Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Burotica 3 toegepaste didactiek25137/1616/1819/1/80
Studiegids

Burotica 3 toegepaste didactiek

25137/1616/1819/1/80
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Burotica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Titularis: Van Camp Alena
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 75,00 uren

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: taal ontwikkelen
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen

Leerinhoud

In Burotica 3 toegepaste didactiek werken we verder aan het verwerven van de nodige kennis en vaardigheden om een goede leraar informatica te worden.
We hernemen eerst – met een aantal oefeningen – hoe een les burotica wordt opgebouwd. We besteden aandacht aan leermiddelen die veel gebruikt worden.
Een leraar moet ook zijn leerlingen evalueren. We leren hoe je een toets moet opstellen, gebruik makend van een waaier aan toetsvragen. Je ontwerpt een kijkwijzer die gebruikt zal worden om tijdens een les dactylo of informatica jezelf en je medestudenten te evalueren.
Een correct gebruik van vaktaal en speciale aandacht voor instructietaal zijn zeer belangrijk binnen de grootstedelijke context (Antwerpen). De kans dat je leerlingen niet de Nederlandse taal als moedertaal hebben is zeer groot.
Als voorbereiding op de Vakoverschrijdende educatiestage in het tweede semester bestuderen we ook de vakoverschrijdende eindtermen (kortweg VOETen) en de werkvormen die ingezet kunnen worden om aan deze eindtermen te werken via projectonderwijs.

Studiematerialen (lijst)

Burotica Toegepaste Didactiek 3Verplicht
  • Auteur: Alena Van Camp
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Hoor- en/of werkcolleges12,00 uren
Practicum en/of oefeningen6,00 uren
Werktijd buiten de contacturen57,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Kennistoets75,00examen (120') - schriftelijk
Semester 1Vaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)25,00schriftelijk
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeKennistoets75,00examen (120') - schriftelijk
Tweede examenperiodeVaardigheidstoets simulatie permanent (Permanente evaluatie)25,00schriftelijk