Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Intervisie 224132/1616/1819/1/54
Studiegids

Intervisie 2

24132/1616/1819/1/54
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 1
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Roland Kristien
Andere co-titularis(sen): Beine Ann, Cerpentier Astrid, Hancké Tom, Van Doren Liesbeth
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 2
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 11.03.2019 (2de semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

Volgtijdelijkheid

Op dit opleidingsonderdeel is er geen volgtijdelijkheid van toepassing.

Begincompetenties (tekst)

Zie algemene toelatingsvoorwaarden

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: constructief samenwerken
komt respectvol uit voor eigen mening
neemt de verantwoordelijkheid op voor eigen gedrag
respecteert de omgangsvormen
Interactie: de klas managen
kan conflictsituaties hanteren
Interactie: diversiteit hanteren
maakt verschillen en diversiteit bespreekbaar
Interactie: taal ontwikkelen
hanteert passend taalgebruik
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
hanteert tools om het eigen professionele welbevinden en dat van anderen te bevorderen
leeft zich in de belevingswereld van anderen in
stimuleert authenticiteit bij anderen
Zelfontwikkeling: creatief denken
is creatief bij het vertalen en weergeven van zijn innerlijke belevingswereld
staat open voor nieuwe benaderingen om oplossingen voor belemmeringen of juist extra toepassingsmogelijkheden voor kernkwaliteiten te genereren
Zelfontwikkeling: kritisch reflecteren
benoemt de eigen kwaliteiten en talenten en deze van medespelers
benoemt eigen weerstanden en valkuilen
Brengt na de eerste examenkans in januari, de eigen leercompetenties en motivatiekenmerken in kaart door de LEMO test af te leggen.
communiceert in relatie tot eigen denken en voelen
formuleert eigen uitdagingen met behulp van kernkwadranten
reflecteert op het eigen professionele handelen
slaagt erin feedback van betrokken actoren grondig te onderzoeken en zich erdoor te laten verrijken
streeft voortdurend naar verbetering in aanpak, zoekt actief naar nieuwe mogelijkheden
Zelfontwikkeling: onderzoekend handelen
verwoordt de relatie tussen de eigen overtuigingen en gevoelens en het professionele handelen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
neemt initiatieven bij het uitvoeren van een planning
stelt een persoonlijk ontwikkelingsplan op en hanteert het
Zelfontwikkeling: veerkrachtig handelen
communiceert in relatie tot eigen denken en voelen
komt respectvol uit voor eigen mening
speelt soepel in op kritiek, commentaar en reacties

Leerinhoud

  • de kernkwadrant als persoonlijk ontwikkelingsmodel
  • de kernkwadrant in interactie met anderen
  • de kernkwadrant als feedbackmodel
  • reflectie op stage-ervaringen vanuit het oplossingsgericht coachen 

Studiematerialen (lijst)

Cursus Intervisie 2Verplicht€ 2,05
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen12,00 uren
  • Omschrijving: practicum en oefeningen rond kernkwadranten en bespreking stages a.d.h.v. GRROW-methodiek
Werktijd buiten de contacturen63,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 2Portfolio50,00permanent uitgesteld (aanwezigheid en betrokkenheid)
Semester 2Portfolio50,00permanent uitgesteld (uitwerking opdrachten)
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodePortfolio50,00momentopname na proces (uitwerking opdrachten)
Tweede examenperiodePortfolio50,00permanent uitgesteld (aanwezigheid en betrokkenheid)