Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
De (ortho)(ped)agogische praktijk in een internationale context 331106/1597/1819/1/41
Studiegids

De (ortho)(ped)agogische praktijk in een internationale context 3

31106/1597/1819/1/41
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 2
    Keuzepakket:
    • INTER
  • International programme Education and Social Work in a Metropolitan Context
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 4 studiepunten
Titularis: De Roey David
Andere co-titularis(sen): Hofman Bart, Moentjens Gwendy
Onderwijstalen: Engels
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 104,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Korte omschrijving

Dit opleidingsonderdeel is gebundeld in één week (week van 5-9 november 2018). Tijdens deze internationale week overstijg je de landsgrenzen om de opleiding, het beroep van gespecialiseerd opvoeder begeleider en de sector in een internationale context te exploreren.
Vanuit orthopedagogische thema’s kijk je, samen met studenten van andere buitenlandse hogescholen, kritisch naar de ondersteunings-, begeleidings-, hulpverleningspraktijk (samengevat: ‘sociaal-agogische praktijk) elders en laat je je inspireren door internationale voorbeelden.
Aan de hand van internationale gastcolleges/workshops worden diverse orthopedagogische thema’s met een Europese en mondiale bril bekeken en dit op niveau van: de sociaal-agogische praktijk, de opleiding en het beroep en de organisatie.
Voertaal: Nederlands en Engels

Begincompetenties (tekst)

-De student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in verslaggeving.
-De student refereert conform de APA-normen

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie bouwt vanuit een (ortho)(ped)agogische grondhouding op een professionele manier een begeleidingsrelatie op met de cliënt en het cliëntsysteem, en draagt zorg voor het onderhouden en het afronden ervan.
De student bespreekt de effecten van de gekozen momenten en het geleerde op het eigen referentiekader.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student beschrijft hoe hij de nieuwe internationale geleerde inhouden mee kan nemen naar de praktijk,
De student bespreekt welke internationale orthopedagogische concepten of ideeën nieuw of vernieuwend zijn voor hem.
De student bespreekt 3 relevante momenten (internationale anekdotes, orthopedagogische kaders,...) uit de internationale week op kritische wijze.
De student geeft mogelijke verschillen en gelijkenissen tussen de orthopedagogische context in binnen- en buitenland op een genuanceerde manier weer.
De student integreert de inzichten verworven uit de literatuurstudie (en de internationale week) bij het opbouwen van een eigen redenering in de paper. Er worden minimaal 3 internationale bronnen gebruikt.
De student plaatst de inhoud (internationale concepten, thema's, vernieuwende ideeën, orthopedagogische kaders, ...) van de internationale week in een breder sociaal-cultureel en internationaal perspectief.
De student stelt zichzelf relevante vragen om de eigen kennis uit te breiden en redenering op een goede manier op te bouwen.
De student verwerkt relevante internationale literatuur in functie van de opgestelde vragen.

Leerinhoud

In dit opleidingsonderdeel komen relevante en actuele thema’s m.b.t. orthopedagogie in een internationale context aan bod. Volgende leerinhouden kunnen deel uitmaken van het opleidingsonderdeel: basiskennis en inzichten i.v.m. internationale instellingen (EU, Verenigde Naties, IMF, Wereldbank, NGO’s, concept ‘duurzame ontwikkeling’ en ‘globalisering’, …), empowerment, inclusie, omgaan met probleemgedrag, dossiervorming, deontologie, jeugdhulpverlening (bescherming-sanctie), werken met de context, life events (bv. de dood),…

Studiematerialen (tekst): Verplicht

-studiewijzer (verplicht)
-bijkomend tekstmateriaal en PowerPointpresentaties uit de colleges en gastcolleges op Digitap (aanbevolen)

-extra literatuur op Digitap (aanbevolen)

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges25,00 uren
  • Omschrijving: college
  • Duur: Semester
Vormen van groepsleren5,00 uren
Werktijd buiten de contacturen74,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets100,001. Korte omschrijving van de toets:
Kennistoets: 100% werkstuk Individuele opdracht (in het Nederlands)
Voor het opleidingsonderdeel Ortho(ped)agogische praktijk in een internationale context is er een individuele opdracht in de vorm van een paper (100%). In deze paper verken je individueel de orthopedagogische praktijk in verschillende internationale contexten. In deze paper worden minimaal 3 internationale bronnen gebruikt. Voor inhoudelijke – en vormvereisten van de paper: zie studiewijzer.
2. Toetsmethode : werkstuk
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: digitaal/schriftelijk (Toetsmoment: momentopname na proces)
5. Beoordelaar: lector
6. Clausule voor taal:
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten
afgetrokken op schriftelijke opdrachten .

7. Afspraken rond verplichte aanwezigheden en afwezigheden:
Deelname is verplicht.
Je verwittigt ten laatste op de dag van je afwezigheid de lector per e-mail en je bezorgt het medisch attest of ander bewijs voor de overmachtssituatie ten laatste 7 dagen na de afwezigheid aan de lector en je laadt dit op in IBAMAFLEX.

Je moet minstens 40% van het totaal van de lesuren dat voor de workshops tijdens de internationale week wordt georganiseerd, bijgewoond hebben, om te kunnen slagen voor het opleidingsonderdeel in de eerste examenkans.
Bij een gewettigde afwezigheid van meer dan 40% van de workshop tijd vraagt de student een vervangopdracht aan de verantwoordelijke lector (zie studiewijzer voor meer concrete informatie hieromtrent).
Bij een ongewettigde afwezigheid van meer dan 40% van de workshop tijd krijg je een nul voor het gehele opleidingsonderdeel in de eerste examenperiode. Je kan geen werkstuk indienen voor de eerste examenperiode.


Vanaf de tweede ongewettigde afwezigheid bij de workshops worden er 5 punten per gemiste workshop afgetrokken van de score voor het werkstuk.

Vanaf de tweede gewettigde afwezigheid bij de workshops neem je zelf het initiatief om een vervangopdracht te vragen aan de lector. Dit gebeurt per mail, ten laatste 1 week na de datum van de laatste afwezigheid. Wanneer de student niet tijdig een vervangtaak vraagt en/of de vervangtaak niet degelijk maakt of niet tijdig indient, dan worden 2 punten afgetrokken van de score voor het werkstuk.

Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets100,001. Korte omschrijving van de toets:
Individuele opdracht (in het Nederlands)
Het werkstuk van de eerste examenperiode wordt aan de hand van de feedback van de lector herwerkt.
Deze feedback krijgt de student op het feedbackmoment tijdens het academiejaar of op het
inzagemoment van de eerste examenperiode.
Voor inhoudelijke- en vormvereisten van de paper: zie studiewijzer.

Bij ongewettigde afwezigheid van meer dan 40% van het totaal van de lesuren dat voor de workshops wordt georganiseerd, kan je een nieuwe opdracht voor het werkstuk vragen aan de verantwoordelijke lector. Je kan op basis van deze vervangopdracht een werkstuk indienen tijdens de tweede examenperiode.


2. Toetsmethode: werkstuk (100%)
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: digitaal/schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector
7. Clausule voor taal:
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten conform de afspraken binnen de opleiding.