Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen
Onderwijs en Training
campus Spoor Noord Noorderplaats
Noorderplaats 2 - 2000 Antwerpen
ot@ap.be
Fysica 3 toegepaste didactiek25055/1616/1819/1/08
Studiegids

Fysica 3 toegepaste didactiek

25055/1616/1819/1/08
Academiejaar 2018-19
Komt voor in:
  • Bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs, trajectschijf 2
    Keuzeoptie:
    • Fysica
Dit is een enkelvoudig opleidingsonderdeel.
Studieomvang: 3 studiepunten
Men kan dit opleidingsonderdeel niet volgen binnen een
  • examencontract (met het oog op het behalen van een creditbewijs).
  • examencontract (met het oog op het behalen van een diploma).
Titularis: Meskens Ad
Andere co-titularis(sen): Gadeyne Judith
Onderwijstalen: Nederlands
Kalender: Semester 1
Dit opleidingsonderdeel wordt gequoteerd op 20 (tot op een geheel getal).
Mogelijke grensdata voor leerkrediet: 15.10.2018 (1ste semester)
Tweede examenkans: wel mogelijk.
Tolereerbaarheid: Voor dit opleidingsonderdeel moet je slagen (wordt nooit getolereerd).
Totale studietijd: 60,00 uren

Begincompetenties (tekst)

Eindcompetenties van Fysica 2 toegepaste didactiek

OLR-Leerdoelen (lijst)

Interactie: diversiteit hanteren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan de vakspecifieke eisen voor fysica en natuurwetenschappen in TSO en BSO toelichten en toepassen in een lessenplan en lesvoorbereiding
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
Interactie: inspirerend coachen
kan een stimulerende en betekenisvolle leeromgeving realiseren, met aandacht voor het concrete aspect van het biologie/fysica-onderwijs
Interactie: taal ontwikkelen
kan een correct wetenschappelijk taalgebruik, mondeling en schriftelijk, hanteren en motiveren
kan taalgericht vakonderwijs concreet toepassen
kan tekstueel didactisch materiaal correct opstellen
Interactie: welbevinden en betrokkenheid verhogen
kan een stimulerende en betekenisvolle leeromgeving realiseren, met aandacht voor het concrete aspect van het biologie/fysica-onderwijs
Leerbevordering: doelgericht werken
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
kan VOETen realiseren in een lesontwerp
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
Leerbevordering: geschikte leerinhouden hanteren
kan de structuur van de vakoverschrijdende eindtermen weergeven
kan een jaarvorderingsplan uitwerken
kan een jaarvorderingsplan uitwerken voor een specifiek leerjaar en doelgroep a.d.h.v.. het leerplan voor fysica
kan fysica proeven voorbereiden en uitvoeren
Leerbevordering: gevarieerd evalueren
kan de basisprincipes van evaluatie beargumenteren, afwegen
kan de basisprincipes van evaluatie concretiseren in een geschikte evaluatiemethode voor een les(senreeks)
kan de kwaliteitscriteria van een goede toetsing weergeven en beargumenteren
kan de resultaten van de peilingtoetsen interpreteren
kan een goede evaluatie bij een les(senreeks) opstellen
kan evaluatievormen opnoemen en selecteren
voor academiejaren beginnend in een oneven jaar:
Leerbevordering: talentgericht differentiëren
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroep implementeren in zijn lespraktijk
kan aandachtspunten voor onderwijs voor specifieke doelgroepen verwoorden in zijn lespraktijk
kan complexe werkvormen implementeren, in functie van de aanwezige diversiteit en in functie van differentiatie
kan de vakspecifieke eisen voor fysica en natuurwetenschappen in TSO en BSO toelichten en toepassen in een lessenplan en lesvoorbereiding
kan differentiërend werken, in functie van de aanwezige diversiteit in de klas
kan diverse didactische werkvormen inzetten in een fysicales
kan een fysica les voorbereiden, rekening houdend met didactische methoden en technieken uit vorig en dit semester
kan fysica proeven voorbereiden en uitvoeren
kan verschillende didactische werkvormen doelgericht inzetten in een lesontwerp
kan werkvormen selecteren in functie van de beginsituatie en doelstellingen
Zelfontwikkeling: planmatig handelen
kan de administratieve verplichtingen van een leerkracht weergeven
kan een jaarvorderingsplan uitwerken

Leerinhoud

In Biologie/Fysica 3 toegepaste didactiek werken we verder aan het verwerven van de nodige kennis en vaardigheden om een goede leraar biologie/fysica te worden.
We hernemen eerst – met een aantal oefeningen – hoe een les biologie/fysica wordt opgebouwd. We besteden aandacht aan leermiddelen die veel gebruikt worden.
Een leraar moet ook zijn leerlingen evalueren. We leren hoe je een toets moet opstellen, gebruik makend van een waaier aan toetsvragen. Het evalueren van vaardigheden, tijdens een practicum bijvoorbeeld, is typisch voor een les wetenschappen. Je ontwerpt een kijkwijzer die gebruikt zal worden om tijdens het practicum jezelf en je medestudenten te evalueren.
Een correct gebruik van vaktaal en speciale aandacht voor instructietaal zijn zeer belangrijk binnen de grootstedelijke context (Antwerpen). De kans dat je leerlingen niet de Nederlandse taal als moedertaal hebben is zeer groot. Dit vormt een extra uitdaging want in biologie/fysica gebruik je heel veel nieuwe termen en begrippen binnen de vaktaal. Het geven van de juiste instructies is eveneens belangrijk, in het licht van de vele experimenten en practica in het onderwijs in de natuurwetenschappen.
Als voorbereiding op de Vakoverschrijdende educatiestage in het tweede semester bestuderen we ook de vakoverschrijdende eindtermen (kortweg VOETen) en de werkvormen die ingezet kunnen worden om aan deze eindtermen te werken via projectonderwijs.
.

Studiematerialen (lijst)

Cursus Biologie/Fysica 3 toegepaste didactiekVerplicht€ 8,00
  • Auteur: M. Van Strydonck
StudiewijzerVerplicht

Onderwijsorganisatie

Werkvormen
Practicum en/of oefeningen10,00 uren
Werktijd buiten de contacturen50,00 uren

Toetsing (lijst)

Evaluatie(s) voor de eerste examenkans
MomentVorm%Opmerking
Semester 1Projectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00
Evaluatie(s) voor de tweede examenkans
MomentVorm%Opmerking
Tweede examenperiodeProjectopdracht permanent (Permanente evaluatie)100,00