Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Management en Communicatie
campus Meistraat
Meistraat 5 - 2000 Antwerpen
T +32 3 220 55 20 - F +32 3 220 55 59
mc@ap.be
Juridische vaardigheden30948/1601/1819/1/73
Studiegids

Juridische vaardigheden

30948/1601/1819/1/73
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het bedrijfsmanagement (rechtspraktijk), trajectschijf 3
    Keuzeoptie:
    • Business Law
    • Crime & Justice Academic
    • Crime & Justice Police
    • Real Estate Manager
    • Social Law Consultant
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Co-titularis(sen): Baekeland Christophe
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Module 1 of Module 2 of Module 3 of Module 4
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Dit opleidingsonderdeel komt in aanmerking voor tolerantie onder de voorwaarden van de opleiding waarvoor je bent ingeschreven.
Totale studietijd: 78,00 uren

Volgtijdelijkheid

geslaagd of getolereerd voor Heuristiek/2 EN geslaagd of getolereerd voor Juridisch debat en actua/3 EN binnen trajectschijf 1 al minstens 60 studiepunten afgewerkt hebben.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Voert zijn/haar taak zelfgestuurd en nauwkeurig uit: toont initiatief, creativiteit en doorzettingsvermogen en werkt oplossingsgericht.
De student brengt op een professionele manier anderen iets bij over de opleiding.
De student leeft zich in een reële bedrijfssituatie in en ontplooit zich toekomstgericht.
heeft inzicht in de –voor het beroepsveld meest relevante rechtstakken - en lost eenvoudige juridische problemen in de praktijk op.
De student brengt op een professionele manier anderen iets bij over de opleiding.
Handelt cliënt/klantgericht: verleent eerstelijns juridisch advies en behartigt de juridische belangen van cliënten/klanten.
De student denkt en handelt klantgericht.
reflecteert kritisch en werkt projectmatig en oplossingsgericht;
de student reflecteert kritisch over de eigen kennis en vaardigheden. Hij denkt ontwikkelingsgericht.
Werkt vlot en met verantwoordelijkheid binnen een team en neemt eenvoudige leidinggevende taken op zich.
De student beschikt over zelfsturende vaardigheden.

Leerinhoud

Het opleidingsonderdeel Juridische Vaardigheden analyseert met de studenten op een praktijkgerichte wijze (1) buitenprocedurele stukken (bv. regelgevende normen, ingebrekestellingen, brieven, e-mails, adviezen, overeenkomsten, ...), (2) procedurele stukken (bv. verzoekschriften, dagvaardingen, conclusies, vonnissen en arresten, ...) en (3) andere stukken (bv. nieuwsberichten in de media).

Op deze wijze wil de docent de theorie overstijgen en datgene wat de studenten reeds hebben aangeleerd toepassen in concrete dossiers/gevallen in de praktijk. Zo leren de studenten dat de theorie en de praktijk aanzienlijk kunnen verschillen en hoe zij hun theoretisch verworven kennis praktisch kunnen aanwenden om problemen op te lossen. Om dit te gebruiken zal er gebruik worden gemaakt van casestudies en praktijkgerichte problemen en vragen die de studenten onder coaching van de docent zelf zullen moeten oplossen.

Tevens tracht dit opleidingsonderdeel ook bij te dragen aan het helder en duidelijk schriftelijk en mondeling formuleren van een juridisch standpunt of oplossing.

Tot slot tracht dit opleidingsonderdeel bij te dragen tot het verder ontwikkelen van (niet-juridische) professionele vaardigheden bij studenten. Om dit te bereiken zullen studenten één of meerdere evenementen moeten bijwonen, een SWOT-analyse en bijhorend ontwikkelingsplan van zichzelf moeten uitwerken en dergelijke meer.

Studiematerialen (tekst): Verplicht

De slides/cursus die door de docent ter beschikking wordt gesteld.

Onderwijsorganisatie

Examentijd
Voorziene tijd voor toetsing
Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges6,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Vormen van groepsleren6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen60,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off30,00Het schrijven van een korte wetenschappelijke annotatie bij een rechtsvraag bij een vonnis/arrest dat wordt opgegeven door de docent.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off25,00Het verstrekken van een juridisch advies omtrent een concrete casus.
AcademiejaarVaardigheidstoets hands off20,00Het verder ontwikkelen van niet-juridische professionele competenties en vaardigheden.
AcademiejaarVaardigheidstoets simulatie25,00Het voorbereiden en onderhandelen/verdedigen van een dossier/overeenkomst of een juridisch/sociologisch/politiek twistpunt.
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets hands off100,00Het schriftelijk oplossen van een praktijkgerichte casus waarin vele aspecten die doorheen de cursus zijn behandeld rechtstreeks of onechtstreeks aan bod zullen komen. Het uitgangspunt hierbij kan onder meer maar niet beperkt inhouden: het analyseren/opstellen van een korte overeenkomst (of welbepaalde clausules), het schrijven van een advies en/of het analyseren vanuit jurisprudentieel of wetgevend oogpunt van een welbepaald maatschappelijk of juridisch probleem.

Toetsing (tekst)

Het examen is 100% schriftelijk en wordt onderverdeeld in 4 deelopdrachten: 

1. Het schrijven van een noot. Dit is een groepswerk waarbij er wordt getest of de studenten uit een door de docent opgegeven vonnis of arrest een rechtsvraag uit kunnen distilleren en op wetenschappelijke wijze kunnen oplossen, helder en duidelijk schriftelijk kunnen verwoorden en uitschrijven. Taal, wetenschappelijk inzicht en literatuurstudie en structuur zijn de drie toetsstenen in deze deelopdracht. Deze deelopdracht zal 30% bedragen van het totaalcijfer van dit opleidingsonderdeel of 6 punten van de 20.

2. Het verstrekken van een advies. Dit is een groepswerk waarbij studenten een actueel juridisch probleem krijgen en waarbij zij op een pragmatische wijze oplossingsgericht moeten denken. Tevens dienen zij hierbij een SWOT-analyse te maken van de door hen aangereikte oplossing. Het taalkundig correct en genuanceerd, en kort, beknopt en duidelijk gestructureerd uitschrijven vormen hier de toetsstenen. Deze deelopdracht zal 25% bedragen van het totaalcijfer van dit opleidingsonderdeel of 5 punten van de 20.

3. Het onderhandelen omtrent een dossier/overeenkomst dan wel het voeren van een debat omtrent een maatschappelijk juridisch twistpunt of een sociologische/politieke zienswijze. Dit is een groepswerk waarbij het grondig voorbereiden van het dossier/overeenkomst of twistpunt, alsook het mondeling verdedigen van het eigen standpunt en het kunnen anticiperen op mogelijke tegenargumenten, vormen hier de toetsstenen van deze deelopdracht. Deze deelopdracht zal 25% bedragen van het totaalcijfer van dit opleidingsonderdeel of 5 punten van de 20.

4. Het verder ontwikkelen van de (niet-juridische) professionele vaardigheden door studenten te laten deelnemen aan evenementen, sessies bij te wonen, een SWOT-analyse en ontwikkelingsplan van zichzelf te laten opstellen, ... Hierbij worden tal van niet-juridische professionele vaardigheden bij de studenten op individuele wijze getoetst waarbij er zowel aandacht wordt geschonken aan de reeds goed ontwikkelde competenties van de studenten, als aan de evolutie met betrekking tot de minder goed ontwikkelde competentie bij de studenten. Deze deelopdracht zal 20% bedragen van het totaalcijfer van dit opleidingsonderdeel of 4 punten van de 20.

Deze vier deelopdrachten worden tijdens het academiejaar georganiseerd. Een afzonderlijk schriftelijk examen tijdens de examenreeksen is er niet. De docent verstrekt uiterlijk de tweede lesweek van dit opleidingsonderdeel alle relevante informatie aan de studenten, en dit op Digitap als tijdens de colleges.