Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Communicatieve vaardigheden 31702/1614/1819/1/62
Studiegids

Communicatieve vaardigheden 3

1702/1614/1819/1/62
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs als Communicatieve vaardigheden 3
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs als Communiceren 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Vercauteren Lieven
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de OLOD's  "De leraar als coach 2" en "Toolkit 2"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
evalueert de taken van voorzitter en leden voor, tijdens en na een vergadering
komt op gepaste wijze tussen om een negatief groepsdynamisch of systemisch effect te neutraliseren of om te keren
merkt groepsdynamische processen op en analyseert ze
merkt systemische processen op en analyseert ze
voert doelgericht verschillende soorten gesprekken afhankelijk van de klas- en schoolcontext
Interactie: de klas managen
herkent kenmerken van goed leiderschap
interactie: taal ontwikkelen
demonstreert de eigen schriftelijke taalvaardigheid
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
communiceert effectief volgens de principes van de geweldloze communicatie
geeft, binnen een aangereikte casus, een gepaste reactie volgens de principes van geweldloze communicatie
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
reflecteert over zichzelf als gesprekspartner, lid van groepen en groepsleider
verwoordt de invloed van groepskenmerken (samenstelling, doelen en acties, rollen, waarden, normen, structuur, cohesie en ontwikkeling) op de groepsdynamiek bij groepen waarvan hij/zij zelf deel uitmaakt

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel is bestemd voor tweedejaarsstudenten van de lerarenopleiding met kennis van de eindcompetenties van het eerste jaar, met de nadruk op competenties van de opleidingsonderdelen ‘Taal Bouwstenen 1', De leraar als coach 2' en ‘Toolkit’. Het doel van deze cursus is emotionele, sociale, talige en communicatieve (zowel mondelinge als schriftelijke) vaardigheden en attitudes bij te brengen (en te laten inoefenen) die je in staat zullen stellen je in diverse groepen te integreren en daar ook verder positief te functioneren. Ook de vaardigheid om hierover te reflecteren is belangrijk.
Deze vaardigheden en attitudes zijn nodig om effectief en efficiënt te communiceren en om met de nodige sociale en emotionele competenties in teamverband te kunnen functioneren als leerkracht. Je toont, tijdens de groepsbijeenkomsten, de specifieke onderstaande vaardigheden en attitudes:

Kennis
1 Je toont dat je de principes en technieken van geweldloze communicatie kent.
2 Je toont dat je de processen van teamvorming en groepsdynamiek kent.
3 Je toont inzicht in hoe een groep zich ontwikkelt.
4 Je toont inzicht in de eigenschappen van duale - en groepscommunicatie

Vaardigheden
1 Je toont dat je je positief in een team kan positioneren, ook in gecreëerde situaties.
2 Je toont dat je de verschillende gesprekstechnieken kan toepassen.
3 Je toont dat je de vergadertechnieken beheerst.
4 Je toont dat je de taalcompetenties beheerst.
5 Je kan dialogeren, argumenteren en spreken voor en in een groep.
6 Je kan problemen in de communicatie herkennen en opvangen en je kan proactief (mee) zoeken naar een hierbij horende oplossing.

Attitudes
1 Je toont contact- en luisterbereidheid, flexibiliteit, besluitvaardigheid, doorzettingsvermogen, het nemen van initiatief, een constructieve kritische ingesteldheid, stressbestendigheid, verantwoordelijkheid in je handelen, zelfstandigheid, bereidheid te groeien in zelfvertrouwen en assertief gedrag, gerichtheid op samenwerking, constructief omgaan met feedback.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Communicatieve vaardighedenVerplicht€ 4,15
StudiewijzerVerplicht
De veilige klas. Leren en inspireren.Aanbevolen€ 24,95
  • Auteur: Sura Hart & Victoria Kindle-Hodson
Handboek De leraar taalvaardig. 13 praktische taaldoelen voor studenten aan de paboAanbevolen€ 33,50
  • Auteur: Berends R
Handboek Geweldig communicerenAanbevolen€ 18,50
  • Auteur: Mol J.
Handboek Schrijven van verslag tot eindwerk - do's & don'tsAanbevolen€ 30,00
  • Auteur: Pollefliet L.
Handboek Stop met aardig zijnAanbevolen€ 21,90
  • Auteur: T. D'Ansembourg
Bijkomende informatie uit de les en van de Blackboard cursusVerplicht

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De cursustekst wordt ook op Digitap digitaal aangeboden. De handboeken worden aangeraden.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
Werktijd buiten de contacturen43,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets20,00Schriftelijke tests (2) tijdens de lessen
Semester 1Reflectieopdracht20,00Schriftelijke opdracht
Semester 1Vaardigheidstoets hands off10,00Schriftelijke opdracht
Semester 1Vaardigheidstoets hands off50,00Examen mondeling 15'/student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeReflectieopdracht30,00Schriftelijke opdrachten
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off70,00Examen mondeling 15'/student

Toetsing (tekst)