klasgroep dat goed geformuleerd is
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
vertaalt feedback over andere groepen naar het eigen handelen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
informatie over leermiddelen terugvinden in de schoolbibliotheek of in de handleidingen van de mentor

Leerinhoud

Je beheerst ondertussen de theoretisch basis om een eenvoudig lesplan te maken. In deze module bouwen we daarop verder en ga je een opgegeven lesonderwerp volledig uitwerken; van de mentale voorbereiding in je hoofd tot een gedetailleerde voorbereiding op papier. De proef op de som is dat je goed voorbereid je eerste (mini) lesjes kan geven. Je leert zelf je beginsituatie en lesdoelen te bepalen, leerplannen en eindtermen te raadplegen en creatieve lessen te ontwerpen waarin leerlingen (actief, interactief en constructief) leren. Hierbij leer je hoe zaken zoals werkvormen, de leerinhoud, je vragen, je didactisch materiaal of je bord het leren van kinderen kan ondersteunen. Je voelt de uitdaging om je vakinhoudelijk grondig voor te breiden en administratieve afspraken na te komen. Je leert je lesontwerpen kritisch te bekijken (didactische handvatten en krachtige leeromgeving als credo) Je geeft (een) minilesje(s) dat klassikaal wordt besproken. De student ontwerpt lessen (mentaal)en experimenteert daarbij met lesstructuren, werkvormen en didactische handvatten met het oog op een krachtige leeromgeving. De student maakt een lesvoorbereiding (schriftelijke) volgens de gemaakte afspraken De student geeft minilesjes die didactisch, vakinhoudelijk en organisatorisch grondig zijn voorbereid.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Voorbereid in de klasVerplicht€ 5,00
  • Auteur: vakgroep pedagogie lager onderwijs
StudiewijzerVerplicht
Handboek Het didactisch werkvormenboek. Variatie en differentiatie in praktijkVerplicht€ 39,95
  • Auteur: Hoogeveen en Winkels
Handboek Ontwikkelingsdoelen en eindtermen, informatiemap voor de onderwijspraktijk gewoon basisonderwijsVerplicht€ 9,30
  • Auteur: Departement onderwijs
Literatuur Leerplannen GO!Verplicht
Literatuur Leerplannen OVSGVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Vaardigheidstoets hands off70,00mondeling examen - 20'/student
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)30,00+ Vaardigheidstoets hands-off
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00mondeling examen - 20'/student