Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
De muze in het kind 27190/1614/1819/1/26
Studiegids

De muze in het kind 2

7190/1614/1819/1/26
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Rosseel Tom
Andere co-titularis(sen): Dieltiens Merel, Hegge Miet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

simultaan te volgen met De muze in jou 1 OF geslaagd voor De muze in jou 1.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de lessen muziek en beeld met permanente evaluatie. Afwezigheden kunnen enkel gewettigd worden met een officieel attest.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
Hanteert muzische bouwstenen en/of werkvormen en past deze creatief en muzisch toe tijdens het vormgeven. 
Kan een toonmoment voor drama in groep uitwerken, rekening houdend met de theorie van verhaalopbouw 
Kan eigen ideeën muzisch verwerken tot een samenhangend geheel. 
Past de inhouden, muzische bouwstenen en werkvormen van de 6 muzische domeinen muziek, beeld en drama toe in een georganiseerde activiteit.
Toont zich muzisch en creatief in het beeldend vormgeven. 
Verwerkt de aangeboden lesinhouden schriftelijk via toepassingsopdrachten
Werkt een toonmoment uit dat getuigt van originaliteit en creativiteit. 
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
Hanteert muzische bouwstenen en/of werkvormen en past deze creatief en muzisch toe tijdens het vormgeven.
Stelt een lesopbouw muziek op ivm het aanleren van een lied. 
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Toont zich muzisch.
Participeert actief en stelt zich leergierig en muzisch op. 

Leerinhoud

Verdiepen van de ervaring met de 6 muzische domeinen, op eigen niveau.

Ervaren van het proces- en productgericht muzisch werken in de 6 muzische domeinen.

Werken aan muzische vaardigheden

Kennen en hanteren van de muzische bouwstenen en werkvormen

Muzische didactiek (zie handboek Zeppelin, Koen Crul)

Studiematerialen (lijst)

Handboek Zeppelin, didactiek van muzische vormingVerplicht€ 45,00
  • Auteur: Koen Crul

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Opmerking: 20u voorbereiding en verwerking muzisch portfolio
    31u voorbereiding muzische activiteit

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio20,00Muzisch portfolio
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie80,00Muzisch proces voorbereiden en begeleiden in gesimuleerde setting.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio20,00Muzisch portfolio
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie80,00Muzisch proces voorbereiden en begeleiden in gesimuleerde setting.

Toetsing (tekst)

De evaluatie voor dit opleidingsonderdeel bestaat uit meerdere deelexamens. Als de student in de eerste examenperiode voor dit opleidingsonderdeel als geheel niet slaagt, maar voor één of meerdere deelexamens een deelcijfer behaalt dat ten minste 10 op 20 bedraagt, dan wordt dit deelcijfer overgedragen naar de tweede examenperiode en moet de student dit deelexamen niet opnieuw afleggen in de tweede examenperiode. De deelexamens waarvoor de student in de eerste examenperiode minder dan 10 op 20 behaalde, moet hij wel opnieuw afleggen in de tweede examenperiode.

Wanneer de student afwezig is op een deelexamen en geen recht heeft op een inhaalexamen, dan krijgt hij voor dit deelexamen de code “F” van “Fail”. Indien de student een code “F” krijgt voor dit deelexamen, resulteert dit in een code “F” van “Fail” voor het gehele opleidingsonderdeel en slaagt de student bijgevolg niet voor dit opleidingsonderdeel.
Wanneer de student een deelcijfer behaalt voor dit deelexamen dat kleiner is dan 9,5/20, dan krijgt de student als eindresultaat voor het gehele opleidingsonderdeel eveneens een code “F” van “Fail” waardoor de student niet slaagt voor dit opleidingsonderdeel.