Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Over het muurtje kijken 47206/1614/1819/1/85
Studiegids

Over het muurtje kijken 4

7206/1614/1819/1/85
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 2
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Froyen Brenda
Andere co-titularis(sen): Ardies Jan, Craen Britt, Dieltiens Merel, Smits Femke
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering doelgericht werken
formuleert op basis van leerplannen kleuter- en/of secundair onderwijs lesdoelstellingen voor wiskundige initiatie/wiskunde, Nederlands, wereldoriëntatie en muzische vorming voor de kleuterschool en de secundaire school
kan het verschil tussen ontwikkelingsdoelen en eindtermen in eigen woorden uitleggen.
onderscheidt leerlijnen in methoden/handleidingen voor Nederlands, wiskunde, wereldoriëntatie en muzische vorming voor de kleuterschool en de secundaire school en kan verticale aansluiting verwoorden met het lager onderwijs
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
geeft elementen aan die vanuit het kleuter- en secundair onderwijs relevant zijn voor het handelen als leerkracht in de lagere schoolcontext en illustreert met voorbeelden
legt uit hoe hij de overgang naar het secundair onderwijs kan optimaliseren en illustreert met voorbeelden.
legt uit hoe hij de overgang van de derde kleuterklas naar het eerste leerjaar voor jonge kinderen kan optimaliseren en illustreert met voorbeelden
onderkent de verticale verbanden in het onderwijsaanbod (kleuter- lager en lager-secundair)
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kiest aangepaste werkvormen voor activiteiten in de kleuterklas en stemt ze af op de gekozen doelstellingen
legt het belang en de betekenis van thematisch en vakoverschrijdend werken in de kleuterklas uit
licht de meerwaarde van hoekenwerk in de kleuterklas toe
maakt flexibel gebruik van de domeinspecifieke kennis en vaardigheden in de didactische aanpak met kleuters
ontwerpt een leeromgeving die afgestemd is op de kleuters
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
duidt aan de hand van kijkwijzers de specificiteit van het kleuter- en secundair onderwijs
reflecteert vanuit een realistische context over het eigen handelen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
analyseert overeenkomsten en verschillen in de verschillende vakdomeinen tussen de lagere school enerzijds en de kleuterschool en de secundaire school anderzijds

Leerinhoud

Verticale leerlijnen (her)kennen: van kleuterschool tot begin secundair onderwijs, en daarop kunnen inspelen. 1. Wat voorafgaat aan de lagere school: bestuderen ontwikkelingsdoelen, en aansluiting bij leerplandoelstellingen 1ste leerjaar voor de verschillende ontwikkelingsdomeinen / leergebieden. 2. Overgangsproblematiek 3. Werk- en groeperingsvormen kleuterschool 4. Verwachtingen secundair onderwijs, verhoogd abstractieniveau, algemene structuur van het secundair onderwijs kunnen weergeven, het verschil tussen de A-stroom en B-stroom kennen. 5. Leren / kunnen kiezen.

Gekoppeld aan meeloopstage in de derde kleuterschool en observatiestage in de middenschool.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Over het muurtje kijkenVerplicht€ 5,00
  • Auteur: lectorteam
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges18,00 uren
Practicum en/of oefeningen2,00 uren
Werkplekleren en/of stage15,00 uren
  • Omschrijving: Excursie - veldwerk (verplaatsing op eigen kracht en kosten voor eigen rekening)
    - observaties en gesprekken in het secundair onderwijs (3u)
    - doestage in de derde kleuterklas (6u)
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00

Toetsing (tekst)