Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
De leraar als coach 27184/1614/1819/1/16
Studiegids

De leraar als coach 2

7184/1614/1819/1/16
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Hancké Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
Legt in eigen woorden de invloed van communicatiestrategieën en leiderschap op gedrag en intermenselijke relaties uit
Interactie: de klas managen
Kiest voor en motiveert, afhankelijk van de situatie, verschillende strategieën om een klasgroep optimaal te begeleiden
Legt in eigen woorden de invloed van diverse aspecten van communicatie op het klasgebeuren; de betekenis van leiderschap voor de klaspraktijk; uit
Omschrijft verschillende manieren, die afhankelijk van situaties, tot een optimaal klasmanagement kunnen leiden
Leerbevordering doelgericht werken
Omschrijft verbanden tussen eindtermen sociale vaardigheden en uitgewerkte pakketten
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Werkt, rekening houdend met de beginsituatie en concrete lesdoelen, lesideeën uit

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel wordt gewerkt aan de psychopedagogische competenties. -Effectieve communicatie en klasmanagement: hoe coach ik mijn klas. Onderdelen: - de rol en het rolgedrag van de leraar als coach (modelfunctie) - emotioneel coachen van leerlingen -straffen en belonen of juist niet -Invloed van verbale en non-verbale communicatie - de communicatieaxioma's -Communicatietechnieken en -vaardigheden -Leerlijn en methode sociale vaardigheden. Je kent vier soorten gesprekstechnieken en kan ze ook actief toepassen. Je leert over leiderschap. Je leert over de ontwikkeling van het zelfbeeld volgens twee theorieën. Je bent in staat om oplossingen aan te reiken voor alledaagse problemen in de klas. Je kent de opbouw van de leerlijn voor sociale vaardigheden en analyseert één methode m.b.t. sociale vaardigheden in groep om zo een concreet beeld te krijgen hoe je sociale vaardigheden actief in de klas kan aanleren. Je kent de methode, didactische aanpak en geschikte werkvormen om in de klas te werken aan sociale vaardigheden.

Studiematerialen (lijst)

Cursus van en powerpoints bij OLOD De leraar als coach 2Verplicht
  • Auteur: Vakgroep Pedagogiek
StudiewijzerVerplicht
www.youtube.be - kanaal Tom Hancké - De leraar als coach 2Verplicht
  • Auteur: Vakgroep Pedagogiek

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
  • Duur: Semester
Werktijd buiten de contacturen39,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets70,00digitaal examen - 90'
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00digitaal examen - 90'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00

Toetsing (tekst)