Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Denken in kwadraat 47205/1614/1819/1/51
Studiegids

Denken in kwadraat 4

7205/1614/1819/1/51
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pycke Lies
Andere co-titularis(sen): Hancké Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
verwerft inzicht in begeleidingsstijl, de methoden en middelen om verschillende vormen van denken bij kinderen te bevorderen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
verwoordt het belang van welbevinden en betrokkenheid bij het ontwerpen van een rijke leeromgeving
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
ervaart zelf wat filosoferen met kinderen is en past deze techniek toe met kinderen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
evalueert gangbare en alternatieve evaluatievormen kritisch om de betrokkenheid van de lln op hun eigen leren te verhogen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
integreert activerende werkvormen om interactie tussen leerlingen te bevorderen aan de hand van coöperatieve leerstrategieën
verwoordt het belang van inzicht in de samenhang van leerstofonderdelen i.f.v. de organisatie van het onderwijsleerproces en van het differentiëren
de beste technieken i.v.m. leren leren opsommen en praktisch toepassen (alsook vertalen naar lessen waarbij deze technieken verwerkt zijn, zodat leerlingen er meteen aan de slag kunnen).
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
beoordeelt kritisch eigen lessen of educatieve lespakketten o.b.v. criteria van het constructivisme, van de zelfdeterminatietheorie en van het ervaringsgericht onderwijs
verwoordt het belang van tools en houdingen om het eigen creatief denken te stimuleren

Leerinhoud

- enkele leertheorieën en de zelfdeterminatietheorie
- horizontale en verticale leerlijnen, differentiëren via verbreden of verdiepen van leerlijnen
- coöperatief werken in multiculturele groepen
- stimuleren van denk- en redeneervermogen
- filosoferen met kinderen
- stimuleren van creatief denken
- breed evalueren
- leren leren

Studiematerialen (lijst)

Cursus Denken in het kwadraat 4Verplicht€ 2,40
  • Auteur: L. Pycke en T. Hancké
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges30,00 uren
Werktijd buiten de contacturen45,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets25,00examen mondeling - 15'/student
Semester 2Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)45,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands on permanent (Permanente evaluatie)30,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets25,00examen mondeling - 15'/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off45,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands on30,00