Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Leerkrachtig 37193/1614/1819/1/31
Studiegids

Leerkrachtig 3

7193/1614/1819/1/31
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Hancké Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de OLOD's "Didactisch werken 1" en "Voorbereid in de klas 2"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
gaat op adequate wijze in interactie met de medewerkers van het STEAM-project, eventueel in andere talen
Leerbevordering beginsituatie bepalen
informeert zich over en gaat discreet om met gegevens van leerlingen.
Leerbevordering doelgericht werken
analyseert vragen en opdrachten uit contractwerk op doelstellingsvaliditeit.
kiest, formuleert en verwerkt gepaste doelen bij het uitwerken van het hoekenwerk, rekening houdend met de beginsituatie.
toont het belang aan van het onderscheid tussen basis- en uitbreidingsdoelen op basis van de beginsituatie van de leerlingen bij het opmaken van de opdrachten waarin differentiatie van belang is.
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
hanteeert actuele maatschappelijke ontwikkelingen op het vlak van STEM en ART bij het uitwerken van hoekenwerk in het project STEAM.
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
analyseert de betekenis en geschiktheid van evaluatievormen en rapportage in het leerproces van leerlingen.
analyseert een aangeboden rapport(age) op een correcte manier.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
bevordert het actief ontdekken en actief verwerken van leerinhouden door opdrachten te voorzien in het hoekenwerk waarbij leerlingen moeten nadenken of handelen.
creëert - binnen het STEAM-project - een stimulerende en werkbare leeromgeving en besteed daarbij de nodige aandacht aan de veiligheid van de leerlingen
creëert afhankelijk van de beginsituatie en de belangstelling en het verwerkingsniveau van de leerlingen, motiverende leeromgevingen tijdens het hoekenwerk. Dit hoekenwerk vindt plaats binnen het project STEAM.
creëert, door te letten op verschillende aandachtspunten bij het organiseren van hoekenwerk, een uitdagende speel-, leer- en werkomgeving.
formuleert vragen en opdrachten helder binnen hoekenwerk.
hanteert doelstellingsvalide vragen en opdrachten bij het opmaken van hoekenwerk.
legt differentiatie uit in zijn verschillende verschijningsvormen, differentiatiemodellen en op de verschillende niveaus. toont aan wat het belang is van differentiatie binnen het onderwijs. kent het didactisch schema, de leersoorten en didactische werkvormen en -handvatten (principes). Hij maakt linken tussen deze onderwerpen duidelijk in theorie en eventueel met voorbeelden. legt de theorie m.b.t. evaluatie(kenmerken) en -evaluatievormen/schalen uit. vertelt wat peer-assesment betekent. somt de eigenschappen van rapporten en rapporteren op. kan inschatten wat de voor- en nadelen zijn van bepaalde vormen van evaluatie en rapportering. geeft zelf ook voorbeelden m.b.t. tot rapporten en rapporteren. somt de definities op van proces- en productgerichte evaluatie. somt de drie soorten fouten op die hij tijdens een foutenanalyse kan terugvinden en kan die ook duidelijk van elkaar onderscheiden. somt de kennis m.b.t. contract- en hoekenwerk op. linkt de theorie aan de eigen taken (en eventuele eigen ervaringen). geeft de inhoud weer van de besproken leertheorieën. vertelt kernachtig de theorie m.b.t. de Roos Van Leary.
ontwerpen in groep een hoekenwerk (STEAM-project)
Ontwikkelt een creatieve, artistieke manier om basisleerinhouden m.b.t. STEM aan leerlingen over te brengen en vertrekt daarbij vanuit ET die betrekking hebben op onderwerpen in verband met Science, Technology, Engineering en Mathematics.
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
beschrijft zijn eigen leerproces kritisch door het maken van een reflectie en door het invullen van de oefeningen rond de Roos van Leary.
reflecteert en formuleert plausibele alternatieve handelingswijzen om de aangekaarte problemen in de toekomst anders aan te pakken.
somt de kenmerken van de reflectie op en verantwoordt het belang van reflecteren.
verantwoordt Roos Van Leary als middel om eigen lerarenstijl in kaart te brengen en erover na te denken om zo tot een eventuele aanpassing ervan te komen om zo tot een gepast leiderschap te komen en een verbetereing van de klassfeer te komen.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
informeert zich over en gaat - op een creatieve manier - aan de slag met actuele ontwikkelingen met betrekking tot het wetenschappelijk (STEM) domein binnen het STEAM-project.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
organiseert het hoekenwerk efficiënt waardoor gelijktijdige opdrachten tijdens het hoekenwerk vlot en soepel verlopen.
stelt, terugblikkend op een reële situatie, strategieën op ter verbetering van de gehanteerde strategieën. (Reflectie)

Leerinhoud

Studenten zullen dit semester lessen ontwerpen die expliciet tot doel hebben het leervermogen van leerlingen te verhogen (inclusief leerstrategieën).

Doelen : Je maakt gebruik van activerende en differentiërende werkvormen en kunt met je didactische aanpak inspelen op het achterliggende leerproces bij leerlingen. Je vertaalt deze informatie in een foutenanalyse en een gepaste begeleiding (remediëring).
Je bent je bewust van jouw eigen onderwijsstijlen en doet in je didactische aanpak afwisselend een beroep op de verschillende leerstijlen bij de leerlingen in je klas. je verwoordt het belang van een krachtige leeromgeving en ontdekt actief het contractwerk en gaat aan de slag in een hoekenwerk. Je leert kritisch te kijken naar evaluatievormen en -instrumenten en verantwoordt ook jouw keuzes.
Je verwoordt de voor- en nadelen van alternatieve evaluatievormen zoals peer- en zelfevaluatie. Je reflecteert over jouw eigen lesgedrag.
Je geeft de principes van hoeken- en contractwerk weergeven en zet die ook om in de praktijk via hands-off of hands-on opdrachten. Je kentverschillende soorten differentiatie, verwoordt alle kenmerken alsook de voor- en nadelen ervan. Bovendien kan je aangeven in welke gevallen en hoe je deze kan toepassen in de praktijk.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Cursus Leer-krachtigAanbevolen
  • Auteur: Vakgroep pedagogen lager onderwijs
www.youtube.be - kanaal Tom Hancké - LeerkrachtigVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen5,00 uren
Vormen van groepsleren20,00 uren
  • Omschrijving: STEAM-project
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets70,00mondeling examen 15'/student met schriftelijke voorbereiding
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)30,00STEAM project :Totaal op 30% van de punten.
Verdeling vaardigheidstoets hands-on 4 ptn + Permanente evaluatie 2 ptn
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets70,00mondeling examen - 15'/student met schriftelijke voorbereiding
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off30,00STEAM project :Totaal op 30% van de punten.
Verdeling vaardigheidstoets hands-on 4 ptn + Permanente evaluatie 2 ptn

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere delen, m.n. de evaluatie op het project STEAM en daarnaast het examen en de taken die bij de theorie van het OLOD leerkachtig hore; Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor een van de taken wel een cijfer behaalt, dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit cijfer overgedragen naar de tweede examenperiode. Het cijfer van het project STEAM, bestaat uit een permanente evaluatie en kan ook niet meer opnieuw ingehaald worden. het cijfer dat behaald werd in de eerste zittijd, is dus niet inhaalbaar en wordt daarom overgenoen in tweede zittijd. De examens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode, indien het geheel van de punten voor het OLOD minder dan 10 op 20 bedraagt.