Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 LO25119/1616/1819/1/50
Studiegids

Begeleide beroepspraktijk + Intervisie 3+4 LO

25119/1616/1819/1/50
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Lichamelijke Opvoeding
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 6 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Van Puymbroeck Linda
Andere co-titularis(sen): Beine Ann, Bollens Erik, Cerpentier Astrid, Clerckx Joeri, Decru Bart, Laurent Marleen, Plaetinck Silke, Roland Kristien, Sychold Nina, Tanghe Els, Vervoort Raf, Weemaes Thomas
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1 + Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (Volledig academiejaar)
Tweede examenkans: niet mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 180,00 uren

Volgtijdelijkheid

(geslaagd of getolereerd voor Didactiek Lichamelijke opvoeding 1 OF geslaagd of getolereerd voor Algemene didactiek 1) EN geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 1 EN (geslaagd of getolereerd voor Sporttechniek 1 + 2 OF (geslaagd of getolereerd voor LO 1 sporttechniek individuele en collectieve sporten EN geslaagd of getolereerd voor LO 2 sporttechniek individuele en collectieve sporten)) EN geslaagd voor Begeleide beroepspraktijk 2 LO EN geslaagd of getolereerd voor LO 2 toegepaste didactiek EN geslaagd of getolereerd voor LO 1 bewegingswetenschappen anatomie en fysiologie.

Begincompetenties (tekst)

De eindcompetenties van de opleidingsonderdelen die in de volgtijdelijkheid van dit opleidingsonderdeel vermeld zijn, dienen bereikt te zijn.

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
bespreekt een probleemstelling met behulp van collegiale consultatie (school / maatschappij)
sluit compromissen
Interactie: de klas managen
hanteert situationeel leiderschap
Interactie: diversiteit hanteren
maakt verschillen en diversiteit bespreekbaar
stimuleert samenwerking en uitwisseling over de verschillen heen
Interactie: inspirerend coachen
bevordert communicatie bij anderen
geeft passend feedback op taalproductie van de lln
Interactie: interculturele betrokkenheid tonen
past onderwijs gedrag aan de grootstedelijke context aan
Interactie: taal ontwikkelen
begeleidt nadrukkelijk de taalontwikkeling van de lln
biedt taalsteun en context aan
communiceert vanuit authenticiteit
past mondeling taalgebruik aan de situatie aan
vertelt en leest expressief
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
stimuleert initiatief en zelfstandigheid van leerlingen
leerbevordering: de beginsituatie bepalen
bepaalt de beginsituatie, rekening houdend met verschillen binnen de klasgroep
controleert regelmatig de eigen inschatting van de beginsituatie
Leerbevordering: doelgericht werken
formuleert operationele doelstellingen gebaseerd op het leerplan
formuleert operationele vakoverschrijdende doelstellingen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
brengt leerinhouden in verband met maatschappelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
formuleert een geschikte evaluatie
wendt evaluatiegegevens aan om het eigen didactisch handelen te evalueren en bij te stellen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
benut leermiddelen optimaal
denkt en werkt vakoverschrijdend
differentieert leerinhouden naar niveau
differentieert met aangepaste werkvormen
differentieert naar tempo
integreert digitale leermiddelen
leert leerlingen kritisch omgaan met informatie van de media
ontwerpt geschikt materiaal voor de lln
past de didactiek aan bij onverwachte omstandigheden
past leermiddelen aan doelgroep en doelstelling aan
selecteert geschikte media en leermiddelen
sluit aan bij de leerstijlen van leerlingen
sluit aan bij de talenten van leerlingen
vertaalt leermiddelen naar de leerlingen
Zelfontwikkeling: creatief denken
zet creatieve ideeën om in lesopdrachten
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
analyseert het eigen didactisch handelen kritisch a.d.h.v. het ‘ui-model’ van Korthagen
streeft voortdurend naar verbetering in aanpak, zoekt actief naar nieuwe mogelijkheden
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
brengt leerinhouden in verband met maatschappelijke gebeurtenissen en ontwikkelingen
formuleert kritische bedenkingen (bij verschillende methodieken, werkvormen, begeleidersstijlen en visies
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
zet een leervraag om in een stappenplan
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
reageert wendbaar op onverwachte omstandigheden

Leerinhoud

De student loopt stage waarbij de aangeleerde inhoudelijke, didactische en psycho-pedagogische competenties toegepast worden in een gesimuleerde of reële praktijksituatie.

- Bijwonen van infomomenten op de Hogeschool en op de stageschool
- Observeren van en/of participeren aan lessen
- Lessen voorbereiden en geven
- Alle relevante informatie verzamelen in een stagemap

Concrete organisatorische informatie is terug te vinden in de stagecursus van de respectievelijke trajectschijf en het academiejaar.

Intervisie: (3) Klasmanagement en (4) De leraar als begeleider van leer- en ontwikkelingsprocessen.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Intervisie 3Verplicht€ 5,00
Cursus Intervisie 4Verplicht€ 5,00
Cursus Opdrachtenbundel BBPVerplicht
stagecursus begeleide beroepspraktijk 3+4 met in bijlage het Stagereglement departement Onderwijs & TrainingVerplicht
Digitale leeromgeving: cursus Begleide beroepspraktijk 3 + 4Verplicht
Digitale leeromgeving: cursus Intervisie 3+4Verplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Vormen van groepsleren20,00 uren
  • Opmerking: Verplichte aanwezigheid.
Werkplekleren en/of stage160,00 uren
  • Opmerking: Verplichte aanwezigheid.
    Vervoer zelf te voorzien en voor eigen rekening.

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
AcademiejaarPortfolio10,00Permanent uitgesteld.
Bij gewettigde afwezigheid worden inhaalopdrachten voorzien (zie richtlijnen in cursus Intervisie).
Niet herneembaar in tweede examenperiode.
AcademiejaarStage90,00Afwezigheid: zie 'stagereglement Departement Onderwijs en training'
Niet herneembaar in tweede examenperiode.