Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Intervisie 123836/1616/1819/1/78
Studiegids

Intervisie 1

23836/1616/1819/1/78
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Doren Liesbeth
Andere co-titularis(sen): Beine Ann, Cerpentier Astrid, Hancké Tom, Roland Kristien, Stevens Miek, Tanghe Els
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 55,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
komt respectvol uit voor eigen mening
Interactie: diversiteit hanteren
maakt verschillen en diversiteit bespreekbaar
Interactie: taal ontwikkelen
hanteert passend taalgebruik
Zelfontwikkeling: creatief denken
is creatief bij het vertalen en weergeven van zijn/haar innerlijke belevingswereld
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
benoemt het eigen beroepsideaal gekoppeld aan het competentiemodel van de opleiding
Brengt de eigen leercompetenties en motivatiekenmerken in kaart door de LEMO test af te leggen.
communiceert in relatie tot eigen denken en voelen
situeert zichzelf i.f.v. de startcompetenties (noodzakelijke kennis, inzichten, vaardigheden, attitudes) behorend bij het specifiek vakgebied
verwoordt de relatie tussen eigen overtuigingen en gevoelens en het professioneel handelen
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
legt het verband tussen eigen inspiratiebronnen en het beroep van leerkracht
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
benoemt stappen om de eigen voorwaarden tot functioneren te realiseren
benoemt stappen om eventuele hiaten in de startcompetenties bij te schaven
benoemt stappen om met interne belemmeringen om te gaan
neemt verantwoordelijkheid op voor zichzelf, de ander, de taak
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
communiceert in relatie tot eigen denken en voelen
komt respectvol uit voor eigen mening
neemt de verantwoordelijkheid op voor eigen gedrag en attitude

Leerinhoud

  • startcompetenties voor de specifieke vakgebieden
  • de ideale leerkracht
  • beroepsprofiel en competentiemodel
  • inspiratiebronnen
  • voorwaarden tot functioneren
  • omgaan met belemmeringen
  • formuleren van een leervraag

Studiematerialen (lijst)

Digitale leeromgeving cursus Intervisie 1Verplicht
Presentaties powerpointVerplicht
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen25,00 uren
Werktijd buiten de contacturen30,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Portfolio50,00permanent uitgesteld (uitwerking map)
Semester 1Reflectieopdracht permanent (Permanente evaluatie)50,00permanent uitgesteld (aanwezigheid en betrokkenheid)
Het cijfer van dit deelexamen behaald in de eerste examenperiode wordt integraal overgenomen naar de tweede examenperiode
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00permanent uitgesteld (uitwerking map)
Tweede examenperiodeReflectieopdracht50,00