Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Wiskunde: Meetkunde, vormleer 37197/1614/1819/1/70
Studiegids

Wiskunde: Meetkunde, vormleer 3

7197/1614/1819/1/70
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Smits Femke
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 90,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de OLOD's "Wiskunde getallen en gecijferdheid 1" en "Wiskunde meten en gecijferheid 2"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering doelgericht werken
formuleert de doelstellingen i.v.m. meetkunde, attitudes en strategieën en probleemoplossende vaardigheden operationeel in een lesvoorbereiding.
hanteert leerlijnen meetkunde in het ontwerpen van lessen.
selecteert doelstellingen binnen de domeinen meetkunde, attitudes en strategieën en probleemoplossende vaardigheden op basis van een leerplan.
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
lost gegeven oefeningen & opdrachten betreffende de onderwerpen van het domein meetkunde van de lagere school en de eerste graad (A-stroom) secundair onderwijs op door gebruik te maken van gepaste oplossingsstrategieën, algoritmen, schema's, berekeningen en tekeningen.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
onderscheidt leerlijnen binnen het domein meetkunde in wiskundeleerplannen en kan gegeven leerinhouden 'meetkunde' situeren binnen deze leerlijnen.
selecteert leerinhouden meetkunde die aangepast zijn aan de leerfase van de leerlingen.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwerpt motiverende leeromgevingen (die het oplossend vermogen van leerlingen aanspreken) of oriëntaties voor wiskunde in het bijzonder voor meetkunde binnen een reële context.
past zijn theoretische didactische kennis meetkunde toe in oefeningen gebaseerd op de authentieke leersituatie wiskunde.
selecteert uit primaire en secundaire bronnen leermiddelen meetkunde, past deze aan aan de doelgroep en leersituatie en hanteert deze.

Leerinhoud

Meetkunde

Opbouw (vlakke) meetkunde

Meetkundige relaties

Ruimtelijke oriëntatie


Vormleer

Basisbegrippen

Vlakke figuren (classificaties, eigenschappen, onderlinge relaties)

Ruimtefiguren (classificaties, eigenschappen, onderlinge relaties)

 

Toepassingen

Stappenplan

Heuristieken


Didactiek

Begripsvorming

Meetkundige denkontwikkeling

Didactische principes

Studiematerialen (lijst)

Cursus Wiskunde: meetkunde, vormleerVerplicht€ 2,95
StudiewijzerVerplicht
Wiskundewijzer voor het lager onderwijsVerplicht€ 32,45
  • Auteur: Martine Carbonez, Filip De Baets, Eline Govaert, Kristine Tas, Pieter Uten, Hilde Van Iseghem
Digitale leeromgevingVerplicht€ 5,00
Leerplan OVSG te raadplegen op http://schoolweb.ovsg.be/ovsgVerplicht
Leerplannen GO! (http://pro.g-o.be/pedagogische-begeleiding/basisonderwijs/leerplannen-basisonderwijs)Verplicht
  • Auteur: www.gemeenschapsonderwijs.be
Ontwikkelingsdoelen en eindtermen voor het gewoon basisonderwijs - http://www.vlaanderen.be/nl/publicaties/detail/ontwikkelingsdoelen-en-eindtermen-voor-het-gewoon-basisonderwijs-informatie-voor-de-onderwijspraktijkVerplicht
  • Auteur: Vlaams Ministerie van Onderwijs en Vorming

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,50 uren
  • Duur: Semester
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Vormen van groepsleren8,00 uren
Werktijd buiten de contacturen69,50 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets30,00Deel 2: Schriftelijk - zonder rekentoestel - 90 minuten (zelfde dag als deel 1)
Semester 1Kennistoets30,00Deel 1: Digitaal - zonder rekentoestel - 60 minuten (zelfde dag als deel 2)
Semester 1Kennistoets permanent (Permanente evaluatie)20,00Wiskundig gezelschapsspel ontwikkelen
Tijdens contactmomenten (zie studiewijzer) waarop permanente evaluatie van toepassing is, is aanwezigheid verplicht.
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,00Mini-les voorbereiden en uitvoeren over toegekend topic
Tijdens contactmomenten (zie studiewijzer) waarop permanente evaluatie van toepassing is, is aanwezigheid verplicht.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets30,00Deel 2: Schriftelijke - zonder rekentoestel - 90 minuten (zelfde dag als deel 1)
Tweede examenperiodeKennistoets20,00Wiskundig gezelschapsspel ontwikkelen - mondelinge verdediging (waarbij werkstuk wordt ingeleverd en toegelicht) (10 minuten per student)
Tweede examenperiodeKennistoets30,00Deel 1: Digitaal - zonder rekentoestel - 60 minuten (zelfde dag als deel 2)
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie20,00Mini-les voorbereiden en uitvoeren over toegekend topic - roosteren als mondeling examen (15 minuten per student)

Toetsing (tekst)