Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Wereldoriëntatie: natuur, tijd en ruimte 18693/1614/1819/1/09
Studiegids

Wereldoriëntatie: natuur, tijd en ruimte 1

8693/1614/1819/1/09
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Heyrman Rita
Andere co-titularis(sen): Ardies Jan, Craen Britt, Verlinden Maya
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 15,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen. Afwezigheden kunnen enkel gewettigd worden met een officieel attest.

Begincompetenties (tekst)

Voor deelolod natuur is aanwezigheid verplicht tijdens de lessen. Afwezigheden kunnen enkel gewettigd worden met een officieel attest.Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering doelgericht werken
situeert de leerdoelen en leerinhoud binnen de eindtermen, leerplannen GO! en OVSG en visie
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
gebruikt IT in diverse situaties correct en efficiënt
kan verschillende soorten kaarten (o.a. wegenkaart, topografische kaart, historische kaart) in diverse situaties correct en efficiënt gebruiken
legt de principes van ontdekkend leren uit
legt verbanden tussen feiten, personen, plaatsen en tijdskader
neemt gericht waar op basis van criteria en met behulp van determinatietabellen
omschrijft nieuwe inhouden inzichtelijk, verklaart vanuit het aangeboden bronmateriaal en past deze toe in nieuwe contexten
past verworven vakkennis en eerste vakdidactische kennis toe.
stuurt door oefeningen en zelfstudie atlasgebruik bij tot het gevraagde niveau
verwerkt zelfstandig afgebakende basistopografie tot voldoende niveau
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
herkent, rubriceert, definieert, benoemt relevante leerinhouden voor de lagere school voor de domeinen natuur, ruimte, tijd. kan deze relevante leerinhouden in eigen woorden uitleggen, kan verbanden leggen tussen relevante leerinhouden, kan deze leerinhouden vergelijken.
kan nieuwe leerinhouden en vaardigheden inzichtelijk verwerken en vertalen/transfereren naar opdrachten  voor kinderen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Zoekt leermiddelen w.o., raadpleegt leermiddelen w.o. en maakt een kritische keuze tussen leermiddelen w.o. die geschikt zijn voor de doelgroep.
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
Doet onderzoek en rapporteert volgens aangereikte wetenschappelijke methodes
Selecteert bronnen om vakkennis uit te breiden en verklaringen te vinden voor gebeurtenissen en fenomen

Leerinhoud

Natuur
Planten:
systematiek
bouw – functie
voortplanting
seizoensverschijnselen

Dieren:
systematiek

aanpassingen aan primaire levensbehoeften

voortplanting

seizoensverschijnselen

Ecologie:
biotoopstudie
voedselpiramide

Didactiek:
waarover gaat natuuronderwijs?
ontdekkend leren
waarnemen

Techniek:
technische geletterdheid
basisinzichten en -principes van techniek

De studenten beheersen de basiskennis van ecologie, dieren, planten, schimmels en techniek.

De studenten kunnen
gepaste literatuurbronnen selecteren en verwerken
waarnemingen op terrein uitvoeren, verwerken en meedelen.
De studenten tonen respect voor de natuur door er zorgzaam mee om te gaan.het ontdekkend leren ervaren en analyseren door doe- en denkopdrachten op te lossen in een rijke leeromgeving.

Tijd
Historische tijd in de ET en leerplannen
Vakdidactische begrippen
De tijdband in de lagere school: lezen, interpreteren, opstellen, correct gebruiken
Correct en efficiënt gebruik van historische kaarten in de lagere school
Relaties historische kaarten, tijdsbanden, historische bronnen
Gebruik historische atlas
Verbanden tussen historische gebeurtenissen, periodes, personen, locaties, …

De studenten beheersen
historische basiskennis (kennis historische tijd)
kennen de historische periodes die in de lagere school aan bod komen (prehistorie, oudheid, middeleeuwen, nieuwe tijden, eigen tijd/onze tijd)
hanteren vakdidactische basisbegrippen
raadplegen kritisch historische bronnen
leggen verbanden tussen historische gebeurtenissen, periodes, plaatsen, personen lezen, interpreteren, stellen tijdsbanden op met historische periodes
gebruiken historische kaarten correct en efficiënt
leggen relaties tussen historische kaarten en tijdsbanden
De studenten zijn bereid ordelijk, nauwkeurig en met zin voor volledigheid te werken.

Ruimte
De studenten beheersen de leerinhouden van de verschillende behandelde thema’s of zijn bereid om deze te verwerven.
Thema 1: basistopografie.
Thema 2: Elementen van het menselijk milieu
Thema 3: De voorstelling van de aarde op kaart
Thema 4: Weer en klimaat.

De studenten kunnen
– door zelfstudie basistopografie verwerken tot niveau integratie
– door oefeningen en zelfstudie atlasgebruik verwerven tot gevraagde niveau en transfer naar gebruik in de basisschool maken.
– Wegenkaart en topografische kaart in diverse situaties correct en efficiënt gebruiken
– IT in diverse situaties vlot en correct gebruiken
– gericht waarnemen aan de hand van criteria en determinatietabellen
– leerinhouden/eigen leerervaringen structureren in en vertalen in opdrachten

Studiematerialen (lijst)

Cursus WO: ruimte, basistopografieVerplicht€ 1,60
  • Auteur: R. Heyrman
Cursus WO: ruimte, niet-levende natuurVerplicht€ 2,00
  • Auteur: R. Heyrman
Digitale leeromgeving Cursus w.o. natuur, tijd en ruimte 1: deel techniekVerplicht
  • Auteur: J. Ardies , M. Verlinden
Digitale leeromgeving: cursus w.o. natuur, tijd en ruimte 1 deel Levende natuurVerplicht
  • Auteur: J. Ardies, M. Verlinden
StudiewijzerVerplicht
Topografische kaart Antwerpen-Schoten 15:3/4 1/20.000Verplicht€ 8,00
Handboek Natuuronderwijs inzichtelijkVerplicht€ 36,00
  • Auteur: Kersbergen C. en Haarhuis A.
Handboek Nieuwe Historische AtlasVerplicht€ 24,45
  • Auteur: Geivers R.
Handboek Plantyn Algemene WereldatlasVerplicht€ 29,00
Handboek Plantyn BasisatlasVerplicht€ 28,10
Literatuur Leerplannen GO!Verplicht
Literatuur Leerplannen OVSGVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Practicum en/of oefeningen3,00 uren
Werkplekleren en/of stage3,00 uren
  • Omschrijving: werkbezoek kinderboerderij - toegang gratis - vervoer eigen kracht


Werktijd buiten de contacturen49,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets85,00digitaal examen natuur&techniek - 90'
schriftelijk examen ruimte - 90'
digitaal examen tijd - 90'
Semester 1Vaardigheidstoets hands off15,00natuur - permanent
ruimte - permanent
tijd- toonmoment 10'/student
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets85,00digitaal examen natuur&techniek - 90'
schriftelijk examen ruimte - 90'
digitaal examen tijd - 90'
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off15,00natuur - permanent
ruimte - permanent
tijd - toonmoment 10'/student

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.