Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Gezondheid en Welzijn
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
gw@ap.be
Diverse aspecten van het ouder worden 524102/1597/1819/1/40
Studiegids

Diverse aspecten van het ouder worden 5

24102/1597/1819/1/40
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in de orthopedagogie, trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Ouderen in de samenleving
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Mallentjer Maite
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 156,00 uren

Volgtijdelijkheid

(binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Ortho-agogiek 3 EN geslaagd of getolereerd voor Ortho-agogische methoden en technieken 3) OF (binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogiek 3 EN geslaagd of getolereerd voor Orthopedagogische methoden en technieken 3) OF (binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben EN geslaagd of getolereerd voor (Ortho)(ped)agogisch handelen/5 EN geslaagd of getolereerd voor (Ortho)(ped)agogisch handelen-teamwerk/6).

Korte omschrijving

In dit opleidingsonderdeel word je ondergedompeld in heel diverse aspecten van het ouder worden: biologische, psychologische, sociale, juridische, ethische, filosofische, maatschappelijke,… invalshoeken kunnen jullie de nodige houvast bieden om ouderen als bachelor in de orthopedagogie te ondersteunen. Daarvoor kunnen jullie in dit opleidingsonderdeel bovendien inspiratie opdoen van goede voorbeelden uit de praktijk.

Begincompetenties (tekst)

de student past de spellings-en grammaticaregels correct toe in de verslaggeving.

OLR-Leerdoelen (lijst)

De PBA orthopedagogie ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met aandacht voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
De student past narratieve zorg toe door het optekenen van een levensverhaal
De PBA orthopedagogie draagt op micro-, meso- en macroniveau actief bij tot begrip en betrokkenheid aangaande beroepsgerelateerde ethische, normatieve en maatschappelijke vragen. Hij handelt vanuit universele rechten en waarden.
De student formuleert ethische reflecties bij het ouder worden in onze samenleving.
De student draagt bij tot een meer positieve beeldvorming van ouderen in de samenleving.
De student herkent maatschappelijke aspecten aan ouder worden, economisch, demografisch, problemen zoals armoede bij ouderen, ouder wordende personen met een beperking, eerste generatie oudere allochtonen, oudere gedetineerden…
De student komt op voor de rechten en belangen van ouderen in onze samenleving, in het bijzonder het recht op autonomie
De student beschrijft voorwaarden en implicaties van volwaardige deelname van ouderen aan de maatschappij.
De PBA orthopedagogie stuurt zijn (ortho)(ped)agogisch handelen bij aan de hand van kritische (zelf)reflectie, actuele inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en regionale, Europese en internationale evoluties.
De student geeft aan wat de ontwikkelingstaken zijn in de ouderdom.
De student geeft een overzicht van de lichamelijke, cognitieve, seksuele en sociale veranderingen bij het ouder worden.
De student geeft een overzicht van verschillende visies op verouderen en de benaderingswijzen die daaruit ontstaan
De student geeft helder weer wat een ortho-agogisch kader kan betekenen in het werken met ouderen.
De student geeft verschillen en overeenkomsten aan met andere modellen dan het orthoagogsche en blijft zoeken naar complementariteit tussen verschillende visies zodat ze elkaar kunnen versterken.
De student heeft elementaire kennis van somatische en psychische ziektebeelden, die vaak voorkomen bij ouderen en hoe deze effect hebben op het dagelijkse leven van zowel de betrokkene als diens sociale omgeving, met in het bijzonder: dementie.
De student legt verschillende psychische problemen uit die kunnen voorkomen bij het ouder worden, met in het bijzonder: verlies en rouw
De student verantwoordt de meerwaarde van een ortho-agogisch kader in het werken met ouderen.
De student verklaart hoe deze verschillende modellen zijn ontstaan, op welke manier ze waardevol zijn en wat de beperkingen kunnen zijn.
De PBA orthopedagogie werkt (interdisciplinair) samen en communiceert, ook in complexe en gespecialiseerde contexten, helder en respectvol met zijn cliënt, het cliëntsysteem, collega’s en externen.
De student verantwoordt de meerwaarde van een bachelor orthopedagogie in een multidisciplinair team.
De PBA orthopedagogie levert actief een bijdrage aan de visieontwikkeling, het beleid en het beheer van de organisatie.
De student schetst hoe de ouderenzorg en – dienstverlening georganiseerd wordt in Vlaanderen en typeert de belangrijkste spelers in dit landschap.

Leerinhoud

- Cognitieve veranderingen bij het ouder worden
- Lichamelijke veranderingen bij het ouder worden
- Sociale en identiteitsveranderingen bij het ouder worden
- Psychische problemen : rouw en verlies, eenzaamheid
- Seksualiteit bij ouderen
- Dementie
- Overzicht van de ouderenzorg in Vlaanderen/ regelgeving
- Mantelzorg  
- Narratieve zorg bij ouderen,
- Mogelijkheid tot aanvullende inhouden aansluitend op vragen of interesse van studenten

Studiematerialen (tekst): Verplicht

Verplicht:
Dormaels, M. & Voets, R. (2015). De kracht van het levensverhaal, narratieve zorg bij ouderen. Leuven: Acco.

Verplicht lezen van 1 boek uit boekenlijst terug te vinden in studiewijzer. 
studiewijzer

reader op basis van onder andere de volgende handboeken:
A. Marcoen, R. Grommen & N. Van Ranst (red.). (2006). Als de schaduwen korter worden: psychologische perspectieven op ouder worden en oud zijn. Leuven: Lannoo campus.

Gastmans, C. & Vanlaere, L. (2006). Cirkels van zorg. Ethisch omgaan met ouderen. Leuven: Uitgeverij Davidsfonds.

Oostelaar, D. & Wolfswinkel, G. (2006). Ouderen in de samenleving. Basisboek voor hulp- en dienstverleners. Bussum: Coutinho.

Expertisecentrum Dementie Vlaanderen. (2012). Dementie: van begrijpen naar begeleiden. Handboek voor referentiepersonen dementie en andere betrokkenen. Brussel: Politeia.

Feldman, R.S. (2014). Levensloop psychologie (2e druk) (op maat gemaakt voor AP Hogeschool). Amsterdam: Pearson benelux.

Buijssen, H. (red.). (2008). Psychologische hulpverlening aan ouderen: Deel 1 Psychosociale problematiek. Baarn, HB uitgevers.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing2,00 uren
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges20,00 uren
Werktijd buiten de contacturen134,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarKennistoets75,00Een schriftelijk examen met open vragen
toetsmethode: open vragen
bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Tetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector
Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,001. Levensboek samenstellen en linken aan theoretische kaders
2. Toetsmethode: casus
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector

Het cijfer van dit deelexamen wordt overgedragen naar de 2de examenperiode indien de student niet geslaagd is voor het totaal van het opleidingsonderdeel maar wel geslaagd is voor dit deelexamen.

Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00Een schriftelijk examen met open vragen
toetsmethode: open vragen
bron: gesloten boek
Toetsmedium: schriftelijk
Tetsmoment: momentopname op examen
Beoordelaar: lector
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off25,001. Levensboek samenstellen en linken aan theoretische kaders
2. Toetsmethode: casus
3. Bron: open boek
4. Toetsmedium: schriftelijk
5. Toetsmoment: momentopname na proces
6. Beoordelaar: lector
Voor taal- en vormfouten worden er binnen de opleiding orthopedagogie tot 4 punten afgetrokken op schriftelijke opdrachten .
1pt: Afspraken rond de opdracht (met bronvermelding)
1pt: Tekststructuur (& lay-out)
1pt: Formulering: doelgerichte, professionele schrijfstijl
1pt: Correcte taal