Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Eerste leerjaar 58760/1614/1819/1/56
Studiegids

Eerste leerjaar 5

8760/1614/1819/1/56
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs als Eerste leerjaar 5
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Janssen Roel
Andere co-titularis(sen): Craen Britt, De Feyter Patrice, Dieltiens Merel, Martens Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van het OLOD "over het muurtje kijken 4"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: de klas managen
formuleert een opdracht voor een tussendoortje helder en op niveau van de eerste graad
Interactie: diversiteit hanteren
gaat om met de diversiteit van de groep door in kader van leerzorgbeleid en de handelingsplanning het onderwijsleerproces aan te passen aan de behoeften en mogelijkheden van de leerlingen en door rekening te houden met de sociaal- culturele achtergrond van leerlingen onder meer in de grootstedelijke context.
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
communiceert met kinderen met diverse taalachtergronden in diverse communicatieve situaties.
interactie: taal ontwikkelen
brengt de lerenden door doelgerichte onderwijsleergesprekken tot actieve vreemdetaalproductie
geeft een opdracht voor een leeractiviteit helder en op niveau van de eerste graad (schriftelijk)
geeft een opdracht leeractiviteit helder en op niveau van de eerste graad
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
bepaalt de inrichting van de klas met oog op het bevorderen van zelfstandigheid en participatie van de leerlingen
ontwerpt motiverende leeromgevingen die aansluiten bij de leefwereld en het verwerkingsniveau van leerlingen van het eerste leerjaar
verduidelijkt manieren om betrokkenheid en welbevinden van leerlingen te verhogen
varieert de groeperingsvormen vlot en functioneel met het oog op optimale actieve deelname
Leerbevordering doelgericht werken
selecteert en formuleert geschikte doelstellingen voor de eerste graad aan de hand van een leerplan
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
motiveert de keuze voor werk- en groeperingsvormen op basis van kennis van ontwikkelingspsychologische kaders
past zijn domeinspecifieke kennis en vaardigheden toe gericht op de didactiek voor het eerste leerjaar
zet muzische vaardigheden in in functie van een eerste leerjaar.
Maakt een klaspop gericht op de doelgroep.
Speelt expressief en interactief met een klaspop.
Leerbevordering: geschikte inhouden hanteren
selecteert leerinhouden die aangepast zijn aan het niveau en de leefwereld van kinderen in het eerste leerjaar
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
selecteert leerinhouden die aangepast zijn aan het niveau van het eerste leerjaar
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
hanteert gepaste criteria bij het ontwerpen en selecteren van leer- en speelmaterialen voor jonge kinderen
past geschikte werkvormen aan aan de reële beginsituatie en stemt ze af op de doelstellingen.
varieert de groeperingvormen vlot en functioneel met het oog op optimale actieve deelname en actieve taalproductie
voorziet een onderwijsaanbod binnen een opgegeven w.o.-domein aansluitend bij de leefwereld en de motivatie van de kinderen
voorziet op een drempelverlagende manier een taalaanbod (Frans) dat is aangepast aan de reële beginsituatie
past werk- en groeperingsvormen aan aan de reële beginsituatie en stemt ze af op de doelstellingen

Leerinhoud

Deze module is een vervolg op en sluit aan bij 'Over het muurtje' in de vorige trajectschijf. Om de overgang van de laatste kleuterklas naar het eerste leerjaar van de lagere school zo vlot mogelijk te laten verlopen, is het noodzakelijk dat er een goede samenwerking is tussen beide.
Na de module over en de korte stage in die laatste kleuterklas, volgt nu de specifieke (vak)didactiek voor kinderen in het eerste leerjaar.
De kennis en de vaardigheden die de studenten verwerven, worden toegepast in de stage in het eerste leerjaar die volgt op de module.

Inhoud:
- Vreemde taalinitiatie Frans in het eerste leerjaar
- Muzische vorming en wereldoriëntatie in het eerste leerjaar
- Aanvankelijk lezen en schrijven
- Aanvankelijk rekenen en meten
- Zelfstandigheid en structuur bevorderen in het eerste leerjaar
- Klasinrichting
- ...

Studiematerialen (lijst)

Cursus Eerste leerjaar 5Verplicht
StudiewijzerVerplicht
Digitale leeromgevingVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges21,00 uren
Vormen van groepsleren3,00 uren
Werktijd buiten de contacturen126,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 150 uren werktijd buiten de contacturen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio100,00