Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Professionele bachelorproef 5 - 626505/1614/1819/1/46
Studiegids

Professionele bachelorproef 5 - 6

26505/1614/1819/1/46
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs, trajectschijf 3
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 9 studiepunten
Titularis: Binon Sam
Andere co-titularis(sen): Ardies Jan, De Feyter Patrice, Dieltiens Merel, Hegge Miet, Heyrman Rita, Martens Nele, Pycke Lies, Rosseel Tom, Smits Femke, Vansteelandt Iris, Weemaes Thomas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 of Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar) of 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 225,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Alle leerdoelen van trajectschijf 2

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
informeert in overleg met het onderwijsteam ouders/verzorgers over zijn/haar onderwijsactiviteit of onderzoek
informeert zich bij referentiepersonen of -organisaties
neemt deel aan discussies i.v.m. actuele maatschappelijke/onderwijskundige thema's
overlegt met directies en collega's de taakverdeling voor en de realisering van het eindproject.
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
handelt vanuit diversiteit bij het ontwerpen en uitvoeren van een eindproject
interactie: taal ontwikkelen
werkt taalstimulerend en/of taalsensibiliserend bij het ontwerpen en uitvoeren van een eindproject
Leerbevordering doelgericht werken
situeert lessen uit lessenpakket voor eindproject binnen leerplannen en eindtermen
Leerbevordering: (internationale) onderwijs gerelateerde kennis integreren
situeert gangbare visies en standpunt vlaamse overheid mbt onderzoeksonderwerp
wendt vernieuwende inzichten m.b.t. creatief denken en onderzoeksvaardigheden aan.
zet domeinspecifieke kennis flexibel in bij het realiseren van eindproject
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
creëert krachtige leeromgevingen bij het uitwerken van het eindproject; werkt geïntegreerd
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
herkent actuele maatschappelijke/onderwijskundige thema's, en formuleert hierover een eigen, genuanceerde en onderbouwde mening.
reflecteert onderbouwd en genuanceerd over de eigen rol van leraar als cultuurparticipant aan de hand van een sociaal-cultureel portfolio
schetst kritisch actuele discussies in de kantlijnen van het eindwerkproject
toont een persoonlijke visie op het beroep van leraar lager onderwijs in het uitwerken van een bachelorproef
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
bevordert zijn eigen deskundigheid door recente onderwijsontwikkelingen te volgen.
raadpleegt betrouwbare bronnen i.v.m. recente onderwijsontwikkelingen.
situeert beleid van de school mbt tot onderzoeksonderwerp
stelt het resultaat van haar/zijn eindwerk voor aan een publiek van professionals uit het brede veld van het basisonderwijs
stelt zijn eigen onderzoeksvaardigheden kritisch in vraag, reflecteert hierover, stuurt bij en kan hierover voorbeelden geven aan een jury.
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
werkt soepel en efficiënt het eindwerk af en houdt zich aan de voorziene tijdsplanning en afspraken met de promotor

Leerinhoud

Dit opleidingsonderdeel bestaat uit verschillende delen. In het eerste semester onderscheiden we drie grote luiken waarin voornamelijk de competenties op het terrein van onderzoeker en innovator en als cultuurparticipant aan bod komen.

Het sociaal cultureel traject van semester 1 wordt hier actief terug opgepikt, dieper uitgewerkt en geëvalueerd. Is de student na twee jaar een cultuurparticipant geworden?
Er wordt een opstart gegeven voor het uitwerken van een onderzoeksproject onder vorm van een eindproject. De student kiest een afstudeerthema en gaat aan de slag met bestaand materiaal, onderzoekt de mogelijkheden voor zijn specifieke eindproject en stelt een onderzoeksvraag en een projectplan op. De student krijgt een begeleidende promotor toegewezen en heeft daarmee reeds dit semester minstens één contact om het project vorm te geven. De student presenteert dit deel (geraadpleegd materiaal en bronnen, mogelijkheden eigen uitwerking, onderzoeksvraag en projectplan) aan zijn eindprojectpromotor alvorens hij in semester 6 het project effectief mag uitwerken.
Als derde luik wordt het afstudeerportfolio opgestart, in navolging van toolkit 1, toolkit 2 en de reflecties op niveau van begeleide beroepspraktijk. Er wordt een eerste aanzet gegeven om te reflecteren over zichzelf als toekomstig leraar. Het ontwerp van het portfolio wordt aangeboden en eerste opdrachten hieromtrent (bijvoorbeeld op vlak van taalvaardigheid) worden gemaakt.
In het tweede semester zijn er 2 duidelijk afgelijnde delen in dit opleidingsonderdeel:

Deel reflectie beginnende leerkracht
Reflecteren over verworven competenties (algemene competenties, algemene beroepsgerichte competenties, basiscompetenties en beroepshoudingen) en over het afgelegde traject tijdens de opleiding.
Dialogeren over eigen sterktes, zwaktes, mogelijkheden en valkuilen met directies en leerkrachten.

Deel eindproject
Werken aan de basiscompetenties i.v.m. onderzoeken en innoveren.
Formuleren van een onderzoeksvraag en deze in een degelijk theoretisch kader pedagogisch didactisch onderbouwen.
Alleen of in groep uitwerken van een project dat gelinkt is aan / uitgaat van de praktijk en dat inspeelt op concrete noden aan vernieuwing of ondersteuning van het werkveld.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Professionele bachelorproef 5-6Verplicht€ 5,00
Schrijfwijzer TAALPUNTVerplicht€ 5,00
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges32,00 uren
Werktijd buiten de contacturen193,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarAfstudeeropdracht100,00Eindproject + portfolio
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeAfstudeeropdracht100,00Eindproject + portfolio