Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Krachtige leeromgeving 68769/1614/1819/1/71
Studiegids

Krachtige leeromgeving 6

8769/1614/1819/1/71
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • 3de bachelor : OW (Onderwijs in de wereld)
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Craen Britt
Andere co-titularis(sen): Smits Femke, Sychold Nina
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Onderwijsorganisatie (tekst)

De studiewijzer brengt het opleidingsonderdeel verder in kaart en biedt houvast om het studiemateriaal te verwerken en de beoogde leerdoelen te verwerven. De studiewijzer is te raadplegen op de elektronische leeromgeving Blackboard.

Begincompetenties (tekst)

Leerdoelen van de OLOD's "Leerkrachtig 3" en "denken in kwadraat 4"

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: inspirerend coachen
biedt vakoverschrijdende oefenstof aan waarbij hij inspeelt op het zelfconcept en sociaal functioneren van de leerlingen.
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
demonstreert opdrachten in een programmeerspel bruikbaar voor leerlingen derde graad lager onderwijs.
lost basisoefeningen (die vertrekken vanuit een reële context) statistiek en kansberekening op en kan met voorbeelden verduidelijken hoe statistiek en kansberekening kan ingezet worden om een motiverende leeromgeving te creëren.
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
plaatst de leerinhouden in authentieke bewegingssituaties, die voor de betrokken leerlingen betekenisvol zijn én die representatief zijn voor nieuwe contexten waarin kennis en vaardigheden kunnen worden toegepast.
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
gebruikt de tetreader (actualiteit, burgerzin en duurzame ontwikkeling) om te komen tot een rijke leeromgeving.
gebruikt het boekje “De vlag en de lading” (LNE) en oprechte deelneming" om te reflecteren binnen EDO
hanteert en vertaalt de tetraeder (actualiteit, burgerzin, duurzame ontwikkeling en participatie) in het ontwerpen van een krachtige leeromgeving.
ontwerpt en voert een les wiskunde uit waarbij ICT of programmatie (door de leerlingen zelf te gebruiken) doelgericht en functioneel geïntegreerd wordt.
ontwerpt lessen waarin de klas veranderd wordt in een interactieve en stimulerende leeromgeving
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
reflecteert over zijn ervaringen met bewegingsintegratie.

Leerinhoud

Deze module sluit aan en is een verdieping van wat aan bod is gekomen in 'Krachtige leeromgeving 5'. In 'Krachtige leeromgeving 6' wordt ingezoomd op een aantal onderwijsaspecten die de studenten kunnen helpen om een krachtige leeromgeving te realiseren. 

De items sluiten rechtstreeks aan op de leergebieden/domeinen wiskunde en ict, wereldoriëntatie en beweging.

De student verdiept zich in de basis van statistiek en kansberekening. Aan de hand van oefeningen in een reëele context, zet de student statistiek en kansberekening in om een krachtige leeromgeving te realiseren.

De student verkent ICT-toepassingen om te integreren in de lessen.

De student bestudeert de educatieve tetraëder (actualiteit – burgerzin - duurzame ontwikkeling) centraal.

De student krijgt middelen (literatuur en digitaal materiaal) aangereikt om zelfstandig en met een kritische instelling bronnen, onderzoeken en media te raadplegen en te beoordelen. In tweede instantie vertaalt de student dit naar de lessen in de lagere school. In het kader daarvan worden didactische middelen die de participatie van de leerlingen sterk bevorderen, opgefrist en gedemonstreerd, om te komen tot een krachtige leeromgeving.

De student werkt rond bewegingsintegratie. De student verwerkt beweging in andere domeinen, passend bij het niveau van beide leerplannen. Zo wordt de cognitieve ontwikkeling gestimuleerd en krijgen de kinderen meer bewegingskansen. Daarnaast worden er kijkwijzers en scorekaarten gemaakt, waarvoor een werkwijze wordt aangeleerd. Werken met kijkwijzers en zelf in te vullen scorekaarten bevordert in grote mate de zelfstandigheid van de leerlingen en schept een krachtige leeromgeving: ze leren bij manier van spreken al spelend. In de mate van het mogelijke passen de studenten de competenties die ze hier verwerven toe in de stages.

Studiematerialen (lijst)

StudiewijzerVerplicht
Leren in bewegingVerplicht€ 29,50
  • Auteur: Vandebroek, M., Rutten, C., & Wassink, D.
Heirman, J-P (2010), De vlag en de lading, educatie voor duurzame ontwikkeling, Vlaamse overheid, departement Leefmilieu (LNE), www.milieueducatie.beVerplicht
https://scratch.mit.edu/(Verplicht)Verplicht
Recht, P. & Ijzerman, E. (2011), Leren overleven, UnicefVerplicht
Vanderkerkhove A. (2004), Oprechte deelneming, werkmap leerlingenparticipatie voor de basisschool, uitgave van het Kinderrechtencommissariaat & Steunpunt LeerlingenparticipatieVerplicht
  • Auteur: Vanderkerckhove A.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
  • Duur: Semester
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges8,00 uren
Practicum en/of oefeningen4,00 uren
Werktijd buiten de contacturen61,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Kennistoets13,00Thema 'Statistiek'.
Schriftelijk examen.
Semester 2Kennistoets20,00Thema 'Statistiek'.
Mondeling examen 15min/student
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)33,00Over thema 'Educatie(s)'
Semester 2Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)33,00Over thema 'beweging'
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets33,00Over thema 'Beweging'.
Mondeling examen 15 min/student
Tweede examenperiodeKennistoets33,00Over thema 'Educatie(s)'
Mondeling examen 15 min/student