Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk 5 - 68765/1614/1819/1/32
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk 5 - 6

8765/1614/1819/1/32
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
In andere opleidingen:
  • Bachelor in het onderwijs: kleuteronderwijs als Begeleide beroepspraktijk 5 - 6
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 21 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Smits Femke
Andere co-titularis(sen): Binon Sam, De Feyter Patrice, Pycke Lies, Vansteelandt Iris
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 630,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 3 - 4 EN (geslaagd voor Eerste leerjaar 5 OF simultaan te volgen met Eerste leerjaar 5 OF geslaagd voor Eerste leerjaar 5 OF simultaan te volgen met Eerste leerjaar 5).

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 2.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
handelt trefzeker op zorgniveau en neemt deel aan de activiteiten van het zorgteam
neemt deel aan activteiten van het zorgteam
neemt initiatieven in het samenwerken en leggen van contacten met externen
neemt initiatieven in het samenwerken en leggen van contacten met externen bij het realiseren van een innoverend eindproject
neemt initiatieven in het samenwerken en leggen van contacten met het team
neemt initiatieven in het samenwerken en leggen van contacten met het team bij het realiseren van een innoverend eindproject
Interactie: diversiteit hanteren
differentieert in de instructiefase, het aanbieden en de verwerking
maakt een groepsplan voor de klas, subgroepen en handelingsplannen voor individuele leerlingen
Interactie: inspirerend coachen
bereidt gesprekken met kinderen over leervorderingen voor
interactie: taal ontwikkelen
maakt kinderen gevoelig voor taal
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
handelt trefzeker op zorgniveau en voorziet individuele ondersteuning
zet gevarieerde begleidersstijl in om de betrokkenheid van de leerlingen te verhogen
Leerbevordering beginsituatie bepalen
houdt gedetailleerde beginsituatie bij
Leerbevordering doelgericht werken
expliciteert doelen die in leer- en opvoedingssituaties besloten liggen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
bereidt rapport en gesprekken voor met mentor
evalueert leerprocessen en leervorderingen van de leerlingen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
ontwikkelt eigen didactisch materiaal (ook digitaal) om de leerinhoud aanschouwelijk over tebrengen, na zich verdiept te hebben in handleidingen, leerplannen en literatuur en zet dit functioneel in.
voorziet zowel voor inhoud als voor organisatie steeds gepaste instructie, op het niveau van de leerling
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
reflecteert trefzeker en stuurt bij in functie van de individuele leerling
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
verdiept zich in handleidingen, leerplannen en literatuur om zijn eigen deskundigheid te bevorderen en ontwikkelt bijvoorbeeld didactisch materiaal, leermiddelen, enz…
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
beheert de administratie in de klas
realiseert een innoverend eindproject
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
managet gedurende lange tijd de klas zelfstandig (tijd, materiaal, sfeer, vorderingen, weekplanning, ...)
weet in te spelen op actualiteit en actuele gebeurtenissen en kan er kritisch mee omgaan

Leerinhoud

De student ontwikkelt zijn competenties tijdens de drie geplande stageperiodes.

1) Stage in het eerste leerjaar (of de eerste graad)
De student bouwt d.m.v. 10 lesdagen co-teaching met de mentor, specifieke competenties voor het eerste leerjaar op. De student maakt kennis met de overgang van de kleuterschool naar lagere school, aansluitend op een korte stage in de derde kleuterklas (over het muurtje kijken). De stage in de eerste graad wordt voorafgegaan door een lesmodule eerste leerjaar. 

2) Stage in het buitengewoon onderwijs
Gedurende een week participeert en assisteert de student in een klas in het buitengewoon onderwijs. De student maakt kennis met de specifieke werking van het buitengewoon onderwijs (co-teaching met de mentor).

3) Zelfstandige eind- en zorgstage
De student sluit zijn opleiding af met een eind- en zorgstage van vijf weken op één school. Student en stageschool overleggen of gestart wordt met de zorgstage van één week of met de klasstage van vier weken. 
Tijdens de eigenlijke zelfstandige stage is de student volwaardig lid van het team en is hij of zij verantwoordelijk voor de klas van de mentor. De zorgstage geeft de student inkijk in het zorgbeleid op school. De student heeft een zorgmentor en neemt zorgtaken op zich, in overleg en samenwerking met de zorgleerkracht, klasleerkrachten en/of de zorgcoördinator.

Tijdens de stages gaat de student op één halve dag  (bijvoorbeeld een vrijdagmiddag)  naar de hogeschool waar er plaats is voor intervisie en het vastleggen van werkpunten in het portfolio. Na afloop van de stages zijn er ook intervisiemomenten gepland.

Na elke stageperiode krijgt de student individuele feedback van de stagebegeleider, op basis van het eindverslag dat is opgemaakt door de stagebegeleider, in samenspraak met de klasmentor.
Indien de vorderingen van de student de (tussentijdse) klassenraad zorgen baart, kan een coach worden aangeduid. De coach evalueert niet tijdens de stage maar hij of zij ondersteunt de student bij het reflecteren over de talenten, de werkpunten en de valkuilen in de stage.

Studiematerialen (lijst)

Stagecursus BBP5 - Stagecursus BBP6 (lager onderwijs)Verplicht
  • Auteur: Stagecoördinator lager onderwijs
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren10,00 uren
Werkplekleren en/of stage320,00 uren
Werktijd buiten de contacturen300,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarStage100,00