Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Inspelen op verschillen 613310/1614/1819/1/41
Studiegids

Inspelen op verschillen 6

13310/1614/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Pycke Lies
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester) of 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 2

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
rapporteert en bespreekt leerprestaties en -vorderingen
Interactie: de klas managen
herkent signalen van probleemgedrag
Interactie: diversiteit hanteren
maakt groepsplan voor stageklas voor de klas, deelt deze doordacht in subgroepen of maakt deze op maat voor de individuele leerling volgens methode HGW
maakt groepsplan voor stageklas voor de klas, subgroepen en individuele leerlingen volgens methode HGW
Interactie: inspirerend coachen
houdt individuele gesprekken met leerlingen om hun leervorderingen te bespreken
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
biedt in team of indien nodig samen met externen op een planmatige wijze hulp bij sociaal-emotionele, leer- en motorische problemen
gaat gepast om met leerlingen met gezondheidsproblemen of fysieke beperkingen
Leerbevordering beginsituatie bepalen
formuleert voor stageklas beginsituatie volgens methode van HGW (moeilijkheden, talenten, context)
maakt groepsoverzicht met individuele onderwijsbehoeften, zorgvragen en talenten
Leerbevordering: (internationale) onderwijsgerelateerde kennis integreren
presenteert zijn kennis omtrent de verschillende leerstoornissen in een op de praktijk van de lagere school gerichte analyse
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
interpreteert en beoordeelt de testen correct en objectief
verdiept zich in verschillende soorten testen: zelf opgestelde, methodegebonden en genormeerde testen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
interpreteert en beoordeelt de testen correct en objectief
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
bereidt leerlingbespreking voor op basis van groepsoverzicht
houdt een gedetailleerde klasadministratie met leerlinggegevens bij

Leerinhoud

Er wordt verder gewerkt op de aangereikte inhoud en competenties van inspelen op verschillen 5. De student heeft ondertussen een stage in het buitengewoon onderwijs achter de rug. We werken verder aan het vertalen van onderwijsbehoeften van kinderen in instructie- of ondersteuningsbehoeften en aan het ontwerpen van een specifiek onderwijsaanbod. Er wordt verder gewerkt in het handelingsgericht kader aan de hand van casusmateriaal. De student kan op basis van realistische gegevens uit de BBP BO passende handelingsplannen op groeps- en individueel niveau opstellen en kan zorgadministratie verrichten. De student doet ervaring op om gesprekken met ouders en kind voor te bereiden en oefent deze gesprekken in rollenspelen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Inspelen op verschillen 6Verplicht€ 2,40
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges24,00 uren
Werktijd buiten de contacturen51,00 uren
  • Opmerking: Voor de studenten die het werkplektraject volgen, is de werkvorm volledig afstandsleren en dus 75 uren werktijd buiten de contacturen.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Projectopdracht20,00
Semester 2Reflectieopdracht20,00
Semester 2Vaardigheidstoets hands on60,00

Toetsing (tekst)

Voor de studenten die het werkplektraject volgen is de toetsingsvorm: 100% portfolio, zowel voor de eerste als de tweede examenperiode.