Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Medisch Project /428330/1606/1819/1/72
Studiegids

Medisch Project /4

28330/1606/1819/1/72
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het office management, trajectschijf 1
    Afstudeerrichting:
    • medical management assistant
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 8 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Boey Ann, Cockx Yoke, Michels Nele
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 06.05.2019 (4de module)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 352,00 uren

Volgtijdelijkheid

binnen trajectschijf 1 voor minstens 52 studiepunten ingeschreven zijn.

Korte omschrijving

Via het project leert de student(e) de verworven kennis, opgedaan in de voorgaande modules, toe te passen. Hij/zij leert initiatief nemen, organiseren, autonoom en in teamverband werken. De student(e) moet communicatief zijn, kritisch ingesteld en een analytische geest ontwikkelen. De student(e) leert samenwerken met andere groepsleden, overleg plegen, vergaderen en conclusies schrijven. Door de samenwerking met de groepsleden zal de student(e) alle verzamelde informatie tot een samenhangend en betekenisvol geheel kunnen verwerken. De student(e) krijgt een visie op het beroep van een Office Manager (OF) en leert de typische bedrijfscultuur in de onderneming kennen.

Studenten kiezen zelf een ziekenhuis, farmaceutisch bedrijf, bedrijfsgeneeskundige dienst of medisch centrum-klinisch laboratorium , waarover zij informatie verzamelen via allerlei kanalen.
Zij dienen hiervoor de nodige initiatieven te nemen, contacten te leggen, bezoeken te organiseren en documenten op te vragen. De verzamelde informatie wordt op een gestructureerde wijze verwerkt en een kritische interpretatie hiervan wordt neergeschreven in een verslag. Het verslag wordt met de volledige groep gepresenteerd voor een panel van juryleden. De uitwisseling van de informatie en de verwerking gebeurt via educatie.
De studenten werken samen in groep.

Als voorbereiding op het project beroepsoriëntering volgt de student het vak 'Organisatie van de gezondheidszorg'. Hier wordt dieper ingegaan op de preventieve, curatieve en palliatieve gezondheidszorg, alsook de organisatie op federaal, Vlaams, provinciaal en gemeentelijk vlak. De student verwerft ook inzicht in de organisatie van een ziekenhuis en het financieel beleid. Tevens wordt de werking van de ziekenfondsen en het RIZIV uiteengezet.

Begincompetenties (tekst)

Notuleren vergaderingen, opstellen logboek
Het commerciële en financiële aspect binnen een onderneming/instelling kunnen onderzoeken en analyseren
Een SWOT-analyse in het verslag verwerken

Basiskennis medische terminologie
De basis van handelsrecht begrijpen om te implementeren in het project
ICT-vaardigheden
Perfecte kennis van de Nederlandse taal
Basiskennis Frans en Engels
Presentatietechnieken
Maken van POP en PAP in de folder

OLR-Leerdoelen (lijst)

De Bachelor Office Management beheerst het Nederlands en minstens 3 vreemde talen (E, FR, D, S). De Bachelor Office Management onderhoudt de interne, externe en interculturele communicatie zowel schriftelijk als mondeling ( telefonie, communicatie, correspondentie, notuleren ..). De Bachelor Office Management kan vragen en wensen van stakeholders correct inschatten en speelt daarop in, hij/zij reageert empatisch in alle professionele situaties en toont zich hierbij steeds discreet conform de beroepsdeontologie en bedrijfscultuur.
De student is communicatief, kritisch ingesteld en ontwikkelt een analytische geest.
De Bachelor Office Management kan klassieke en digitale informatie opzoeken, verzamelen en archiveren. Hiervoor hanteert de Bachelor Office Management up to date dossiersystemen, klasseer- en archiveringsmethoden en ICT-technologie (document management systemen) en zorgt voor efficiënte informatiedoorstroming en -verwerking.
De student gaat op zoek naar specifieke aspecten die kenmerkend zijn voor sales bedrijven, internationale bedrijven en HRM bedrijven
De student onderzoekt welke social media in het door hen gekozen bedrijf wordt gebruikt
De student krijgt een visie op het beroep van een office manager en leert de typische bedrijfscultuur in de onderneming kennen.
De student kent de organisaties binnen de verschillende afdelingen van de instelling.
De student kent de werking van het RIZIV.
De student weet welke instanties bevoegd zijn in de organisatie van de gezondheidszorg, zowel federaal, op Vlaams niveau, provinciaal als op gemeentelijk vlak.
De student verwerft inzicht in de ziekenhuisstructuur en de ziekenhuiswetgeving.
De Bachelor Office Management kan het eigen handelen en denken, dat van anderen en zijn omgeving evalueren. De Bachelor Office Management kan problemen die ontstaan signaleren en bijdragen tot de oplossing ervan. De Bachelor Office Management hanteert hierbij een brede interesse en openheid voor andere culturen, de actualiteit, de politiek, het maatschappelijke en economische gebeuren.
De student analyseert een ziekenhuisfactuur van een gezondheidsinstelling.
De Bachelor Office Management heeft kennis van het beleid en organisatie van de gezondheidszorg, van interne structuren binnen bepaalde gezondheidsvoorzieningen en hun wisselwerking met externe structuren. De Bachelor Office Management kan de medische registratie, nomenclatuur en boekhoudkundige verrichtingen toepassen. De Bachelor Office Management heeft een praktische achtergrondkennis van anatomie, fysiologie, farmacologie en pathologie. De Bachelor Office Management kan EHBO-technieken toepassen en een aantal eenvoudige medische gegevens van de patiënt (lengte, gewicht,...) registreren.
De student ontleedt medische termen.
De student analyseert een ziekenhuisfactuur van een gezondheidsinstelling.
De student verwerft inzicht in de ziekenhuisstructuur en de ziekenhuiswetgeving.
De Bachelor Office Management kan, vanuit een inzicht in de werkorganisatie, plan- en projectmatig werken. De Bachelor Office Management neemt daarbij verantwoordelijkheid en kan coördinerende taken binnen het secretariaat uitvoeren. De Bachelor Office Management kan omgaan met stresssituaties, reageert efficiënt, flexibel en hoffelijk onder alle omstandigheden.
De student werkt samen met andere groepsleden, pleegt overleg, vergadert en schrijft conclusies.
De student verzamelt informatie door de samenwerking met de groepsleden en verwerkt dit tot een samenhangend en betekenisvol geheel.
De student neemt initiatief, organiseert en werkt autonoom en in teamverband.
De Bachelor Office Management plant, coördineert en organiseert acties van de manager, events, vergaderingen, congressen, zakenreizen en afspraken met klanten en externe commerciële contacten. De Bachelor Office Management heeft inzicht in de vereisten bij de voorbereiding en organisatie van vergaderingen en volgt mee de besluitvorming op. De Bachelor Office Management organiseert en coördineert het secretariaat, bepaalt de werkindeling op het secretariaat, coördineert en adviseert bij invoering van nieuwe procedures en stuurt het secretariaat logistiek.
De student past via het project de verworven kennis en vaardigheden, opgedaan in de voorgaande modules, toe binnen het werkveld.
De Bachelor Office Management voert efficiënt opdrachten uit binnen deadlines en budgetten en werkt oplossingsgericht naar een resultaat.
De student past via het project de verworven kennis en vaardigheden, opgedaan in de voorgaande modules, toe binnen het werkveld.
De Bachelor Office Management is zich bewust van zijn eigen verantwoordelijkheden en evalueert zijn eigen handelen. De Bachelor Office Management organiseert zelfstandig administratieve en organisatorische opdrachten en voert deze systematisch uit. De Bachelor Office Management is kritisch, spoort problemen op en formuleert daaruit een probleemstelling. De Bachelor Office Management kan voor een continuiteit zorgen bij afwezigheid van het management.
De student stelt een folder op via MS publisher of gelijkaardige volgens de gevraagde lay-out, waarbij enkele teksten in het Frans en Engels.

Leerinhoud

  • Leerinhouden uit 3 voorgaande modules die nu dient toegepast te worden
  • MS Publisher (in zelfstudie)
  • Organisatie van de gezondheidszorg
  • Preventieve gezondheidszorg:
  • preventieve diensten voor specifieke bevolkingsgroepen: kind&gezin, CLB, Medische sporttoezicht, externde diensten van preventie ter bescherming van de werknemenrs
  • preventieve diensten voor specifieke gezondheidsproblemen: besmettelijke en niet-besmettelijke aandoeningen en psychosociale problemen
  • Curatieve gezondheidszorg
  • Echelonnering
  • Extramurale gezondheidszorg
  • Intramurale gezondheidszorg
  • de organisatie van de gezondheidszorg in België
  • de ziekenhuiswet
  • het RIZIV, de ziekenfondsen, patiëntenfactuur, financieel aspect van de gezondheidsinstelling, accreditering, conventionering
  • Palliatieve gezondheidszorg
  • de ziekenhuisfactuur

Studiematerialen (lijst)

Materiaal op N-schijfVerplicht
CursusVerplicht
Handleiding EindprojectVerplicht
Organisatie van de gezondheidszorg OFVerplicht

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing1,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges10,00 uren
Practicum en/of oefeningen96,00 uren
Vormen van groepsleren140,00 uren
Werktijd buiten de contacturen105,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarProjectopdracht100,00Elke student neemt deel aan het project indien ze het opleidingsonderdeel hebben opgenomen. Of ze aan een business- of medisch project deelnemen hangt af van hun keuze aan het begin van de academiejaar.

Aanwezigheid tijdens het project: er is een verplichte aanwezigheid op alle activiteiten van de groep zowel voor als tijdens de projectmodule. Elke afwezigheid moet gewettigd worden met een doktersattest dat afgegeven moet worden aan de begeleider binnen de vijf dagen.

Omwille van procesevaluatie of permanente evaluatie is er verplichte aanwezigheid. Elke ongewettigde afwezigheid wordt gesanctioneerd. Studenten die meer dan 3x keer afwezig zijn, kunnen bijgevolg niet meer slagen.


Indien de student tijdens het project stopt, krijgt hij een nul en is hij verplicht de reeds verworven info door te geven aan de andere groepsleden. Indien de student niet deelneemt aan de mondelinge voorstelling krijgt hij een nul op alle onderdelen van het project.

De studenten tekenen voor de start van de projectmodule 2x voor het project: een eerste maal bij de toelichting en groepsverdeling in de 3e module en een tweede maal bij de verplichte aanwezigheid de eerste dag van het project.

Detail van de puntenverdeling wordt aan de studenten aangereikt tijdens het project door de projectbegeleider of de projectcoördinator.
De punten van het vak 'organisatie van de gezondheidszorg' worden verwerkt in het totaal van het project en staan op 20% van het totaal. Indien de student niet slaagt voor het project worden de punten van het onderdeel 'organisatie van de gezondheidszorg' niet in rekening gebracht. in het kader van het onderdeel 'Organisatie van de gezondheidszorg', wordt regelmatig een bezoek gebracht aan instellingen/organisaties binnen de gezondheidszorg. Aanwezigheid tijdens deze bezoeken is verplicht.

Er wordt wekelijks een peer assessment gedaan. De resultaten hiervan worden wekelijks doorgestuurd naar de projectbegeleider die na 7 weken een score toekent voor de assessments.



Evaluatiecriteria:
- Aanwezigheid tijdens de voorstelling van het project
- Aanwezigheid tijdens vergaderingen.
- Aanbrengen van nuttige informatie.
- Initiatief nemen.
- Creatieve inbreng.
- Constructieve omgang met andere groepsleden.
- Kritische ingesteldheid.