Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Inspelen op verschillen 58763/1614/1819/1/61
Studiegids

Inspelen op verschillen 5

8763/1614/1819/1/61
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pycke Lies
Andere co-titularis(sen): Hegge Miet, Martens Nele, Smits Femke, Sychold Nina
Co-titularis(sen) zijn nog niet (allemaal) gekend.
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 150,00 uren
Totale kostprijs onderwijsactiviteiten: € 30,00

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 2

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
is gevoelig voor en staat open voor andere talen dan zijn of haar moedertaal; hij herkent en zet talensensibilisering in tijdens casusgericht handelen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
formuleert onderwijsbehoeften en zorgvragen van lln
Leerbevordering beginsituatie bepalen
formuleert voor een casus de beginsituatie volgens methode van HGW (moeilijkheden, talenten, context)
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
beschikt over kennis van verschillende leerstoornissen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
stemt voor leerlingen met specifieke behoeften, in het kader van het zorgbeleid en de handelingsplanning, leerinhouden en -ervaringen af op het realiseren van de vooropgestelde doelen door in te spelen op verschillen tussen leerlingen, het verstrekken van aangepaste en individuele leerhulp, het aanreiken van hulpmiddelen om een doel te bereiken en leerdoelen die een belangrijke hinderpaal vormen te vervangen door haalbare of specifieke doelen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
verdiept zich in verschillende soorten testen: zelf opgestelde, methodegebonden en genormeerde testen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwerpt zelf oefeningen om het probleemoplossend vermogen van kinderen te bevorderen
vertaalt leerinhouden en leerervaringen in een samenhangend onderwijsaanbod, afgestemd op specifieke onderwijsbehoeften van de leerling
Welbevinden en betrokkenheid verhogen
past zijn interactie- en begeleidingsstijl aan kinderen met een beperking, stoornis of handicap aan

Leerinhoud

De student krijgt zicht op de verschillen die je door observatie kunt vaststellen bij leerlingen. Dit zowel opvoedkundig als op het terrein van de verschillende leergebieden. De student herkent onderwijs- en zorgbehoeften van leerlingen en zet deze om in zorgvragen. De student is vertrouwd met en kan zorgadministratie raadplegen.
Eens de beginsituatie van de kinderen is gekend, leren de studenten hoe er in de klas kan ingespeeld worden op verschillen. Hoe kan een lesgever zo werken dat elk kind maximale kansen krijgt? Hoe kan hij (verzamelde) gegevens van kinderen vertalen in instructie- of ondersteuningsbehoeften en specifiek onderwijsaanbod? Volgende aspecten komen aan bod: leerlingvolgsystemen, differentiëren, begeleidingsvormen, omgaan met anderstalige leerlingen, NT2, sticordi-maatregelen, good practices, … Er is oog voor de verschillende hulpniveaus en de afstemming tussen de behoeften van het kind, de onderwijsleersituatie (leraar, groep, school) en de opvoedingssituatie (ouders, gezin): een eerste kennismaking met het kader van handelingsgericht werken. Op basis van gefingeerde casussen worden er handelingsplannen opgezet.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Inspelen op verschillen 5Verplicht€ 4,30
  • Auteur: lectorenteam
StudiewijzerVerplicht
Handboek Handelingsgericht werken in de klas. De leerkracht doet ertoeVerplicht€ 29,50
  • Auteur: Pameijer N., van Beukering T., Schulpen Y. en Van de Veire H.
Handboek Hoogbegaafdheid: als mijn kind (g)een Einstein isAanbevolen€ 19,99
  • Auteur: Kieboon T.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werkplekleren en/of stage6,00 uren
  • Omschrijving: Excursie Provinciaal Documentatiecentrum Atlas, kosten afzonderlijk te betalen door de student
    De prijs kan variëren in functie van de groepssamenstelling/ BuO carrussel
Werktijd buiten de contacturen120,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 150 uren werktijd buiten de contacturen

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Vaardigheidstoets hands off80,0080% casus + taal en wiskunde(bijvragen)
mondeling examen 90'/student (incl. voorbereidingstijd)
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)20,0010% Muvo 10% beweging
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets20,0010% muvo 10 % beweging
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off80,0080% casus + taal en wiskunde (bijvragen)
mondeling examen 90'/student (incl. voorbereidingstijd)

Toetsing (tekst)

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% portfolio, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode