Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Brede school 524154/1614/1819/1/40
Studiegids

Brede school 5

24154/1614/1819/1/40
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Pycke Lies
Andere co-titularis(sen): Hancké Tom
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Aanwezigheid is verplicht tijdens de activiteiten van de praktijkstage.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 1

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
bereidt in overleg met de externe partner activiteiten voor
communiceert gepast en efficiënt met alle betrokken externe partners
Informeert zich over de rol, de werking, de doelstellingen en de visie van de externe partner
Interactie: diversiteit hanteren
bevordert de emancipatie van de leerlingen rekeninghoudend met hun persoonlijke, sociale en culturele achtergrond
Interactie: inspirerend coachen
laat leerlingen nadenken over hun leer- en ontwikkelingsproces
voert buitenschoolse activiteiten uit i.f.v. het vergroten van de slaagkansen
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
verruimt zijn referentiekader over (kans)armoede o.b.v. contacten met kinderen en ouders
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
creëert een stimulerende en gestructureerde leeromgeving
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
neemt deel aan een debat over buitenschoolse initiatieven om gelijke onderwijskansen te optimaliseren
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
erkent de grenzen van de eigen deskundigheid en treedt tijdig in overleg met relevante externen

Leerinhoud

• Kansarmoede en de principes van de Brede School
• De visie, de doelstellingen, de werking en de rol van verschillende externe partners van scholen en i.h.b. 1 ervan
• Ervaringen i.v.m. het vergroten van slaagkansen d.m.v. buitenschoolse activiteiten of begeleiding aan huis: voorbereiding, uitvoering, evaluatie en bijsturing

Studiematerialen (lijst)

Cursus Brede schoolVerplicht€ 5,00
  • Auteur: Lectorenteam
StudiewijzerVerplicht
Handboek Gelijke kansen op school, het kanAanbevolen€ 46,00
  • Auteur: Nicaise I., Desmedt E.
Handboek Handelingsgericht werken in de klas. De leerkracht doet ertoeAanbevolen€ 29,50
  • Auteur: Pameijer N., van Beukering T., Schulpen Y. en Van de Veire H.
Handboek Observeren kun je lerenAanbevolen€ 21,75
  • Auteur: Janson D., Memelink D.

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges5,00 uren
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werkplekleren en/of stage25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen40,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 75 uren werktijd buiten de contacturen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht100,00

Toetsing (tekst)

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% projectopdracht, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode