Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Krachtige leeromgeving 58761/1614/1819/1/90
Studiegids

Krachtige leeromgeving 5

8761/1614/1819/1/90
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Ardies Jan
Andere co-titularis(sen): De Feyter Patrice, Hegge Miet
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de OLOD's "Leerkrachtig 3" en "denken in kwadraat 4"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: inspirerend coachen
ondersteunt de leerlingen bij het uitvoeren van een ontwerpcyclus in een techniekproject
stimuleert de lln tot zelfstandigheid, eigen initiatief en verantwoordelijkheid en participatie bij het ontwerpen en maken van een eigen techniekproject en muzisch hoekenwerk
Leerbevordering doelgericht werken
situeert een techniekproject binnen de ET en het leerplan
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
bevordert de eigen deskundigheid in het functioneel lesgeven in eenvoudig doelgroepgericht Frans
bevordert zijn eigen deskundigheid op gebied van muzische ICT en gebruikt dit in een muzische opdracht
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
legt verbanden tussen leerstofonderdelen van het domein techniek en tussen andere leergebieden zowel horizontaal als verticaal ifv het voorbereiden van een techniekproject.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
biedt verschillende zinvolle practica aan waarin rekening gehouden wordt met diversiteit (verschillende benaderingen van techniek) en die leerervaringen opleveren zodat de lln zelf tot de probleemoplossingen in hun techniekproject kunnen komen.
integreert ICT functioneel bij het ontwerpen van een krachtige leeromgeving;
legt uit wat een krachtige leeromgeving kenmerkt en illustreert met voorbeelden uit de klaspraktijk
past zelf leermiddelen aan om ze zo functioneel te gebruiken in techniekproject
verrijkt eigen basislessen tot krachtige leeromgevingen
wendt vernieuwde inzichten uit de opleiding aan in een techniekproject en muzich hoekenwerk
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
Blikt terug op basislessen met het doel om deze krachtiger te maken en het eigen handelen bij te sturen

Leerinhoud

Uitgaande van de competenties verworven in 'Leerkrachtig' en 'Denken in kwadraat' ontwerpen studenten krachtige leeromgevingen. Dit semester staan het gebruik van hoekenwerk, gepersonaliseerd contractwerk, probleemstellende instructievormen en nieuwe leermiddelen centraal. Daarbij komen alle leergebieden aan bod. Zo wordt o.a. gewerkt met hoekenwerk in lessen muzische vorming, gebruik gemaakt van internet en andere digitale leermiddelen bij bv muzische vorming,Techniek (ontwerpcyclus met voorstudie) dient als voorbeeld om het probleemoplossend denken en handelen te stimuleren bij kinderen.

De leeractiviteiten op het vlak van Frans beogen het bevorderen van een krachtige leeromgeving door het stellen van adequate, doelgerichte taalhandelingen via exemplarische werkvormen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Krachtige leeromgeving 5Verplicht€ 2,45
  • Auteur: lectorenteam lager onderwijs
StudiewijzerVerplicht
Handboek Coöperatief leren in muziekAanbevolen€ 42,50
  • Auteur: Rits Evelien
http://nl.wikipedia.org/Verplicht
http://www.ict-stofnet.be/site/Verplicht
http://www.klascement.net/Verplicht
http://www.ond.vlaanderen.be/ict/Verplicht
www.klasse.beVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges15,00 uren
Practicum en/of oefeningen
Vormen van groepsleren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 75 uren werktijd buiten de contacturen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)35,00
Semester 1Reflectieopdracht10,00
Semester 1Vaardigheidstoets hands off permanent (Permanente evaluatie)45,00
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie10,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht35,00
Tweede examenperiodeReflectieopdracht10,00
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off45,00mondeling examen 10'/student
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie10,00

Toetsing (tekst)

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende examenonderdelen.
Je wordt voor dit opleidingsonderdeel permanent geëvalueerd.
De verdeling is als volgt :

Pedagogiek : 20 % (waarvan 10 % vaardigheidstoets hands-of en 10 % reflectieopdracht)
Muzische vorming (muziek) : 35 % (vaardigheidstoets hands-of)
Wereldoriëntatie : 34 % (projectopdracht)
Frans : 10 % (vaardigheidstoets simulatie)
Voor de tweede examenkans blijft het cijfer van Frans behouden.  Andere onderdelen kunnen hernomen worden.

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% portfolio, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode.